Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, October 6, 2012

Boboiboy memang kucing special

kita tepuk kerusi, dia cepat-cepat meluru naik atas kerusi memanjakan diri.  Kekadang dia menyelit di ruang antara belakang kita dengan kerusi.  Atau dia akan baring di kaki sambil main kain hehehe...

Boboiboy manja, tapi manjanya tu berpada dan bertempat.  Kalau semua orang sibuk, dia menepi tak mengacau.  Kecuali kalau aku datang... dia dah cam bunyi enjin kereta Kancil aku tu... meluru-luru dia datang dengan mata buntang pandang muka aku yang masih duduk di seat.  Kesian sungguh kat dia kalau aku lupa bawak biskut... terasa betapa hampanya dia... aku tau kekadang dia dah cukup santak kenyang perut makan ikan, tapi dia dah habit datang menerpa nak buat camana...

Sekarang ni kucing-kucing pendatang makin bertambah di kedai.  Ada seekor tu bukan main mengendeng lagi biskut Boboiboy... dia lebih-lebih bersuara meow meowwww mintak biskut.  Bila bagi Boboiboy, dia pun kena bagi.  Dia punya dah habis kebas Boboiboy punya pulak.

Akhirnya aku terfikir bagi makan Boboiboy dalam kereta je.  Aku siapkan biskut dalam bekas taufufa dan Boboiboy dengan cepat belajar hal baru.  Sekali je aku suruh dia masuk, lepas tu tiap kali dia akan datang dekat pintu seat kiri dan masuk dalam kereta.  Krup krap krup krap dia makan dengan penuh selera.  Ada baki barulah aku bagi kat kucing yang suka mengendeng tu.  So kalau tak habis memang tak membazir.  Ada jugak Boboiboy tak habis makan lepas tu bersepah atas lantai.  Mengotorkan je!

So, dia dah jadi kucing kesayangan kami di kedai.  Sebab kami sayang dia, dia dapat makan special sket.  Kalau ikan, dapat sekor.  Kalau biskut, makan dalam kereta.  Dia prihatin kepada aku dan aku terharu dengan keprihatinannya... cehh haha...  Dipanggil suami aku, dia cepat datang walaupun dia entah kat mana waktu tu.  Disuruh duduk atas kerusi, cepat dia naik.  Mulut tak banyak.  Comel, patuh, cerdik dan peka kepada kami.  Ciri-ciri yang istimewa buat seekor Boboiboy.

Aku mempelajari sesuatu dari situasi kucing oren ekor kontot ni.

Sekiranya aku belajar mendekati Allah, mengingati Allah, banyak berzikir menyebut nama Allah, belajar mencintai Allah... aku yakin Allah takkan mensia-siakan diriku.  Allah takkan mengenepikan aku.  Allah takkan membiarkanku.  Sebaliknya Allah akan menjagaku.  Allah akan membantu aku dalam kehidupan ini.  Allah akan berikan rezeki yang tak disangka-sangka dari perbendaharaanNYA yang maha luas.  Allah akan memeliharaku dari musibah dan kesusahan.  Allah akan memuliakan aku.  Allah akan menemani aku.  Manakah lagi sebaik-baik teman melainkan Allah?

Hidup bertemankan Allah. Sentiasa ada hubungan dengan Allah.  Sentiasa dipimpin oleh Allah dalam segala tindakan, kata-kata, fikiran semuanya segalanya.  Akan bersedihkan apabila bertemankan Allah?

Fikir-fikirkanlah ... Agar kita tak bergantung kepada diri sendiri semata-mata...walaupun mulut berkata kita berharap kepada Allah sedangkan tanpa sedar atau dalam sedar kita tetap nak mengutamakan diri sendiri dengan penuh keyakinan diri...omputih kata self confidence.  Keyakinan diri.

Yakin kepada Allah.  Kerana dari Allah datanglah keyakinan kepada diri...dengan belas kasihan Allah jua kita dapat yakin diri.  Jangan sampai keyakinan kepada diri melampaui batas dan melebihi tahap keyakinan kepada Allah.  Nauzubillah.

Jadi sebelum apa-apa, Allah yang utama.  Allah nombor wahid dalam hidup kita.  Lakukan tindakan dengan nama Allah.  Andai tak tau dan tak faham...kita ada teladan yang dicintai oleh seluruh umat Islam...kekasih Allah, penghulu akhir zaman, Rasulullah SAW.  Marilah kita pelajari sirah baginda saw, semoga kita diberi faham oleh Allah dan dapat mencontohi teladan paling indah ini.  Subhanallah.

Wahai diri ... yang pasti tulisan ini untuk engkau sebenarnya. 

*** entri baru.
hahaha comotnya Boboy.  Dia dah panjat naik atas freezer rosak yang baru dikeluarkan dari dalam dapur.  Melekat habuk berminyak kat badan.  Kononnya nak dimandikan ... baru nak angkat masuk bilik air dah menggelupur.  Badan tegap kuat, payah nak mandikan dia.  Memang tak pernah pung!

krup krap krup krap

Dalam seminggu jugak Boboy comot, tapi semakin lama semakin hilang comotnya dan akhirnya bersih macam asal.

Sekarang, dia sangat alert dengan bunyi alarm kereta (err ... dah tukar kereta).  Belum sempat turun dari kereta, Boboy dah ready nak menerpa.  Sekali tu, dia tak muncul pulak.  Heran juga.  Bila masuk kedai, rupanya Umi tengah pegang dia kat kerusi tak bagi bangun hehehe ... "Tengah tidur pun boleh terjaga bila dengan kereta ..." kata Umi.  Saja je menyakat Boboy.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing