Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, November 14, 2012

Alhamdulillah selamat berkhatan

Setelah dua kali gagal, akhirmya Hidayatullah selamat dikhatankan jam 8 malam tadi oleh YB Doktor AhmadYunus Hairi.  Siangnya tu YB dah mengkhatankan anak-anak asnaf, dan esok Khamis YB akan mengkhatankan 50 anak-anak Sijangkang di masjid berdekatan.

Malam tadi hanya Hidayat seorang je yang datang berkhatan.  Nampak dia dah bersemangat benar nak bersunat, sejak Adam yang muda dua tahun dari dia selamat berkhatan pagi semalam.  Dia dengan Adam agak kamceng juga.  Selalu juga dia pergi bermain di rumah Adam.  Agaknya Hidayat dah rasa teruja dan tercabar ... Adam dah sunat, maka dia mesti nak sunat jugak.

Kalau dengar ceritanya, Adam menangis masa disunatkan.  Tapi cerita ni tak disampaikan pada Hidayat, buat pasal je nanti.  Apa yang penting, beritahu dia Adam dah sunat.  Dan sekarang ni dia pun dah selamat bersunat .... alhamdulillah.

Sebenarnya dia dan anak Encik Izat ni lebih kurang juga.  Sama-sama mudah meleleh airmata haha ... Elok la tu ...   Allah tetapkan jadual bersunat asing-asing untuk memudahkan urusan ni.

Lepas Hidayat tau Adam dah settle, dia pulak macam tak sabar-sabar nak bersunat.  Kalau boleh tak mau tunggu malam dah ... nak cepat je ... punya la teruja kekeke ...

Kisah dia dua kali ke hospital Tutong di Brunei ada saya catatkan dalam blog ni.  Dua kali you ...  agaknya dia tak ada geng ... tak tercabar semangatnya.  Takut ada la bila lihat dan dengar seorang dua yang menangis-nangis.  Terkesan pulak ... Naqib tak ada.  Atuk pun tak ada.  Banyak songeh kan ...  Bila dah tak dapat disunatkan, dia bagi alasan nak sunat macam umur Naqib, 12 tahun.  Nak pasang khemah macam kenduri Naqib jugak.

Tapi menyusahkan kalau lambat khatan, solat jemaah dia kena undur ke belakang.  Tak boleh mencelah dekat abahnya.  Kena pesan selalu, walaupun dia dah tau.

Kali ni, abah dia kata Hidayat steady je.  Cuma nangis sikit masa doktor bagi injection 3 kali.  Doktor pun dah faham kes trauma dia, jadi doktor pun layan je dia berborak.  Kata abahnya, dia yang lebih-lebih bertanya ... sama la macam masa dia menemani alongnya berkhatan dulu.  Bila doktor kata dah siap, dia tanya dengan nada terkejut, "eh dah siap ke doktor?"

Hahaha ... aku tau dia nak cover perasaannya yang dak duk dak duk tu ... tambahan pulak dia belum rasa apa-apa sebab ubat bius masih kuat.  Kalau tak sunat, malu la kat Adam hehe ... walaupun abahnya cakap dan tanya baik-baik je (tak paksa or bg tekanan) dia nak sunat ke tak kelmarin tu ...  jadi faham sama faham la ... dia tau kami memang nak dia bersunat ... dan dia tau dia memang kena bersunat ...

Confirm je doktor nak sunatkan dia, aku terus call semua mak-mak aku mintak doa mereka.  Mak-mak pun tau kes Hidayat sebelum ni.  So ... alhamdulillah berkat doa semua mak-mak dan abah-abah, serta keluarga ... Allah mudahkan urusan Hidayat ni.

Tapi malam tadi dia resah.  Pagi ni aku tengah baca Ayat Manzil dia masuk bilik tiba-tiba.  Katanya tak dapat tidur, walaupun malam tadi tu lepas makan nasi goreng kedua, aku tengok dia dah terlelap tiba-tiba.  Aku pesan dia jangan lasak-lasak asyik nak berjalan ke sana ke sini, karang bentan.  Bukan apa, aku rimas tengok dia resah semacam.  TV tak de, dah kena angkut ke kedai sejak tv kedai rosak dek petir hari tu.  Malam tadi aku pindahkan laptop abah dia yang selalu dia main games, tiba-tiba je tak menyala pulak ... haihh ... agaknya adaptor short.

Laptop aku yang lama tu slow tahap gaban, dia tak suka.  Laptop yg ni ... mana bleyyyy ...  so aku bagi la dia pakai hp tacskrin tu.  Kalau ikutkan dia, memacam dia mintak.  PS2, PS3, xbox, termasuk kereta CRV2.  Haha ...

Mau tak menyala lampu rumah aku, tak keluar air dari paip sinki hahaha ...  eleh nak main PS tu, tv pun tarak camana ...

Kesian kan.  Orang yang dah addict ngan games ni macam tu la ... bosan manjang kecuali kalau ngadap games.

Aku berdoa dan terus berdoa, semoga Hidayat dipilih Allah untuk senarai hafizNYA.  Aameen.

Tadi abahnya hantar mak aku ke IJN.  Aku pesankan nanti singgah kedai POPULAR beli komik Aku, Dia dan Komik yg rega RM25 tu dan komik TAKAZA2 (komik ni aku pun suka walaupun aku bukan peminat komik).  Beli la banyak2 sket buku apa-apa, lebih afdal daripad beli games. 

InsyaAllah paling lewat 2 Disember Hidayat akan masuk madrasah Ummul Qura' tu.  Aku tak sabar nak tengok anak aku ni jadi pencinta sunnah ... pakai jubah putih dan serban hari-hari ... ya Allah, pilihlah anakku ini... pilihlah semua anak-anakku jadi daie dan daieyahMU.  Pilihlah anak-anak dan keturunanku jadi pembantu ugamaMU.  Pilihlah dan janganlah Engkau keluarkan mereka setelah Engkau pilih mereka ya Allah.  Allah Allah Allah ... hanya padaMU tempat meminta dan mengadu.  Hanya padaMU tempat kami berserah diri.  Aemeen.

Kata mak Adam, Adam pun suka nak masuk madrasah nak menghafal al-Quran.  Semoga Allah mudahkan untuk Adam ... tapi lambat lagi sebab Adam nak ambik UPSR dulu khabarnya.

*semoga Hidayat dan Adam cepat sembuh insyaAllah.  Esok Khamis Hidayat gi klinik bukak clip.

*nampaknya Hidayat jadi 'orang baru' sempena menyambut Maal Hijrah 1434H esok :D

* aku tak pernah terfikir akan bersetuju nak belikan anak-anak aku mainan games ... semenjak hari pertama mereka sebut ... hingga Naqib pernah cakap kalau atuk Manaf masih ada tentu dia dah lama dapat PS3 dari atuknya ... sadis ... 

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing