Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, July 26, 2012

Apabila tiba masa aku,

aku perasan jari tangan dan kaki jadi sejuk dingin serta-merta.  Hehehe ... Tapi alhamdulillah sangat, sebab aku dapat membaca dengan lancar.  Sikit-sikit je tersangkut.  Allah SWT yang Maha Pengasih telah memelihara maruahku. 

Bila aku habis baca round kedua, isteri Imam Jailani kat kiri aku tepuk perlahan peha aku sambil tertawa kecil, "laju baca!"

Aku pun tersengih.  Bila round ketiga, aku pun cuba memperlahankan bacaan.  Kini dah masuk juz 13.  Alhamdulillah.

Hari ni, Khamis, aku ikut tadarus al-Quran di surau Haji Hassan.  Kelmarin aku dapat maklumat dari Niza, semalam nak pergi tapi hati aku masih cuak yang mana akhirnya aku dipelawa suami ikut beli barang kat NSK.

Tapi hati aku terus berkata-kata, aku mahu duduk dalam taman-taman syurga, yang mana para malaikat menaungi tempat duduk berlapis-lapis hingga ke langit sana.

Jadi hati aku terus mendesak dan mendesak, segan dan malu kena ditolak ke tepi.  Sambil tadarus sambil membetulkan bacaan.  Nak memahami bacaan masih jauh.  Tapi tadi ustazah membacakan terjemahan Surah Yusuf yang kami baca.

Dan orang pelik macam aku yang tahu baca dengan tajwid tapi susah sangat nak ingat nama hukum-hukum tajwid mula ingat balik sikit-sikit.  Untuk makluman, bacaan aku ok je tapi nak ingat hukum tu memang dari sekolah selalu kantoi.  Aku mengaku aku malas nak mengingat.  Ingat lepas tu lupakan balik.  Tau baca je ... ohh inilah kelemahan yang aku malas nak mengakuinya, memalukan.

InsyaAllah aku berazam akan ikut tadarus ini sehingga selesai.  Dengarnya tadi tahun lepas mereka ni dapat dua kali khatam.

Tapi nampaknya atas kelemahan azam aku yang lain, aku belum buat biskut perisa strawberi dan perisa kopi lagi.  Novel bab 14 bab terakhir tu pun lum sempat nak selesaikan, bermain dalam kepala je.  Tengkuk aku sangat tak selesa, ketidakselesaannya semakin ketara semasa tadarus tadi.  Time solat pun gitu.  Time ngadap pc okey je pulak sebab tak tunduk sangat.  Ohh time menyapu lagi sakit.

Jadi, aku timbang-timbang dan kumpul dua perkara, dah aku ajukan ke blog ni.  Hari tu aku sempat bagi komen kat entri penutupnya, aku nak ajukan soalan tapi tak jadi.  Bila dah ada dua perkara ni, ok la kot.  So sedang tunggu jawapannya pulak.  InsyaAllah.

Sesapa ... jemputla ke Biskut Coklat Chips my new page kat fb tu.  Please like n make order hehehe ...  Kepada sesapa yang dah buat tempahan, kuucapkan ribuan terima kasih kerana menyokong perniagaan biskutku ini.  InsyaAllah semoga Allah memberi kesedapan yang sangat enak kepada anda ketika menjamahnyan dari kunyahan pertama sehingga ke ketulan biskut yang terakhir, hingga sekali rasa, berkali-kali lagi nak rasa.   Sungguh terasa keenakan coklatnya!

Azam nak kumpul belanja pergi haji @ umrah ... tahun depan ... insyaAllah.  Semoga Allah bukakan pintu rezeki untuk aku.  Aku meletakkan harapan kepada Allah sahaja yang Sebaik-baik Maha Pemberi Rezeki yang tak disangka-sangka.  Aku tak mahu mengharap kepada mana-mana manusia.  Dengan ini aku jadikan bisnes biskut ini sebagai satu usaha aku menitikkan air peluh (bukan dalam biskut aaaa!) untuk mengumpul belanja.  Ya Allah redhailah usahaku yang terlalu kecil ini.  Kepada Allah mengharap dan berserah diri, harapan seorang hambaNya yang kerdil hina lagi banyak berdosa.  Oh sedih!


No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing