Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, November 17, 2012

cantik dan ayu

mulanya aku tak perasan kehadirannya di tepi aku, menunggu giliran untuk membayar makanan yang dipegang. 

"Cantik!"  mula-mula dia bicara begitu.

Aku menoleh penuh tanda-tanya, sambil mengawasi cashier untuk menyerahkan duit bayaran.

Di sebelah kananku ialah seorang wanita India bertubuh besar memandang aku sambil tersenyum.  Orangnya besar tinggi dan kelihatan profesional.  Dia memakain blouse cerah bersama slack hitam.  Rambutnya sederhana panjang dibiarkan lepas ke bahu.

"Ayu! Awak nampak cantik dan ayu pakai macam ni."  tiba-tiba dia berkata demikian, menyambung perkataan pertamanya tadi. 

"Owhh ..."  sahut aku terpinga-pinga. 

Hanessa yang terselit di antara kami mendongak memandang wanita itu kemudian melarikan diri ke kiriku.

Dia terus berkata, "Saya suka lihat perempuan Muslim pakai macam ni.  Tutup aurat!  Macam ni bagus."

"Hmm ... tapi ada juga yang tak suka."  Serentak itu aku tanpa sebab terfikirkan cashier yang bertudung di hadapanku. 

"Macam ni la bagus."  sahutnya.

Aku hilang kata-kata tapi kemudian aku bertanya,  "Owh ... terima kasih.  Err ... kenapa u kata macam ni?  Ada kawan pakai macam ni ke?"

"Saya banyak membaca ..."  katanya lagi. 

Aku nak tanya namanya dan sama ada dia seorang guru, tapi tak terkeluar pulak soalan tu. 

"Err Happy Deepavali...?!"  ujarku serba-salah.  Urusan pembayaran sudah selesai dan aku mahu melangkah pulang.

"Ohh terima kasih.  Salam Maal Hijrah ..."  jawabnya sambil tersenyum lagi.  'Salam 1 Malaysia' ... aku dengar dia menyambung dengan suara perlahan ketika aku sudah berpusing membelakanginya.

Ok, apa yang anda fikirkan terhadap kisah aku kat JJ Bukit Tinggi ni?  Aku tau ada yang suka singgah baca omelan aku tapi sekadar silent reader je ... cer bagi komen sket. 

Apa yang pasti, wanita India ni mungkin faham konsep menutup aurat melalui pembacaannya.  Dia sukakan warna hitam.  Dia seorang yang berterus-terang, educated dan peramah.  Dia berani dan suka memberi komen walaupun dia tak kenal aku, dan hanya lihat luaran sahaja.  Pujiannya tu adalah kepada pakaian aku, bukan kepada aku personally (ni aku kena faham betul-betul ... karang jadi perasan sorang2 parah ... ngeee).  Dia mungkin sedang mencari dan membuat perbandingan antara agama (semoga Allah memberinya petunjuk ke jalan yang benar ... hidayat seluruh alam ... ameen).  

Ada banyak lagi la boleh difikirkan ... pokoknya dia suka orang pakai niqab.  :D

* Ketika mak berdukacita dan memendam hati dengan niqabku, ada pula seorang India kafir yang suka niqab.  Aku anggap ia adalah satu hiburan dan penguat semangat dari Allah.  Semoga wanita ni masuk Islam satu hari nanti, dan mak aku pulak akan faham tujuan niqab yang sebenarnya insyaAllah.  ~ aku pakai shawla lining pink bersama niqab Yaman.

*  Satu ketika aku menghadiri majlis perkahwinan (majlis pertama aku hadiri semenjak memakai niqab).  Ada beberapa orang kanak-kanak yang sedang bermain memerhatikan aku dan anak perempuanku yang juga berniqab. 
"Kenapa sayang?" tanyaku dengan nada rendah, apabila mereka saling cuit-mencuit sambil memandang-mandang kami.
"Cantikkk ..." si comel menjawab sambil tersenyum lebar.  Jawapan yang membuatkan aku rasa syahdu dan terpinga. 

Aku tak tau ... apakah perempuan berniqab tiba-tiba Allah jadikan lebih cantik sebenrnya?  Tang mana yang cantik, aku tak tau ... Tapi apa yang baru aku tau, Allah berikan cahaya kecantikan berbelas kali ganda kepada perempuan berpurdah di dunia ini, dan di akhirat nanti Allah yang akan datang kepada perempuan berniqab ketika manusia menanti-nanti nak melihat wajah Allah.  Dan aku juga baru tau, setiap kali lelaki ajnabi memandang wajah perempuan bukan muhrim, setiap kali itu seri wajah perempuan akan hilang dan akhirnya tak ada serinya lagi.  Wallahualam.

Dalam hidup ni, aku pernah melihat tiga wajah yang membuatkan aku memuji kebesaran Allah ... 1- seorang guru wanita yang mengajar kanak-kanak mengaji dan solat di surau di Melaka (masa aku belajar di sana dulu).  2- seorang wanita jemaah arqam yang aku lihat di saf solat di Sg. Penchala.  3 - seorang lelaki muda yang baru turun dari kapalterbang beriring-iring dengan kedua orang tuanya di KLIA.  Subhanallah!!!

Aku tau, ada lagi wajah-wajah yang lebih indah dari itu tapi hanya aku yang tak temui ...

So ... jom pakai niqab :D ... ikhlas niat kerana Allah, kerana mengikut sunnah Rasulullah SAW (ummul mukminin r.ha).  Jom kita siapkan kedua tapak tangan dan seketul hati ini untuk berasap dek bara api.  Biarlah hangus di dunia, jangan hangus di neraka ... nauzubillah.

* Barangsiapa menghidupkan sunnah Nabi SAW tanda dia kasih pada Nabi SAW .. dan siapa yang kasih pada Nabi SAW akan bersama dengan baginda SAW di syurga Firdhaus ~> jaminan nabi SAW (maksud hadis).

~**~

2 comments:

Macedonia said...

try baca sini ^_^.

http://niltimbadia.blogspot.com/2012/04/everbodys-beautiful-in-their-own-way.html

http://niltimbadia.blogspot.com/2011/09/pebbles-in-my-shoe.html

Ummi Amirah said...

Macedonia ... :D terima kasih ... 1st utk komen, 2nd utk 2 link itu.

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing