Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, October 24, 2012

masih belajar menulis

namun aku tetap sukakan stail spontan.  Err ... ada la edit sikit-sikit, tapi rasa malas tu membuak-buak.  Bukan apa, blog ni hanyalah selingan di waktu terluang je.  Dan sebenarnya aku tak ada banyak masa lapang pun ... Bukan pula bermakna aku seorang wanita kerjaya yang sibuk manjang ... ohhh no no no ... tapi siapa boleh menafikan ... seorang suri rumah tak pernah habis kerjanya kan kan kan .

Semalam aku hadiahkan Sarah tudung labuh berwarna pink.  Siap dengan half niqabnya juga.  Aku cuba pakai tapi sempit bukaan di wajah ... hmmm ... memang bukan untuk aku.  Tapi bila Sarah pakai, agak longgar katanya.  Dan oleh kerana  niqab itu tidak berkedut, ia satu masalah untuk pemakai niqab bernafas kerana kepingan kain akan mengikut tarikan nafas lalu lekat ke hidung.  Niqab ini sejenis dengan kain tudung iaitu kain kashibo.  Hmm semenjak berniqab, aku tau satu dua jenis kain untuk abaya dan niqab :)

Lalu aku katakan kepada Sarah, bahawa nanti bila tiba masa dia nak berniqab, dia perlu kedutkan sikit niqab tu supaya dia selesa bernafas.  Macam selalu, Sarah tersenyum tersengih.  Sweet!

Hari ni, Selasa, aku ke madrasah Bukit Changgang mengambil pakaian dan barang-barang Naqib.  Dia akan pulang menziarahi mak aku di kampung bersama seorang kawan, Danish, yang bersetuju nak ikut menemani dia.  Anak lelaki ... biarlah dia berdikari dan lasak.  So far, dah 3-4 kali dia balik kampung bersendirian dan ini kali pertama dia angkut kawan.  Aku rasa mak abah suka je...  Alhamdulillah semasa aku call mak jam 8.30 pm tadi, mak beritahu sedang berhidang untuk tetamu yang sampai.  Naqib tumpang bapa kawannya yang tinggal di area Teratak Zaaba.  So bolehlah mak abah kenal-kenalan dengan orang Serting tu ...

Esok, aku akan ke Bukit Naga pulak ... mengambil puteri bidadariku yang mula bercuti untuk aidil adha.  Dia lain pulak rencananya ... Semalam dia call, beritahu aku rancangan mahu jalan-jalan di Jaya Jusco Bukit Tinggi bersama dua orang kawan (yang lebih tua dari dia).  Ok, tak ada bantahan.  Setakat JJ tu, aku tak risau sangat.  Kalau ikut plan asal dia sejak raya puasa dulu, dia nak join kawan-kawan (yang lebih tua dari dia tu) ke Time Square bergumbira di sana.  Yang tu, aku tak setuju sebenarnya.  Aku pun tak tau TS tu kat mana, tak pernah pergi pun. Just dengar cerita Naqib je ...

Hmm ... budak-budak madrasah ni boleh tahan advance jugak.  Naqib pun dah pernah ke TS dengan gengnya.  Dia lelaki ... aku lepaskan jugak dengan separuh hati.  Ni perempuan, sulit rasanya.  Alhamdulillah, plan dia bertukar saat akhir.

Masa jemput dia nanti, aku nak mintak borang untuk kemasukan Hanessa pulak.  Si dara kecik ni dah tak sabar-sabar nak masuk madrasah cuti hujung tahun ni.  Aku harap dia ok ... insyaAllah ... sebab sebenarnya dia lebih independent daripada kakaknya ... lebih strong jugak,  dan err ... lebih tegas dan garang hehehe ... ok apa hahaha ... si bongsu yang lincah dan cergas.  Dan aku berharap sangat Allah pilih dia untuk terus belajar di situ.  Plan sorang-sorang ... aku berserah dan berharap kepada Allah semata-mata.  Semoga dia akan tamat sebagai al-hafizah pada usia awal belasan tahun nanti.  Lepas tu ambik alimah pulak insyaAllah.

Khamis, cuti sekolah bermula.  Aku nak ajak budak-budak ni mencari Madrasah Ummul Qura di Jalan Kebun nanti.  Rancangan aku, nak hantar Hidayatullah ke situ sepanjang cuti sekolah ni.  Aku tak mahu pening kepala dengan budak lelaki seorang ni...  Aku dah agak, dia pun ada rencana tersendiri ~ berkhemah sepanjang cuti di kedai dan pergi cc tiap hari.  Huhhh... aku memang tak rela sama sekali dia buat macam tu.  Aku tau dia akan menggunakan sepenuhnya masa cuti ini untuk enjoy sakan.

Ok ... perkara pertama ialah berkhatan (buat kali ketiga ... dah dua kali try tapi gagal ... trauma kata doktor).  Lepas sembuh, dia akan ke madrasah.  InsyaAllah.  Tapi demanding plak tu ... dia nak masuk madrasah private kat Seksyen 13 Shah Alam, iaitu madrasah pertama Naqib dulu.  Dia seronok sebab pelajar di situ selalu mendapat jemputan kenduri di rumah penduduk sekitar, dapat duit hadiah dan malam-malam pergi main futsal di gelanggang futsal seberang jalan.  Haihhh ... niat dah lari dah ...  Ni nak belajar ke nak main???

Tapi aku kurang bersetuju.  Niat ke madrasah kurang tepat.  Aku risau dan bimbang perjalanannya akan menjadi sukar dan kecundang.  Nauzubillah.  Nak ke madrasah ni pun ... hmm ... sebenarnya plan aku sorang je.  Cuma hint-hint kat abah dia.  Apa pun, semoga Allah mengizinkan.  Apabila Allah memberi izin, tak ada apa yang akan dapat menghalang.  InsyaAllah.

So, aku nak jenguk madrasah Ummul Qura tu dulu.  Lepas tu kena cari jubah putih dan abaya hitam untuk kedua-dua mereka.  Tudung hitam dan ketayap putih.  Korek mana-mana lubang untuk siapkan belanja yuran dsb.  InsyaAllah.

Dan aku akan kembali solo!!!

"Ahh ... saya ada kerja nak buat tau!  Kenapa ingat saya nak baring goyang kaki dalam bilik sambil santai baca novel dan pasang aircond ke ... mana ada!"

Aku ... nak cari penjual borong abaya dan jubah.  Aku ... NAK JUAL ABAYA!!!

InsyaAllah.

Wassalam.

Ya Allah, khazanahMu terlalu luas dan harapanku hanya setitik dari khazanahMU itu.  Makbulkanlah doa dan harapanku ini ... aameen.

~> catatan ringkas menjelang aidil adha...




2 comments:

nor laila said...

bermula daripada detik ini Lailasuka-suka akan mendalami setiap catatan pendek terbitkan...Selamat Maju Jaya..

Ummi Amirah said...

Laila ... persilakan seandainya sudi. Kecik tapak tangan, catatan pendek tadahkan hati yang seluas lautan menerima kunjungan Laila.

Tak ada apa-apa yang begitu bermanfaat kerana sebaik-baik ayat hanyalah Kalimah Allah (al-Quran).

Catatan pendek hanya untuk meluahkan sedikit pandangan peribadi, repekan dan hmm... mungkinkah rungutan (?) tentang sesuatu yang ditemui dalam perjalanan kehidupan ini. (ceewahh hahaha).

Cuma mungkin Laila dapat menyelami lagi sesuatu di sebalik catatan yang dinukilkan.

So salam perkenalan yang lebih utuh dari sebelum-belum ni ... :D

Yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan.

Selamat menulis untuk Laila juga ...

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing