Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, October 14, 2012

"sakanya ada ... di ...

belakang.  Bukan dalam badan."  kata ustaz selamba.

Huhh ...  aku terkebil-kebil.  Saka 'I follow' pun ada?!!  Mengekor je ... walaupun tak join dalam badan.

Apa pun, saka ni memang menganggu lagi mengacau lagi hampeh tak guna satu sen.

Dan aku tengah bingung memikirkan ... why me ohhh ... why why and why???  Why u oooo why why why????

Namun aku bersyukur ... kerana perlahan-lahan umpama misteri nusantara semakin terhurai ... umpama benang bergumpal kusut terlerai helai demi helai ... Allah maha kuasa makhluk tiada kuasa.  MasyaAllah Subhanallah Allah Maha Hebat!!!!!!!!!!!

Ada orang yang tak mengerti hal-hal begini.  Bahkan tak menyedari apa-apa.  Aku baru tau ada spesies insan yang cukup kebal ... tak terusik dek jin bertendang ni ... apa pun aku anggap itu tetap ujian untuk insan sebegini ... sejauh mana dia akan mempercayai kewujudan makhluk yang dicipta Allah dari api itu.

Cuma aku agak kurang sabar sebenarnya .... dan ini pun ujian juga ... ujian kesabaran barangkali ... aku nak cepat je ke titik penyelesaian.  Aku mahu hal ini settle secepat mungkin.  Dalam kepala ni ... aku fikir 'mati bila-bila je' ... so aku tak nak tunggu lama.  Ada banyak perkara aku nak buat ... sempat dengan tak sempat je.

Akhirnya aku menginsafi diri semula.  Apa pun jua kehendak aku ... tak boleh terburu-buru. Itu kelam-kabut namanya.  Tergesa-gesa, gopoh-gapah ... Kehendak yang selari dengan jadual Allah pasti akan berlaku.  Kalau tak selari, jangan haraplah ... mimpi siang hari maknanya atau angan-angan kosong sahaja.

Maka ... mintaklah pada DIA.  Aku semenjak dua menjak ni baru tau perkataan 'TAWAJUH' ... Masturat rajin betul menggunakan word ni.  Sikit-sikit TAWAJUH.  Apa-apa TAWAJUH.  Tawajuh tawajuh tawajuh ...

Apa benda tawajuh tu?  Aku tak pernah dengar pun!

Ooo bila tanya-tanya kat FB, kat kawan-kawan ... TAWAJUH tu ialah menumpukan hati kepada Allah semata-mata.  Apa-apa ingat Allah.  Sikit-sikit ingat Allah.  Semua tumpuan fokus 100% kepada Allah.  Anywhere ... everywhere .. any matter ... whatever ... everything ... everytime ... all the time ... arghh faham sendiri udah la ... pendek kata ALLAH SENTIASA DALAM HATI ... DALAM MINDA ... DALAM BICARA ...

Jadi ... dah faham sikit tentang makna TAWAJUH, kena la praktik pulak.  Tang nak praktik ni susah sikit la ... sebab aku selalu merewang entah ke mana ... tapi yang seronoknya ... dapat kawan-kawan yang sangat rajin saling ingat-mengingatkan tentang kebaikan ... so apa-apa diorang kata TAWAJUH ... sebut nama Allah ... merewang then buat u-turn kembali kepada sebutan Allah jua.

Ini semua satu kebiasaan baru buat aku.  Bukan bermakna aku tak ingat Allah sebelum ni ... tapi amat jarang dalam bicara harian ada diselitkan nama Allah ... sikit-sikit sebut Allah ... apa-apa kaitkan dengan kebesaran Allah ... keagunganNYA ... kehebatanNYA ...

Kesimpulannya (okey ni karangan aku ye), apabila sesuatu itu sudah ditetapkan Allah, pasti ia terjadi.  Nothing is imposibble for Allah ... and everything is miracle when Allah is with u.  Semoga Allah bukakan jalan seluas-luasnya untuk mencapai penyelesaian segala misteri nusantara (jangan la saspen sangat plak ... biasa-biasa je ... hehehe ...).

YA ALLAH, ENGKAU MAHA MENGETAHUI HALANGAN YANG MERINTANGI KAMI UNTUK MENDEKATIMU ... ANDAI IA BUKAN KERANA KELEMAHAN DIRI KAMI TETAPI SESUATU YANG TIDAK KAMI PERLUKAN YANG CUBA MENGUASAI KAMI ... TOLONGLAH JAUHKAN IA DARI KAMI ... KAMI INI TERLALU LEMAH, YA ALLAH.  BERILAH KAMI KEKUATAN UNTUK BERDIRI DI HADAPAN-MU.  KAMI INGIN MENEGUK KASIH-SAYANG-MU YANG TERAMAT LUAS TIDAK TERBAYANGKAN.  KAMI INGIN MERASAI CINTA DENGAN-MU.  KAMI INGIN KEMBALINYA KAMI KEPADA-MU DALAM KEADAAN BAIK, HUSNUL KHOTIMAH, ENGKAU REDHA DAN TERIMA KAMI DENGAN PENUH REDHA.  KAMI MALU DAN SEDIH.  KAMI TAKUT DAN RISAU BIMBANG.  APA SAHAJALAH YANG TELAH KAMI USAHAKAN UNTUK BEROLEH PANDANGAN-MU... LEBIH CIPUT DARI YANG PALING CIPUT ...YA ALLAH YA TUHANKU.  TOLONGLAH KAMI ... TOLONGLAH WAHAI ZAT YANG MAHA PENGASIH MAHA PENYAYANG ... KE MANA LAGI KAMI AKAN BERPALING MEMANDANG MEMINTA MEMOHON ... HANYA KEPADA-MU YANG ESA.  ALLAH ...



 * ada catatan baru di page Sarah ... mohon doa semua untuk Sarah ya :D ...

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing