Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, April 10, 2012

lega rasa hati sebab

aku dah bagi jawapan kepada bakal ibu itu tadi.  Sejak dia menanya kelmarin, aku tak dapat melupakannya dan ada sedikit kerisauan.  Aku tak mahu dia terharap-harap, jadi jawapan segera mesti diberikan dalam sehari dua ini.  Dia akan mula cuti bersalin pada penghujung bulan dan pulang ke pangkuan suaminya di utara tanahair. 

Bila beritahu mak (mulanya nak surprise je, bila mak datang tengok2 dah ada baby hehe), mak ok.  Tak macam dulu.

Bila tanya suami, tang ni yang slow.  Diam je.  Kena provoke lak sikit baru menyahut.  Puas la pulak aku nak memikirkan alasan yang sesuai, bila suami kurang setuju.  Alasan biasa.

"Payah jaga anak orang.  Kang ada emergency, susah." 

So akupun teringat balik 'perangai' kitorang yang selalu terjah balik kampung.  Ada juga kebenarannya.  Jadi sebagai isteri, aku wajiblah patuh kepada suami.  Bila revise hal ni kat mak, mak pun menyokong sama.  Nampaknya mak selalu sehaluan dengan suami.  Memula tadi mak bagi pendapat sendiri je.  Sekarang mak follow cakap suami aku.   

Aku mula memikir calon-calon yang sesuai untuk menjaga bayi yang bakal menjengah dunia ini.  Menjadi tanggungjawab pula untuk mencari pengganti diri.  Taklah main tolak gitu aje.  Aku sebenarnya kesian kat mak buyung tu.  Baik orangnya, lemah-lembut tutur kata.  Nampak dia amat berharap kepada aku. Tadi tu, nampak kehampaannya bila aku berikan jawapanku.  'Maafkan akak ye Cikgu Fatimah ...'

Alhamdulillah, ada jiran taman sebelah yang terpercayakan untuk aku cadangkan sebagai ganti diri.  Orangnya aku perkenan, lemah-lembut juga dan manis muka.  Dia pun baru je dapat seorang bayi, anak guru juga untuk dijaga.  Half day pagi.  Jiran sebelah ni guru mengajar petang.  Kiranya kawan aku tu akan jaga seorang bayi sebelah pagi dan seorang lagi sebelah petang.  Tak terlalu membebankan.  Dan bolehlah dia curahkan sepenuh perhatian kepada setiap bayi tu.  Ya Allah, bantulah Zah Wak Lan selalu.

*  Esok balik kampung.  Tetiba mak telefon nak jemput imam Gamin baca doa.  Aku 'diarahkan' balik secara lembut.  Aku ngan anak-anak je.  Mak suh balik petang ni gak, tapi suami suh balik pagi sok.  Wajib akur.  Suami ada tugasan mendatang ~ orang Batu Pahat nak menuntut ilmu buat kambing golek.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing