Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, July 11, 2012

apabila mimpimu adalah

mimpi buruk.  Hati akan merasa resah.  Perasaan menjadi rungsing.  Timbul pertanyaan demi pertanyaan, apakah mimpi buruk itu akan berlaku?  Hilang rasa riang dan ceria.  Datang mood muram.  Makan pun hilang selera.  Ohh ... mengapa aku bermimpi buruk sedemikian??? 

Okeh, bukan aku yang bermimpi.  Alhamdulillah, aku tidur lena, tak ingat pun mimpi apa.  Cuma dulu tu ada aku catatkan mimpi jatuh dari tempat tinggi ke dalam gaung yang mak datuk besar dan dalam macam kat Bukit Putus.  Tak kisah.  Aku mengidam dan mengharap menatap wajah Junjungan Nabi SAW yang suci di dalam tidur, itulah antara impian dan harapan. 

Jika bermimpi buruk, janganlah gusar.  Ada caranya yang sudah dikhabarkan oleh baginda SAW untuk kita ikuti.  Ada doanya seperti berikut.

Doa Ketika Terkejut Dari Mimpi Buruk :


Maksudnya:  Aku memohon perlindungan dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna daripada kemurkaanNya dan azabNya, daripada kejahatan hambaNya dan daripada hasutan syaitan-syaitan dan daripada syaitan mendekatiku.

Seterusnya, hendaklah kita melakukan perkara berikut, semoga Allah melindungi kita daripada perbuatan syaitan dan mimpi buruk itu tidak menjadi kenyataan.

1. Ludah ke sebelah kiri - 3 kali
2. Minta perlindungan dengan Allah daripada syaitan dan daripada perkara buruk yang telah dilihatnya - 3 kali
3. Jangan menceritakan mimpinya kepada seseorang pun.
4. Menukarkan posisi tidurnya.
5. Sebaik-baiknya bangun untuk melakukan solat.

Ada sebuah lagi doa yang maksudnya ~ Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung daripadaMu dari perbuatan setan dari mimpi-mimpi yang buruk.
Setelah itu, marilah muhasabah diri.  Mungkin mimpi itu satu teguran dari Allah SWT untuk kita yang selalu alpa dan lalai.  Mungkin ada tanggungjawab yang semakin kita abaikan.  Terimalah mimpi buruk ini sebagai tanda kasih sayang Allah, untuk mengingatkan kita agar kembali ke jalanNYA.  Jalan mana lagi yang nak diikut, jika tidak jalan yang sudah ditunjukkan dengan nyata lagi jelas??? 

Bangunlah segera untuk berwuduk dan menghadapkan wajah kepadaNYA.  Sujud dan berdoa kepadaNYA.  Mengadu dan merintih kepadaNYA.  Kepada siapa lagi kau nak mengadu jika bukan kepada Sebaik-baik Tempat Mengadu, Allah Azzawajalla??? 

Usah didiamkan bicara di dalam dada
kelak jiwamu akan merana derita
lepaskanlah bisikan nurani segala
dari hati yang paling halus di sudut dada
ketika alam sedang asyik terlena
bicaralah engkau kepada Yang Maha Esa
luahkan segala apa yang kau rasa
segala racun tusukan duri api yang membara
luahkan!
luahkan!
luahkannnn!!!

usah didiamkan bicara di dalam dada
usah kau kongsikan dengan manusia
apalah yang mampu pada mereka
sekadar meminjamkan sepasang telinga
sekadar menenangkan sepatah dua kata
apakah begitu kau sudah rasa lega???

usah didiamkan bicara di dalam dada
kasihanilah jiwa yang masih meraba
mencari-cari setitik cahaya
ada! ada! cuma kau yang buta
cahaya itu bukan setitik cuma
bahkan ialah cahaya yang melimpah rata
seisi alam akhirat dan dunia

kembalilah ...
kembalilah ke jalan itu
jalan menuju keredhaanNYA
jalan kepada keampunanNYA
jalan membawa kepada nurNYA
jalan menuju bahagia selama-lama.

Apabila seseorang sentiasa menjaga perhubungan dengan Allah SWT, tidak akan ada apa yang menjadi mudarat.  Seburuk-buruk nasib insan ialah ketika roh berlepas dari tenggorokan tanpa sempat menyebut nama Allah. 

Wallahu'alam.



2 comments:

ummu said...

Salam uumi amirah
Terima kasih ats perkongsian ini
Islam sgt indah kan
Sehingga mimpi pun ada panduannya

Ummi Amirah said...

terima kasih ummu :)

Islam ugama yang sempurna, segala-galanya diberi panduan untuk kita menghadapi dengan hati yang tenang, insyaAllah.

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing