Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, May 6, 2012

inilah taklim pertama yang

aku hadiri di bumi Semenanjung ini, sejak pulang 10 bulan yang lepas. 

Taklim di rumah Ustaz Yusuf, Bukit Naga.  Alhamdulillah.  Aku pergi bertiga, bersama Laila Ain dan Hanessa. 

Pertama kali aku mencatat nama my hubby di kertas yang diedarkan.  Mulanya teragak-agak nak menulis.  Di Brunei dulu tak pernah mencatat apa.  Aku cuit tuan rumah, Ahliah Ustaz Yusuf, menanya (masa tu ada bayan) perlukah aku menulis di situ.  Dia angguk, dan perempuan muda yang menghulurkan kertas itu tadi menunjukkan aku apa yang perlu ditulis di kertas itu. 

Tak ada nama perempuan.  Semua nama suami masing-masing.  Jadi aku tuliskan nama suamiku.  Keluar 3 hari (azam).  Tarikh keluar - 2013 insyaAllah.  Rumah taklim - azam insyaAllah.  Ada lagi satu yang ditulis 'azam' juga, insyaAllah, tapi dah lupa amendenya. 

Lalu aku teringat azamku kebelakangan ini, sejak bila tercetusnya takku dapat ingat.  Aku diberi Allah fikir dan azam untuk keluar ke jalan Allah, atau khuruj istilah dalam jemaah tabligh ini.  Mungkin juga tercetus sejak aku dapat tahu Kak Hawa khuruj 40 hari ke India. 

Teringat kata-kata Ustazah Asni di majlis sambutan maulidur rasul di Kuala Pilah dua bulan lepas, katanya kita ni jangan lokek berdoa.  Doalah banyak-banyak, ni nak doa pun kedokut (dia buat slang nogori).

Jadinya, aku pun mula memasang azam serta berdoa untuk keizinan Allah keluar 3 hari (step 1), dan hari ini Allah takdirkan aku menulisnya di bawah nama-nama yang lain, yang aku lihat memasang azam keluar 40 hari belaka.

Semoga Allah mudahkan.

Terfikir pulak macamana gaya nak aku khabarkan pada suami, yang nama dia 'dah naik' kat sana.  Lalu aku teringat, sejak akhir-akhir ni aku diberi Allah cara nak bercakap, yang aku praktikkan tanpa sedar berbunyi sendiri di mulut ini.

"Bang, ayang ada hal nak berterus-terang nih ...!" atau kekadang "ayang ada hal penting nak cakap nih!"

Walaupun aku bercakap sambil santai-santai, masa suami tengah bersiap nak pergi kerja, mood of the day yang ceria dan aura terbaik; aku yakin ayat-ayatku itu ada bunyi saspen, jadi suami mula pasang telinganya dengan sungguh-sungguh; walaupun dia sebenarnya tengah sibuk cari dompet, pasang rayban kat spek, pakai jam tangan dan sarung cincin.  InsyaAllah, aku dapat rasakan aku tak bercakap sorang-sorang atau seolah-olah sedang berbicara kepada sang dinding yang buat-buat pekak badak (eh dinding ada telinga ko?? err ...).

 Cuma ... bila nak bagitau dia ya?  Malam ni la kot ... InsyaAllah :)  

Lupakan pasal story aku dan suami.

Kembali kepada cerita awal.  InsyaAllah aku memasang azam juga, untuk istiqamah hadir taklim mingguan ini, mulai hari ini.  Ya Allah, kumohon dariMu agar Kau mudahkanlah urusanku untuk hadir sama ada di rumah taklim Bukit Naga ataupun di rumah taklim Batu 10 (yang ni lum pernah pergi lagi).  Aameen. 

Ya Allah, sangat besar harapan dan impianku.  Sifat rahim dan rahmanMu mengatasi segalanya,  Engkaulah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.  KepadaMu kuberserah diri.  KepadaMu kugantungkan segala harapan.  Kumohon pimpinan dan petunjuk hidayahMu untuk kami semua.  Aameen.

* Aku sudah merangka satu kisah berdasarkan watak benar, hanya kisahnya aku tokok tambah supaya berkesudahan mengikut kehendak yang aku impikan.  Aku harapkan impaknya yang positif kepada pembaca kelak.

 (HEH! KAU KATA NAK FIKIR 100 KALI UNTUK MENULIS NOVEL LAGI???)

=> aku sekadar merangka.  Buat tak buat, aku akan fikir bukan 100 kali bahkan 1000 kali.  Aku perlu tempat rujukan yang faham mengerti tentang pendidikan ilmu di madrasah untuk menulis novel ini, sekiranya aku menulisnya.

*  Aku tak dengar (tak dapat dengar) Radio Islam Nusantara online buat beberapa hari ini.  Mungkin ada kaitan dengan ijtimak yang bakal berlangsung, wallahu'alam.  Hasilnya, aku (dan anak-anak berdua) mula menghafal selawat nabi Ya Hana Na dan Ya Badratim @ Wahai Purnama. We like it, really2 enjoy the sholawat. 

Allahummasolli ala Muhammad.








No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing