Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, March 20, 2012

virus apa ni?

aku cuma nak try reformat pc sendiri, dan hasilnya memang mengkagumkan.  Pc aku kena virus!  Ya Allah, jadikanlah hambaMu ini seorang yang sabar dan sentiasa berserah diri kepadaMu. 

Alhamdulillah, so far aku terus cool.  Dah pun maklumkan kepada my sifu tentang cabaran ini, ketika aku baru nak bersilat balik mengerjakan bab 11 Sakinah yang sudah diberi sentuhan awal minggu lepas. 

seminggu lepas aku bercuti sekejap, melayan anak-anak yang cuti sekolah dan sempat balik kampung satu malam bertemu keluarga.  Cuma tak sempat nak balik ziarah keluarga mertua, tapi dah pun berjumpa ketika bapa mertua dan ipar nak pergi umrah tempohari.   Dapat jumpa Mak R yang sekali imbas nampak penuh mukanya.  Mak R sihat dan sempat ikut kami balik Kubang Gajah, surprise untuk mak J dan uwan Libah hehe ... 

Dan juga dapat la menunaikan hajat anak-anak yang nak merasa naik bas dan komuter, terutama untuk birthday girls ~ Laila Ain (14th) dan Hanessa (7th).  Mula-mula naik bas dari Kuala Pilah ke Seremban, perjalanan yang selesa, tak ramai penumpang (bas ekspress).  Dari Seremban ke KL Central pula naik komuter, juga selesa dapat duduk di sepanjang stesen dan orang pun tak ramai.  Di KL Central sempat pula menikmati nasi penyet, sebab ada pula yang tak boleh tak jumpa nasi.  Oh ya, paginya tu kami di dewan Kuala Pilah untuk bersama-sama meraikan maulidur rasul bersama Yam Tuan Negeri Sembilan.  First time mendengar pengisian dari Ustaz Don dan Ustazah Asni.  Di situ, kami dijamu dengan berkotak-kotak ayam KFC.  Tak ada nasi, kecuali vip dan vvip dengan jamuan khas. 

Dari KL Central ke Klang, kami berdiri sepanjang perjalanan.  Kalut mengejar masa, kami yang perempuan terperosok ke coach lelaki, mujurlah tak termalu sangat sebab ada anak bujang dan ada beberapa orang wanita nun di depan sana.  Naqib suruh kami berpindah ke coach perempuan di belakang tapi tak berani nak move, takut kena tinggal komuter. Penumpang memang ramai, yang naik dan yang turun.  Hanya mendekati Klang, dapat la sedikit ruang untuk bersandar ke tingkap. 

aku dan Laila Ain memakai burqa.  Alhamdulillah, aku memang rasa terpelihara dan selamat.  Mereka memberi ruang kepada kami untuk berdiri dan berpaut ke tiang besi.  Tapi payah sikit apabila Laila Ain berpaut pula ke tanganku, kerana dia tidak boleh mengangkat tangan memaut tali pemegang di atas, bimbang aurat terbuka apabila lengan jubah melorot ke siku.  Penting memakai sarung tangan yang panjang itu, selain baju kurung atau sebarang pakaian di dalam jubah @ abaya.  Kita tak pasti situasi apa yang akan kita temui apabila berada di luar rumah.  Dalam rumah pun boleh kelam-kabut mencapai tudung, sekiranya loceng pagar tiba-tiba berbunyi, kan.  Apatah lagi di luar macam gini.

"Nak naik komuter lagi tak lepas ni?" aku bertanya kepada Hanessa. Kadang-kadang dia berdiri kadang-kadang dia mencangkung penat.  Kadang-kadang dia berpaut kepada alongnya.

"Tak nak!"  sahut Hanessa.

Alhamdulillah, bisik hatiku.  Nak naik bas, dah naik dua kali dah.  Nak naik komuter, dah naik dua kali jugak.  Kelakar budak-budak ni, macam thrill sangat naik bas dan komuter. Sebenarnya dah lama merancang nak naik keretapi ke satu destinasi yang agak jauh.   Yang menarik hati mereka ni tentang bas pulak ialah nak naik bas double decker tu, nak duduk tingkat atas.  Tapi belum berkesempatan.

Entah bila ya?  Kalau Pak Meon dah sibuk dengan kedai makannya tu ... rancangan ni semakin hilang bak bayang-bayang.  InsyaAllah, semoga ada jua kesempatan. 

Pasal pc ni, pasti ada hikmahnya.  Sekarang ni sedang menunggu jiran bumbung sebelah sana tu balik kerja petang karang, dan hantar pc ni untuk dia tolong reformat dan baiki.  InsyaAllah.  Rabbi yassir wala tu'assir.  Allah bersama orang-orang yang sabar.  Ya Allah, jadikanlah aku seorang yang penyabar dan selalu bersyukur kepadaMu.  Aameen.

* masih dapat dengar kuliah mufti dari RNurislam pagi tadi dan RIN  :)))

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing