Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, July 10, 2012

apabila tiba masanya

berlakulah ia mengikut ketentuanNya.

Tak siapa boleh menolak ketentuan Illahi.

Handphone aku rosak tiba-tiba ... hehe.  Tiba-tiba!  Ya, tiba-tiba ...  siapa sangka.  Aku tak sangka!  Bila check bateri, dah 3 tahun umurnya.  Tak pernah rosak, akhirnya rosak.  Biasa ... adat benda baru jadi lama.  Allah jua yang Maha Kekal.  Allahuakhbar!

Laptop aku pun rosak.  Kiranya pagi ni betul-betul ia innalillahi wainnailaihi rajiun.  On off on off balik, memang dah koma habis.  Tak pulak tiba-tiba ... hehe.  Dah ada simptom-simptomnya tapi aku tak kesahkan ia.  Bahkan aku bicara sama ia, "jangan kau rosak, aku tampar karang!"  Huh, hehe ... gurau je.  Ada ke nak menampar benda alah ni?  Aku berdoa, janganlah ia rosak ya Allah.  Aku azam nak posting yang baik aje kat fb.  Benda meleleh mengarut mencarut apatah lagi, aku tak sentuh melainkan ada virus yang mempergunakan nama aku buat begitu.  So far rasanya tak ada, dan so far insyaAllah melainkan aku alpa lupa, aku tak posting yang tak sepatutnya.  Kalau ada, tolong tegur-tegurkan saya ...

Allah sahaja yang Maha Kekal dan Maha Hidup, tiada awal tiada akhir.  Allahuakhbar!

Hikmahnya banyak.  Aku redha.  Pasti ada hikmahnya ini berlaku serentak.  

Sejak 4 minggu ni, aku perasan tengkuk rasa tak selesa.  Bila membaca atau tahiyat akhir, rasa berat menekan.  Aku tak mau buruk sangka sebab aku tak suka andaian itu benar.  Aku belum bersedia nak cari ustaz yang merawat pesakit saka dsb, walaupun aku ada ambil tau alamatnya.  Tau alamat tak bermakna aku nak pergi.   Kalau pergi, biar semua pergi.  Ehh ...???

Dari segi logiknya, sejak Disember 2011, aku boleh dikatakan 4 kali sebulan darab 7 bulan lebih kurang makan nasi beriani kambing.  Mungkinkah aku dapat darah tinggi?  Tapi ... tak boleh agak macam ni, sebab sebenarnya dan sepatutnya daging kambing tak membuatkan aku dapat darah tinggi sebab aku bukanlah penghidap darah tinggi.  InsyaAllah sihat.  Hmm ...???

Lain ... ni lebih logik.  Aku jarang bersenam.  Jarang berpeluh melainkan bila tak mandi 2-3 hari (contohnya!).  Atau duduk dalam bilik tanpa kipas dan aircond.  Atau lepas sidai baju time tengahari.  Yaaa ... mungkin ini agak tepat.

Lagi ... umur dah meningkat.  Ini tak boleh tipu la ... walau rupa macam 27 tahun (contohnya!), umur tetap sama.  Umur tetap bertambah. Dan maut semakin dekat.  Bila-bila saja!

Ya Allah, di mana persiapanku untuk menghadapi mati?  Ketika pipi menyentuh tanah.  Ketika tanah mula menimbusi diri.  Ketika talkin mula dibacakan, nama diseru untuk diberi peringatan.

Aduhaiiii ya Allah!  Sempit atau lapangkah ruang itu nanti?  Bagaimana nak kujawab soalan munkar nankir?  Siapakah yang akan menemaniku?  Adakah teman?  Adakah doa anak-anak untukku?  Aduhaiii ya Allah!

Sebenarnya ... aku tak nak kaitkan dengan kekerapan tinggi duduk mengadap laptop sampai tengkuk jadi sakit hehehe ... Err mungkin ke ada kaitan?  Wallahu'alam.  

Berbalik pada hikmahnya, alhamdulillah syukur kepada Allah walaupun aku tak tahu apa sebenarnya, kerana hanya DIA yang Maha Tahu segala hikmah yang nyata apatah lagi yang tersembunyi.  Mungkin banyak tanggungjawab yang sepatutnya aku lakukan dengan istiqamah, telah aku abaikan dan buat bila sempat.  Atau sesuatu yang segera telah aku lengah-lengahkan ... Astaghfirullahalazim.

Jadi, apabila tiba masanya ... aku tetap bersyukur dan redha atas ketentuanNYA. Semoga Allah mengampuni dosa-dosaku yang bertimbun-timbun ni dan permudahkan segala urusan.  Aamiin InsyaAllah. 

* mood menyibukkan diri ---------> nak buat cookies :)))
* tunggu kedai bukak ---------> repair hp/beli hp ???
* tunggu doktor laptop -------> servis laptop ...






No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing