Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, June 18, 2012

hati riang

hari semalam, hati rasa riang.  Biasanya begitulah, apabila ada saudara-mara dan kaum keluarga yang datang mengunjungi kami.  Allah menganugerahkan kami ikatan persaudaraan serta ukhwah yang penuh kasih dan sayang.  Alhamdulillah.

Setelah kakak aku sekeluarga diikuti sesudah itu anak saudara aku Fuad datang, belum ada lagi keluarga sebelah suami yang datang makan-makan kat cafe.  Masing-masing cuma plan kat FB dan telan liur tengok gambar.  Mereka ni kalau datang nak ramai-ramai.  So nak tunggu semua ada, memang payah le.  Namun, semalam Allah permudahkan juga.  

Tengaharinya, mak mertua aku dan empat keluarga ipar datang menyerbu cafe de' permai.  Kak Aza dan keluarga dari Batu Pahat ada urusan di KL esok, serta adik-adik ipar yang tinggal di sekitar Selangor (Izun dan Nozi di Kajang, serta Ajib di Sri Muda).  Juga pengantin baru (anak sulung Kak Aza) ~ Fadhilah & Firdhaus dari Bukit Jalil. 

Ketika mereka sampai di kedai, suasana lengang tanpa seorang pun customer hingga aku ditanya, if kedai closed untuk entertain dorang je.  Sebenarnya dan biasanya, pelanggan mula datang selepas waktu zuhor.  Aku rasa lum sempat panas punggung, tiba-tiba sebijik mpv besar dan tiga bijik kereta muncul serentak.  Serta-merta semua meja penuh dan suasana agak kelam-kabut sikit.  Di akhirnya time nak bayar, barulah aku tau bahawa semua yang datang tu asing-asing, masing-masing saling tak mengenal tapi datang sesama. 

Alhamdulillah.  Adik-adik ipar aku tempah sup UFO sebab masing-masing memang dah lama aim sejak tengok gambar kat fb.  Mak mertua aku makan asam pedas ikan parang (besau punya ikan), dan adik ipar bongsu aku turut sama membedal kat meja mak.  Bila semua dah selesai makan, barulah terdengar ada yang tak merasa asam pedas ... hehehe ... yang kusyuk dengan sup ufo la tu.  Kuah sup beberapa kali bertambah, tapi nampaknya tak dapat menyahut cabaran aku supaya habiskan semua roti tu tinggal pinggan je.  So juara bertahan tetaplah anak-anak aku hehehe ...

Lepas solat Zuhor dan lepak-lepak kat rumah aku, mereka semua pun balik ke Kajang, sambung lepak kat rumah Nozi pulak, bersama lauk-lauk yang diorder dek Nozi termasuk dua sup gearbox.  Alhamdulillah, kecoh tapi seronok.  Kak Aza yang berpuasa sunat, aku berikan sebijik buah mangga manis dan cookies.  Dan yang menambah seronoknya, masing-masing dah buat tempahan cookies aku untuk raya.  Alhamdulillah.  Aku pun dah cadang nak buat at least 50 bekas, atau paling banyak 100 bekas.  Semoga Allah permudahkan. 

Oh ya paginya aku sempat gi taklim setelah tiga minggu miss sebab sibuk dengan cuti sekolah.  Ambik Laila Ain sama gi taklim, tapi bila dapat tau keluarga mertua nak datang, Laila Ain pun ikut aku balik rumah dengan keizinan abahnya. 

Ok tu kisah keluarga.  Malam tadi pun happy jugak.  Anak angkat fb aku akhirnya datang jugak setelah dia tersasar hingga ke Banting, gara-gara follow GPS.  Hahaha!  Nak tau sapa dia?  Ni, aku je memandai mengangkat dia jadi anak.  But since dia mention aku 'mama' means mak, otomatik aku mak dia anak la kan.  Dia pun baru 22 tahun.  Bermulanya ia apabila aku mention story dia kat blog aku, yang mana entri tu aku tulis untuk Naqib.

Ibnu Batoota!

Dia datang ngan Mughiera Shu'ba (Shazrul, Andalas).

Alhamdulillah.  Sempatlah borak-borak sikit jarak jauh sebab aku meja sebelah dia meja sebelah.  Dia pakai jubah serban lengkap ngan kain ridak kat bahu.  Putih kuning dan agak gempal, lebih kurang Naqib jugak.  Katanya la ni dia berisi sikit, betullah aku tengok hehe ...  Suami aku makan sesama ngan dia, sup gearbox dengan nasi putih, kailan ikan masin dan telur dadar.

AKu tak tunggu sampai habis,  sebab Hanessa dah terlelap kat kerusi dan Hidayat pulak dah mengantuk.  Hidayat kata sambung la borak kat rumah, Dayat dah mengantuk.  Hehe ...

Haa aku ada snap gambar dorang tengah makan.  Nak tunjuk kat Naqib, kata aku.  Ibnu Batoota sengih je.  Dia ni memang suka senyum orangnya.

Demikianlah kisah entri 'hati riang' ni ... 


No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing