Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, November 11, 2011

perasan sibukkkk

As salam dan salam Jumaat.

Saya sibuk.  Perlu mengejar masa.  Nak jahit dua helai jubah suami untuk dipakai Naqib.  Dah hantar kat Ita isteri Hanafi, sesuai dengan tinggi suami supaya pendek paras keting.  Tapi untuk Naqib, kena kelim lagi supaya pendek paras keting dia pulak.  Yang ni saya nak buat pulak.  Dua helai je, dan nak jahit tanda untuk baju Hurilain.  Tu satu perkara.  Mesin jahit yang dah lama bertapa kat sebelah tv pun dah ditarik dek budak-budak berdua tu ke dinding bilik tengah yang ada plug di situ.

Oh ya, pagi tadi saya dah ambik keputusan pemeriksaan darah dua minggu lepas.  Alhamdulillah, semua ok.  Buah pinggang ok (dulu pernah kena nephrotic syndrome masa belajar kat UKM, masuk hospital Kajang, satu badang bengkak.  Doktor suruh follow-up kat HKL untuk ambil sampel buah pinggang, tapi atas nasihat mak ia tidak diteruskan.  Ubat pun tak makan sangat.  Penyakit yang tidak dapat dikesan puncanya, dan tiada ubat khusus.  Saya amalkan minum air beras barli je masa tu).

Tiada kencing manis.  Paras gula 5.5.  Normal.

Kolesterol ok.  3.7 je.

Keseluruhan alhamdulillah tiada penyakit yang membimbangkan.  Tahun depan buat check-up lagi.  Kata dresser tu, kalau dua tiga bulan sekali nak check kencing manis, cuma cucuk jarum kat hujung jari je.  Tak payah ambil darah.

"Saya tak boleh ketawa sangat, nanti badan krem."

"Ohh itu biasa, kena bersenam.  Umur macam ni biasa la tu."  jawab dresser yang peramah.  Muda, loghat Kelantan sikit-sikit.  Kurus je orangnya dan ceria.

Itu yang kedua.

Hari ni dah cakap dah malam tadi tak akan buka laptop.  Tapi 'terduduk' jugak kat sini.

"Malam tadi mama kata tak mo main laptop?!"  kata Naqib dan Hurilain.

"Ehh buat keja masing-masing.  Mama check jap je nih."

Waktu ni mereka berdua pergi kedai Yamah beli sawi dan minyak mesin jahit.

"Sawi tu macamana?"  Arghh geram dengar soalan ini tadi tau!

"Search google sekarang tengok image!"

Oooooo ok dah kenal dah!  Hurilain sengih-sengih.

Anak dara ni memang nak kena, mujur ada auntie google tolong tunjuk gambar sayur sawi.

Itu yang ketiga.

Hari ni nak buat biskut chipsmore untuk kudapan anak-anak yang balik ke madrasah, juga untuk orang rumah.  Cupcakes pun nak buat jugak, mungkin esok.  Nak cari bekas yang sesuai untuk bawak cupcakes ke rumah Anita-Zaly yang buat kenduri akikah dan potong jambul Ahad ni.  Juga bekas sesuai untuk anak-anak bawak cupcakes ke madrasah.  Paling tak sabar nak buat buttercream dan nak hias kek tu ahhhhh!

Ini yang keempat.

Sebenarnyan ...

Mulai sehari dua ni, kepala saya dan cik suami agak panas dan kembang-kuncup.  Ada perkara penting yang difikirkan, dibincangkan, direnung-renungkan bersama dan bersendirian.  Masing-masing mencari ilham.

Kompas hidup mesti dibetulkan dari masa ke semasa, dalam apa juga yang dibuat, diputuskan dan mahu dilakukan.  Pergantungan mesti KUAT kepada ALLAH dalam apa jua urusan dan situasi.  SOLAT jangan diabai-abaikan.  Tambah lagi dengan SOLAT SUNAT, mesti diberi perhatian.  HATI mesti lekat dengan ALLAH.  ALLAH mesti NOMBOR WAHID.  Besarkan ALLAH.  Agungkan ALLAH.  Mengharap REDHA ALLAH.

Visi dan misi dunia hanya jangka pendek.  Visi dan misi AKHIRAT adalah jangka panjang.  Sebab hidup akhirat tak berkesudahan kekal selama-lamanya.

Ini ada link menarik untuk direnung bersama.  http://keretamayat.blogspot.com/2011/11/apa-itu-perangkap-hidup.html

Tak kuasa nak elaborate balik.  Baca je la bulat-bulat semuanya kat blog kereta mayat tu.

Ni  yang ke lima la kot.

Ok berinut jumpa lagi, insyaallah.

Huhh memang perasan sibukkkkkk!

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing