Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, May 17, 2012

mama, abah parti apa?

Hidayat bertanya begitu di meja makan.  Banyak kali.  Aku jawab sekadar yang aku tahu.  Bila dia mintak confirm, aku katakan "tanyala sendiri kat abah!"  sebab aku menjawab tidak direct.  Biarlah dia berfikir, dia akan tahu jawapannya.

Mama parti apa?  Mama sokong mana? Kenapa mama pilih yang itu?  Mama dah pernah mengundi ke?  Ishhhhhh budak ni!!!

Kekadang aku fikir budak ini sangat sibuk hal politik.  Dia bertanya orang itu parti apa, orang ini parti apa, atuk dia parti apa ... hari tu dia dah tau atuk Segamat dia sokong mana, so dia tanya kenapa ada perbezaan sokongan even dalam satu keluarga?

Dalam diam-diam dia sudah membuat pilihan sendiri.  Ala ... tentulah dengan pengaruh tak langsung yang diprosesnya sendiri.  Sapa pulak nak melobi budak yang lagi 2 bulan baru capai usia 10 tahun ni??  Tapi aku kurang suka dengan kecenderungannya ini. 

Akhirnya aku berhenti menyuap dan aku merenung wajahnya yang dah semakin gelap tu (walaupun baru dua kali pinjam basikal Arif untuk ke kelas tuisyen since lama sudah basikal sendiri asyik tercabut rantai ... then basikal Arif pun tercabut rantai sama ... so sekarang ni Hidayat sedang menunggu abah belikan basikal baru ... tapi abah pulak tunggu jiran kami tolong belikan basikal dengan separuh harga di kedai kenalannya untuk basikal yang agak berkualiti ... dan harus lebihkan duit untuk si adik yang tentulah nak basikal jugak setelah basikal kecilnya dulu dah ditimbang dengan besi buruk dek uwannya ... fuh).

Anak-anakku ni lain-lain peelnya. 

Dan anak ketiga yang ini, nampaknya berminat dengan politik aduhai!

Aku lebih suka dia bertarekat di mana-mana madrasah, insyaAllah.

Lebih baik kau dalami ilmu langit sebelum kau bergelandangan dengan manusia bumi.  Kerana kita sekarang semakin di akhir zaman.  Di mana ketika ini ramai orang alim yang di'angkat' Allah ke langit bersama ilmuNya, sehingga yang tinggal ramai yang tidak mengerti tetapi mereka tetap terlibat dengan urusan walaupun mereka bukanlah ahlinya.  Yang terhasil adalah kerosakan belaka.

Ya Allah, pimpinlah kami janganlah biarkan kami ... berilah kami hidayahMu, kami rindu ya Allah.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing