Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, April 26, 2012

ada orang, kita boleh ngam

pada kali pertama bersua. Ada orang, banyak susah mau ngam walaupun berkali-kali bertemu muka. Atau, kalau tak ngam pun, macam ada je benda mencolek perasaan, ada 'tus' kat hati. Kena sabar-sabarkan hati supaya terus sabar dan tak ambil endah. Mengapa berlaku seperti ini ya? Demikianlah Allah menciptakan manusia dengan pelbagai perbezaannya. Firman Allah Ta‘ala (al-Hujurat 49:13) - Maksudnya: Hai manusia, sesungguhnya Kami telah mencipta kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenali. Ada orang yang diam dan berat mulutnya, tetapi bila sesekali bersuara, aduh! menyengat hingga ke sudut hati, tak terlupakan bertahun-tahun lamanya. Sebaliknya ada orang yang caca-marba bercakap main lepas aje, pun menyengat tapi tak boleh disimpan dalam hati sebab terlalu banyak yang nak disimpan sampai tak cukup ruang penyimpanan, akhirnya biaq pi laaaa ... tambahan lagi tak semua yang dia cakap tu boleh dipakai. Tapi orang pertama tu, biasanya apa yang dicakapnya tu kena pegang maksudnya sebab mahal harganya dek kerana sesekali dapat didengar. Nak mudah, ingat-ingatkan diri tak lama lagi kita akan kembali ke dalam tanah. Semua kita adalah bakal jenazah. Baiklah kita mengenang-ngenang keadaan diri di sana nanti, selamatkah kita ... atau sebaliknya nauzubillah. Dan cuba menghantar rasa simpati dan kasihan kepada orang-orang sebegini (selain rasa simpati kepada diri sendiri yang dah terkecil hati huhuhu). Kasihan, dek kerana desakan hidup untuk mencari rezeki menanggung keluarga. Mereka perlu bersikap self defence yang tinggi. Mereka perlu bersikap kuat berdikari. Untuk mengelak daripada 'dipijak', mereka siap sedia mempertahankan diri dan tindakan dengan kata-kata dan sikap yang aktif, walaupun belum tentu ada orang yang akan memijak. Marilah kita berdoa, memohon hidayah dari Allah. Memohon petunjuk dan pimpinan Allah. Hidup di dunia ini hanya sementara dan sangat singkat. Jangan kita menyesal tak sudah di hari yang tak wujud lagi alam fana untuk kita kembali dan mengerjakan kebaikan yang diperintahkan Allah. Allah bersama-sama orang-orang yang sabar. Allah Maha Mengetahui segala isihati kita dan orang-orang di sekeliling kita. Allah adalah sebaik-baik tempat mengadu dan tempat kembali. * Motivasi untuk diri sendiri.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing