Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, March 13, 2012

naqhuhines balik kampung

Tiba-tiba mak beritahu nak datang bawak lori.  Motor Honda abah yang tersadai nak dibawa balik kampung.  Suami pun mencelah, "bawak la sekali motor abang tu ..."  Hmm motor kapcai yang ntah ke mana gerannya tu, nampaknya akan dapat tempat berteduh lebih baik di rumah kampung nanti, tak le kesejukan macam kat sini.  Ini bukan motor yang terbaring dengan saya hari tu, ni motor lama cik abang yang dah diservis oleh abah, kemudian tersadai semula sebab tak ada orang guna (masa duk Brunei hari tu.)

Yang suka tentulah Naqib.  Dia dah bersorak dah, bila dapat tau mak nak angkut motor tu.  Kalau balik kampung, dapatlah dia ronda-ronda dengan motor sekeliling kampung.  Heh, risau dibuatnya, bukan tak risau.  Dulu dia ikut mak balik kampung, dengarnya dah sampai Tanjung Ipoh dan Seri Menanti.  Saya yang dengar di corong telefon, terkebil-kebil tak sanggup nak membayangkan budak ni yang tak cukup umur ikut undang-undang jalanraya, begitu nekad meronda sendirian.

"Along pakai helmet, ma ..."  Ayoyo, pakai helmet tetap banyak risikonya nak oiii ... Aduih, alhamdulillah selamat balik rumah.  Entahla, mungkin uwan nak dia menghibur hati yang sepi sebab kami jauh waktu tu? 

Mulanya Naqib yang disuruh balik kampung dek uwannya.  Alih-alih Laila Ain nak ikut.  Bila Hidayat dapat tau, dia pun nak mengikut juga.  Yang tak nak ikut ialah si bongsu tu, "Adik nak main ngan Putam.  Malam nanti adik nak tido ngan mama."  Gitulah cakapnya.  Yang lain tu seronok mikirkan pergi balik nak naik bas atau komuter.  Teruja la tu!

Tiba-tiba bila mak datang, tengok-tengok si bongsu tu yang dah siap paling cepat dengan lengkap bertudung dan baju satu beg.  Aikk?  Dan dengarnya mak akan hantar semua balik nanti pada hari Khamis ni, sebab tak berani nak lepaskan bila ada yang kecik mengikut.  Kalau setakat yang besar je, mungkin la balik naik bas atau komuter.

Alhamdulillah, begitulah jauh fikiran orang tua-tua.  Tiba-tiba bila buka fb, saya tengok ada lagi kes budak hilang kat Serdang.  Kes budak rentung tu baru je berlaku, dah jadi lagi satu.  Semoga budak lelaki kat Serdang tu akan ditemui semula dengan selamat, insyaAllah.

Ya Allah, sungguh merisaukan!  Semoga parents yang berkenaan redha dengan apa yang dah berlaku dan banyak-banyak bersabar.  Manakala parents yang lain, yang ada anak kecil baik lelaki atau perempuan, jagalah anak baik-baik - nasihat untuk diri saya sendiri juga.  Berdoalah banyak-banyak dengan sesungguh hati, mohon ke hadrat Allah semoga hidup kita selamat dalam keredhaanNya.  Setiap orang tak sama ujian yang diberikan.

Jadi, sejak Isnin semalam, saya kadang-kadang bersendirian je kat rumah ditemani Putam, kalau cik abang keluar untuk urusannya.  Nampaknya Putam pun macam boring aje sebab tak ada orang nak mengelek dan mengacau dia.  Kekadang dia mengajak saya bergurau pulak.  Lepas tu dia landing kat bilik belakang, kononnya bilik dia la tu.  Cik abang pun sikit-sikit Putam.  Mujurla ada Putam kih kih kih ...

Tak sabar nak tunggu budak-budak balik.  Dalam sehari lima enam kali telefon tanya buat apa, makan apa, pergi mana, dah solat ke belum, dah mandi ke belum, dah berus gigi ke belum, dah kemas tempat tidur ke belum ... semua nak tanya hehehe ...  Lepas tu diorang pun gilir-gilir bercakap termasukla uwannya sekali.

Nampaknya si bongsu tu bukan main ceria lagi.  Kata mak, dia tak ingat pun kat kau, kalau kau tak telefon.  Amboi ... seronok la, tadi dengarnya makan kfc.  Lepas tu gi beli-beli barang kat ekonsave.  Bukan main lagi uwan bagi muka.  Hehe sesekali.  Lagipun tak pernah empat-empat orang sekaligus duduk kampung sendiri tanpa mama abah macam ni.  Boleh dibayangkan riuh suara uwan melayan cucu-cucunya tu.  Boleh nampak onyang sengih dok perhati perangai cicit-cicitnya.  Atuk ... ikut je.

Telefon atuk Segamat, dah.  Tinggal nak ziarah uwan Ramlah kat Batu Kikir aje, mungkin esok insyaAllah, kata mak.

* Terima kasih mak, sebab buat surprise bawa almari lauk baru dari kedai Kuala Pilah.  Selalu ada kejutan dari mak.  Anak mak yang tak mampu nak buat yang sama.  Lagipun ... rasanya tak elok nak bagi kejutan pada mak, since mak pakai pace maker.  Bahaya tuh!  :)  Semoga Allah yang akan membalas segala kebaikan mak dengan sebaik-baik ganjaran dunia dan akhirat.  Yang paling penting, semoga Allah memberi hidayat dan nikmat iman yang teguh kepada mak kerana itulah sebaik-baik dan sebesar-besar nikmat untuk dunia dan akhirat, aameen.


2 comments:

Noraini Hassan said...

eloklah honeymoon sekali sekala...

Naqhuhines said...

haha honeymoon? hmm tak jugak, sorang tu asyik ngan mukabuku, sorang lagi ... ada la keja lain plak hihihi ... tiba-tiba mak bagitau petang ni, hantar dorang hari jumaat plak, sbb nak bawak dorang ikut berarak maulid nabi ngan yamtuan kat kp. sempat ke tak dorang ni nak tolong bersihkan kipas kat rumah ni agaknya ... hmm ... betul-betul cuti sakan kat kampung hehe ...

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing