Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, November 26, 2011

pindah-pindah tidur

1.  malam tadi pindah-pindah tidur lagi.  Adoiii ... apa kena dengan budak-budak bertiga ni?  Ingatkan tak de masalah sebab Hanessa awal-awal malam dah terlelap.  Dia tak sihat, dedar badan.  Masa berdoa lepas Maghrib, dia dah tersadai di pangkuan saya yang masih bertelekung.  Abahnya yang mengangkat ke katil. 

Jam tiga pagi (sempat kerling jam), tiga-tiga budak ni bangun mengajak saya ke bilik masing-masing.  Laila Ain kan ke dah besar panjang?  Masih nak ajak saya temankan dia tidur.  Yang si Hidayat pulak, tiba-tiba pagi-pagi buta ni ajak saya tidur sama kat katil dia.  Hanessa memang dah jangka dah apa dia nak.  Walhal dia sama bilik dengan Hidayat, semenjak si kakak masuk asrama hari tu.  Ntah mengapa, dia macam tak geng dengan kakak.  Bila kakak balik, dia masih tak mau tidur dengan kakak.  Kalau Naqib ada, dia masih nak tidur berhimpit dengan alongnya.  Mana boleh, memang tak bergerak terkedang je la orang tu jawabnya.  Sudahnya saya bentang toto atas lantai, tidur situ sorang-sorang. 

Malam tadi tu, tiba-tiba rasa pening melayan kerenah budak bertiga ni.  Dalam sunyi-sunyi malam tu, saya marah-marah.  Selalunya marah tak tinggi suara.  Malam tadi tu, saya bertegas yang saya akan tidur bilik saya dengan abah diorang.  Pukul tiga ni elok sangat kalau buat solat tahajjud.  Tapi saya sambung balik tidur.  Bangun jam 5 baru buat tahajjud.  Sesekali elok juga kena marah budak-budak ni, macam menikus pulak.  Lepas tu masing-masing balik ke katil sendiri dan terus tidur sampai pagi.  Hehe ... kalau nak marah budak-budak, saya dah faham dah, jangan depan abah diaorang.  Nanti abah akan tambah lagi jadi melampau-lampau pulak.  Bukan dia nak cool downkan saya.  Lagi ditambahnya.  Naik kesian pulak jadinya.  So, abah ni jadi kambing hitam bila saya dah tak tahan dengan perangai anak-anak.  "Korang bebaik sikit, karang mama adukan kat abah kangggg ..."  Hehehe ...

2.  hari ni puasa sunat 1 Muharram, insyaAllah.  Esok pun insyaAllah, malam tadi masa nak tidur dah info cik abang.  Wpun esok kena ikut dia gi masjid TTDI Jaya, ada orang order bubur lambuk.  Dia pun dah beli barang siang semalam.  Sejak kawan-kawan lama kat situ tau dia dah balik dari Brunei, masing-masing seronok.  Ada yang cakap terus-terang rindu bubur lambuk dia.  Yang paling sedap tang sambal bilis pedas gilerrr tu.  Pagi ni budak-budak mesti kena kopek ikan bilis.  Ntah ngape dia tak beli yang dah siap kopek punya. ( Saya ... nak buat kokez lagi.)  Esok lepas la rindu kekawan dia tu insyaallah.  *rindu bubur lambuk tak peee ...

3.  jumpa satu blog yang mula-mula saya kurang minat nak baca, sebab bahasanya bahasa orang muda sekarang yang ejaannya ntah apa-apa.  Diorang jadi dowang.  Kau orang jadi kowang.  Suka jadi skerrrr.  Tapi dah dua hari saya mengadap blog tu.  Kalau tau tuan punyanya, mau kembang tak kuncup.  Bukan apa, seronok pulak membacanya sebab orangnya jenis tersangatlah direct, lepas cakap, kadang-kadang memang melampau (bagi saya) tapi dia pandai menulis blog.  Kadang-kadang tu dia tempek gambar anak dia je.  Naik kelabu biji mata mengadap blog ni.  Tapi hari ni saya nak tutup.  Mana boleh jadi ngadap blog orang je.  Lain kali boleh baca update dia.  Dia ni ...   Memang pure Melaka punya bahasa.  Chilake chilanat orang Melaka tak sunat

Tak sengaja boleh buat comparison pulak.  Budak ni stail dia sebijik macam Pak Meon.  Tapi dia pempuan.  Tu je bezanya, tang sikap lebih kurang je.  Sikap yang mana? Tang membahasakan orang, tang menyepak anak (ishhhh aku memang benci orang sepak anak ni, nasib baik sekali dua je, selebihnya cakap mulut je), tang menyirap darah (ngape tak boleh sabar hah?  nak salahkan adrenalin pulak).  Yang buruk dulu.  Nasib baik ada yang baik, tang pemurah hati yang amat, tang suka meraikan tetamu dan tang ringan tulang.  Lagi satu, diorang ni macam cepat insaf apa yang diorang dah terbuat tu.  Hehehe ... dua-dua ni pernah menitiskan airmata kerana anak masing-masing. 

Nak tau blog yang mana?  Cari la sendiri, saya dah follow dah.  Dan tempek pun blog dia kat sini.  Tapi macam biasa, saya silent reader je.  Tak kuasa nak heboh-heboh kat blog orang.  Ni pun tak tau la bila nak ziarah blog dia lagi. 

4.  Nak buat kokez lagi.  Mungkin ni la kerja saya hari-hari kat rumah.  Tapi pagi je.  Selebihnya saya kena spare untuk sambung bab 9 Sakinah tu.  Malam tadi Kak Aini dah muncul kat FB saya, tegur "Ambik tempahan ke Mazzuin?"  Heheheh ... tu indirect sound la tu ... sebab saya dah lama tak muncul kat blog Sastera Kayangan.  Aduihh Sakinah Sakinah, bab 9 ni tentang mangkuk ibu yang terhantuk pecah dua tu.  Macamana nak kembangkan?  Asyik-asyik flashback je, ok ke?  Macam tak syok pulak.  Tapi kalau ikut cara Sifu, memang flashback yang terbaek.  Cuma saya kena pandai jalin situasi jadi lebih dan sangat menarik.  Tu je. 

Kak Aini, saya tetap buat macam Sifu suruh tu, kalau buat apa-apa pun tetap fikir dan olah cerita dalam kepala.  Hehehe ... hari ni kena jenguk ke sana, jangan sampai kena campak jauh-jauh lagi macam dulu udah.  Kena hati-hati betul ni!!!


Ok, nak bikin kokez...... salam maal hijrah sekali lagi :)))

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing