Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, September 22, 2012

Alhamdulillah syukur!

sangat-sangat aku bersyukur ke hadrat Allah, tatkala mendengar jawapan anak perempuanku di telefon tadi.  Masalah bunyi pelik sudah tak berlaku lagi.  Aku harap buat selama-lamanya, insyaAllah.

Kisah dia diganggu jembalang liar sudah ketahuan satu madrasah.  Ustazah-ustazah pun berminat mengambil tahu, tambahan pula pada malam nak ke tempat rawatan tu kami terserempak ustazah kelas dia yang mahu ke KLIA.  Tapi .. hmm ... budak-budak nyer perangai, sabar je la hahaha ... Katanya, semenjak itu bila dia muncul, ada pulak yang menyakat, "weiii jembalang datang! jembalang datang!"

Aku kata, itu bukan hal main-main.  Nak sangat ke jembalang datang?  Elok-elok jembalang dah hapus, datang plak jembalang lain.  Aku suruh dia kabarkan macam tu kat kawan-kawan yang suka mengusik.  Nak mengusik ada hadnya.  Tak semua perkara boleh dijadikan mainan mulut.  Hati-hati kita!

Itu kisah anak perempuanku.

Budak bulu-bulu aku yang empat ekor tu nak juga aku cerita sikit kat sini hehehe ... Sejak aku terjumpa tak sengaja petua mendisiplinkan kucing supaya buang najis di jamban, iaitu dengan mengukur ekor kucing dengan tali dan letak tali kat tempat yang kita mahu ia berak, aku lakukan begitu.  Hasilnya agak berjaya juga.  Aku sediakan juga bekas biasa digunakan dengan sedikit clam sand yang hampir habis di tandas yang jarang digunakan (aku je yang rajin guna tandas tu sebab ia tandas cangkung, niat aku nak ikut sunnah dan dari segi kesihatan lebih baik manfaatnya berbanding jamban duduk).  Bila pasir dah habis dan aku dah malas pulak nak membeli, aku lapik dengan old paper je, pun dorang berak kencing kat situ.  Senang citer, aku buang je dalam jamban dan flush.  Kertasnya masuk beg plastik dan buang dalam tong sampah.  Kawasan tempat berak tu aku lapik ngan kain buruk supaya kesan-kesan kat kaki dorang tinggal kat kain tu.  Ok, pas tu hari ni aku tak jumpa langsung sebarang najis kat situ.  Haa ... pelik mau tak pelik.  Makan nasik macam biasa, campur prodiet lagi ... takkan tak de buangan langsung.  Takkan dorang buang kat luar?? 

Budak bulu-bulu tu jenis pembersih, dan tak de berak sepah-sepah ... Atau aku yang terlalu baik sangka?  Hihihi jangan korang buang dalam rumah di tempat yang TAK SEPATUTNYA udah la ...  Ke dorang ni ikat perut jangan buang langsung hari ni?  Alololo siannya gitu! 

Kita akan teruskan pemantauan sehingga esok.  Tengok apa jadi.

Anak sulung kami ada balik ni.  Alamak ada jerawat la!  Aku naik risau plak.  Hmm ... tanda-tanda orang dah makin bujang.  Misai pun halus je kat atas bibir.  Janggut ... masih licin.  Dia dah masuk pertengahan juz 16, alhamdulillah.  Semoga Allah membantu dia dan rakan-rakan semadrasah menghafal dan mengamalkan al-quran sepenuhnya dalam kehidupan sampai bila-bila insyaAllah.

~~> ada perkara yang aku nak tulis tapi tak perlu ditulis.  Ada perkara yang aku nak share tapi tak boleh dishare.  Ada perkara yang aku rasa nak tulis tapi aku tak pandai tulis.  Apa-apa la ...

Oh ya makasih kat maklong kawan sejak darjah 1 Maria Md Dah yang rajin baca blog aku ni ... sajeeee je panggil mak long sebab dia yang sulung, dalam kelas dulu pun dia orang paling awal sambut birthday dari semua orang, kan maklong?  cer ko komen-komen kat sini maklong bagi meriah sket blog aku yang skema ni ... hahaha ngaku je la keskemaan itu, tak de orang ngata aku perasan sendiri je ... dan aku tak kisah ... hehehe ... skema-skema pun ada peminat setia WAAAHAHAHAHA!!!!!  (perasan hehe) dan ada je org add aku kat fb hihihi ... dorang ingat aku ni sapa la bagus sangat agaknya haihhh .... thanks for that to all dearest you (of cos pempuan je)

/macam biasa spontan je ... mzb. 

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing