Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, November 19, 2012

anakku kemas bilik

Hari ni cerah sekejap je pagi tadi ... lepas tu cuaca redup dan hujan turun.  Pada masa aku menulis ni, hujan dah berhenti.

Tadi Hidayat minta penyapu.  Dia aku suruh mengemas biliknya.  Tiba-tiba dia mula mengangkat satu persatu barang-barang dari dalam bilik dilonggok di depan pintu bilik. Adiknya Hanessa membantu.

Aku mula risau.  Adoii ... apa yang diaorang nak buat ni???

"Nak kemas bilikla mama!"  katanya bila aku tanya dua tiga kali.  Tak percaya!

Apa kena?  Aku hairan betul.  Bila tak ada games, jauh jugak fikirannya berjalan.  Hingga nak kemas bilik kawkaw punya kemas.  Aku tak terbayang kalau dia kepenatan dan buat halfway karang ...  eh mesti bagi dia peluang untuk buktikan dia mampu berkemas.

Ok, hari ni dia dah tepuk laptop aku hingga keluar belang-belang kat skrin.  Aku marah terlampau hingga aku ugut dia, jangan harap nak dapat tablet dan duit sunat dia aku nak gunakan untuk bayar repair laptop aku.  Aku tak lempang dia atau rotan atau belasah apa.  Tapi aku sekadar gunakan kuasa kata-kata je ... aku betul-betul marah.  Respon dia, tak payah cakap.  Tentu bergenang airmata.

Dia tepuk laptop lain tu aku marah jugak.  Ni, sampai rosak laptop aku gara-gara dia bengang games slow.  Wahhhh ... dahlah memang aku kawal dia dari gunakan laptop aku.  Tiba-tiba ... ohh ... aku belum berani nak on laptop tu, aku doa dulu baru nak hantar kat Epol suruh check.  Aku buat solat hajat dan berdoa macam-macam, antaranya termasuklah minta Allah 'sembuhkan' laptop tu balik.  Bab terakhir novel Sakinah ada dalam tu ... aku mesti siapkannya.

Lepas tu dia tidur, merajuk la konon.  Adiknya main henpon pulak.  Bila dah makan, dia dah hilang rajuk, dia pulak mengerjakan henpon tu.

Lama-lama aku naik angin balik.  Aku jenguk dia kat bilik dengan hanger.  Kalau aku datang dari bilik aku, memang aku bawak tali pinggang je.  Ni aku melepak kat bilik lain, kat situ ada hanger je.  So hanger yang aku bawak.  Dia memang gerun sikit kalau aku bercakap dengan sesuatu kat tangan.

Aku ambik henpon dan suruh dia dua beradik baca buku.  Dan sudahnya inilah kerjanya berdua...  Now, aku sedang menyaksikan (sambil menulis) segala barang sedang diangkut keluar dari bilik itu.

"Kita kosongkan bilik." Aku dengar dia mengarahkan adiknya.

Aku no idea ... ni macam aku punya kerja je ...

(Setengah jam kemudian).
Aku dengar bunyi ketukan di dinding.  Bila aku jenguk, Hidayat sedang mengetuk sebatang paku ke dinding menggunakan alat mainan.  Katanya nak buat tempat penyangkut beg raket badminton.  Aku katakan tak perlu, sebab sebelum ni semua beg raket aku sangkut di belakang pintu biliknya.   Tak perlu jadikan hiasan dinding, makin menyemakkan nanti.

Sebelum tu aku jenguk sekejap, katil bujang (asalnya double-dec) sudah dirapatkan menjadi katil queen.  Dah tentu aku tak setuju.  Ruang bilik jadi semakin sempit.  Aku arahkan buat macam asal semula supaya ada ruang untuk solat.  Hidayat merungut-rungut penat.  Akhirnya katil dijarakkan semula ke tepi dinding dan ruang bilik terbahagi dua.  Hmm ... bolehlah solat di tengah-tengah.  Inilah susunan asal yang aku buat ketika mula-mula masuk ke rumah ini dulu, hehe ...

Dan akhirnya sampai juga ke telinga aku kata-kata perlahan Hanessa ... "Ma, tolong kemas, kitorang dah penat la ..."

Hahh, aku dengan nada garang menyuruh mereka sudahkan juga kerja mengemas yang tinggal sedikit.  Ada juga la aku tolong, tapi tak bagi can mereka nak melepak.  Habis semua baru boleh lepak!

Hehe ... siap juga akhirnya ... Tu le, mama suruh kamu kutip benda-benda kecik yang bersepah atas lantai tu je, yang kamu pegi rombak dan keluarkan semua barang sapa suruh??? Takdo kojo carik kojo haha ...  Tapi, ok la jugak.  At least mama sedar kamu sebenarnya boleh bekerjasama, dan kamu ada idea untuk mengemas bilik.  Bolehla bagi thumbsup!

* aku tak berani nak on laptop.  Aku doa, doa dan berdoa.  Epol balik kampung ziarah ibu masuk hospital.  So aku terus tangguh nak on laptop.  Tapi tadi siang aku beranikan diri bukak laptop ni, dengan lafaz Bismillah ... Alhamdulillah, laptop aku 'sihat walafiat'.  Syukur kepada Allah.  Aku pesan pada budak berdua, 'JANGAN USIK LAPTOP MAMA!'.

* siang tadi aku bawa Hanessa pergi interview kat madrasah Bukit Naga.  Dia perlu mengisi borang yang disediakan.  Antara soalannya ialah nyatakan rukun iman dan solat fardhu.  Tulis nama sendiri, kalimah syahadah dan sebab nak belajar di madrasah dalam tulisan Jawi.  Akhir sekali menghafal satu ayat pendek untuk test ingatan (aku agak begitulah.)  Aku sama-sama menghafalnya. 

'Khairukum ahsanukum akhlaqan iza fauquhu' yang bermaksud 'sebaik-baik kamu ialah yang baik akhlaqnya dan faham agama.'

Sebenarnya ustazah Siti Hajar (yang mengendalikan temuduga) dah puashati dengan jawapan Hanessa, tak pula dia menyuruh Hanessa membaca hafalannya. 

Aku tanya, 'err, yang dihafal tu camana ustazah?'

Dah hafal, dan memang dalam borang tu kena hafal, so eloklah uji terus kan ... Maka ustazah pun menyuruh Hanessa ulang apa yang dah dihafalnya.  Alahai, dengan malu-malu anak bongsu aku ni pun membaca hafalannya dengan suara ala-ala Doreamon-nya tu ... Alhamdulillah, pass!

Kemain sengih lagi dia lepas tu ... Dan ustazah kata, 'hmm ... insyaAllah.  Nanti apa-apa kami akan telefon semula.'

* Otw balik, aku singgah di madrasah Ummul Qura' untuk menyerahkan borang permohonan Hidayat pulak.  Tapi pejabat dah berkunci (hampir waktu zohor).  Aku temubual beberapa pelajar yang ada yang 'menyambut' kami.  Dan ada seorang pelajar tu dari tempat kami juga, rumahnya di belakang dewan batu 7.  Hidayat kata dia kenal tapi tak tau nama.  Pelajar bernama Ikhwan (darjah 5) tu pun memberitahu biasa melihat Hidayat di sekolah.  Dia baru masuk semalam (Isnin) dan datang ke madrasah untuk belajar mengaji (full time untuk cuti sebulan).   Hidayat senyum sengih, tak sabar katanya nak masuk ke situ sebab ramai kawan.  Hmm ... kena cari jubah dulu.


Ya Allah, tolonglah anak-anakku berkemas hingga selesai.   Semoga dengan itu menjadi asbab mereka mendapat hidayat dan taufikMU.  Semoga mereka dipilih menjadi pembantu-pembantu dan penguat agamaMU.  Semoga mereka ENGKAU masukkan dalam list hafiz dan hafizah yang bertaqwa.  Aameen.  (semoga doa aku yang sedang berpuasa sunat hari Isnin makbul, insyaAllah.)

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing