Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, April 5, 2012

jumpa Kak Hawa

Alhamdulillah.
Ketemu Kak Hawa Hj Norull akhirnya.  Syukur dan terima kasih ya Allah :)
Aku mesti catat ini.  Juga bertemu Hajah Mardina, teman seta'lim di daerah Lumut.  Sukeeee :)

Aku pergi berdua ngan abang, macam yang dia dah cakap semalam.  Tapi taklim di sini mula 11-12.30 tgh.  Aku yang dah beberapa kali pergi taklim jam 9 pagi, rasa ia agak lambat tapi lama-lama biasa la insyaAllah.  Waktu itu waktu aku sedang berpencak silat di dapur sebenarnya hehe ...

Aku juga dapat tau rumah taklim di Bukit Naga on the way ke madrasah Laila Ain.  Laa ... ohh betapa lemahnya aku yang terlalu tak ambil endah dan segan tak bertempat. 

Di rumah ini, aku berkenalan dengan tuan rumah; ahlia Nizam serta dua tetamu iaitu Permaisuri Amir (ahlia Amir Shamsudin) salah seorang masturat FB yang baru balik dari Mesir  dan kak Aisyah (ahlia Mustapha).  

"Ahlia siapa?"  aku disapa begini semasa baru sampai.

Aku tak tau nak jawab apa.  Janggal.  'Ahlia Meon' ... err 'Ahlia Hasmeon' eh ... 'Ahlia Onn' ... semua tu dalam hati aje. 

"Saya dari Sijangkang."  jawab aku serba-salah dan malu.  Aduhaihaihaiiii ...  aku tau tak menjawab soalan taaruf pun. 

Hmm ... bila dah tulis ni aku rasa sedap pulak kalau sebut 'ahlia Onn'.  Ok, insyaAllah lain kali kalau orang tanya aku akan jawab yang itu.  Moga-moga satu hari tak lama lagi, suami aku akan bersama-sama aku seiring dan sejalan INSYAALLAH.

Ada satu perkara yang aku ralat.  Aku bawa dua bekas biskut aje.  Sepatutnya bawak je tiga yang ada tu (satu Arif dah beli, kawan Hidayat).  Bolehlah aku bagi tuan rumah satu, muslimah satu, orang lelaki satu.  Oh Tuhanku, betapa aku selalu tak berfikir dengan hikmah.  Ya Allah, ampunilah diriku dan pimpinlah aku di atas jalan yang benar.

Sebenarnya aku serba-salah sebab dua biskut tu aku letakkan dalam satu beg.  Sepatutnya boleh sahaja aku keluarkan satu dan hulur kepada tuan rumah.  Tapi aku terus pegang dengan niat nak menyerahkannya kepada Kak Hawa sebagai buah tangan.

"Ni untuk Kak Hawa ke?"
Ya, jawabku.
"Ke untuk jemaah?
Terpulang kepada Kak Hawa, jawabku lagi.

Biarlah Kak Hawa buat yang terbaik.  So ingatan untuk diri sendiri, bila ziarah tu bawalah buah tangan untuk tuan rumah selain untuk kenalan yang nak ditemui.  Gunakanlah dua beg yang berlainan supaya mudah menghulurkan.  InsyaAllah, selepas ini semoga tak berlaku lagi hal sebegini.  Ya Allah, betapa lemahnya aku di sana-sini.  Berharap hanya kepadaMU semata.

Hai, lagi banyak tulis dah tak kena dengan tajuk blog. Eloklah berhenti di sini.


No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing