Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, May 30, 2012

Merokok Itu Haram - Syaikh Nur

Zaman pemerintahan Pak Lah dahulu, kempen anti merokok @ kempen "Tak Nak Merokok" hebat dijalankan. Namun malangnya para penagih rokok masih berleluasa dalam negara, apatah lagi bila zaman pemerintahan Tok Najib 1 Malaysia ni, kempen - kempen anti merokok seumpama zaman Pak Lah dahulu sudah jadi langka, ditenggelamkan oleh kempen-kempen "politicking" dengan berbagai jenama kreatif produk para politikus.
Kat tempat-tempat awam masih berlambak, muka-muka penagih rokok menghisapnya dan dengan muka selamba menghembus toksik beracun ke udara. Mereka tidak menghirau orang-orang yang di sekeliling mereka, bahkan anak-anak kecil juga menjadi mangsa mereka tersebut. Free-free je deme tu jadi passive smokers. Memanglah yang menghidupkan dan mematikan itu Allah yang Maha Kuasa, tapi Allah yang Maha Kuasa itu jugalah yang menegah kita daripada memudaratkan diri atau mendatangkan mudarat kepada orang lain. Janganlah disalahgunakan nama Allah untuk tujuan tersebut, kalau gitu balik nanti ekau bawaklah kereta kat highway tu menyongsong arus, jangan takut - takut, kalau Allah tak mematikan takkan mati punya. Sampai rumah, hang teguklah sebotol dua klorox ke, minyak tanah ke, eleh hidup mati di tangan Allah, takut apa.
Ada yang berdalih bahawa ada ulama atau awliya yang menghisap rokok, maka elok sangatlah dalih tersebut dalam bebanyak sifat kepujian yang ada pada ulama tersebut rokok dia yang kau ikut....Allahu ...Allah. Ilmunya ko ikut ke idak, amalnya ???? Rokok ulama tu sama ke ngan rokok ekau Jang? Memandai je ekau jual nama ulama. Ulama tersebut mungkin ada alasan baginya untuk merokok, dan rokok mereka mungkin tak sama dengan rokok kita zaman ni. Rokok zaman ni dah banyak melalui transformasi sehingga menjadikan ianya lebih merbahaya. Kome carilah sendiri kandungan dalam sebatang rokok zaman moden ni.
Merokok telah lama difatwakan haram oleh sebahagian ulama, antaranya Syaikh `Abdul `Aziz ad-Dabbagh, Imam al-Haddad, Imam al-Qalyubi, Syaikh Muhammad Hayat as-Sindi, Syaikh Sayyid Abu Bakar bin Qasim al-Ahdal rahimahumullah dan ramai lagi. Di Malaysia, pada Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan kali ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah difatwakan bahawa merokok adalah HARAM ( baca: HARAM bukan makruh) dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan. Keputusan fatwa kebangsaan tersebut telah diikut oleh negeri-negeri dalam Persekutuan termasuklah negeri ese yang tercinta di mana Jawatankuasa Fatwa Negeri Sarawak pada 9 Disember 1995 memutuskan:
"Merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudaratan pada kesihatan dan pembaziran pada perbelanjaan." 
 Namun sayang seribu kali sayang, keputusan fatwa Nombor Rujukan: KAJFS/5/1/95 sehingga kita belum tidak diwartakan. Entahlah kenapa, idak le ese tahu, kena tanyalah ngan pihak yang berkenaan, pasti ada dalih dan alasan yang mereka akan kemukakan.  Apa-apa pun, warta ke tak warta itu tak penting, apa yang penting sekarang ialah merokok telah difatwakan haram oleh para ulama tanahair kita sendiri. Maka sewajarnya kita selaku umat Islam memberi muka kepada institusi agama kita dengan mematuhi apa yang telah difatwakan tersebut.
Kepada para perokok, mudah-mudahan Allah ta`ala menguatkan saudara/i agar bisa berhenti merokok. Merokok itu bukan sahaja memudaratkan diri sendiri tetapi mendatangkan kesakitan dan mudarat kepada orang lain. Duit yang tuan/puan bakar beli rokok, eloklah disedekahkan atau buat beli kitab, nanti bertambahlah amalan dan ilmu pengetahuan. Allahummah-dina bi hudaak.
 
copy paste dari sini

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing