Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, October 1, 2011

tak de tajuk sesuai

Assalamualaikum dan salam sejahtera lewat malam.


Terima kasih 'Seniman Senja'  yang menambah keceriaan senarai follower blog keluarga ini.  Hehe ... ...  Boleh la geng, tang photos matahari petang tu, cantikk ...

Sepanjang hari ini, kami tiga beranak berkurung je dalam rumah.  Dan saya berjaya menyudahkan (Alhamdulillah) membaca novel penulis seberang yang khabarnya di kulit buku itu sudah terbitan kedua.  Saya tak berminat nak nyatakan tajuk dan nama penulisnya, sebab urghh!...  Indah khabar dari isi.  Entahlah, kalau sekiranya saya terlalu senteng menilai.  Tapi saya sudahkan juga novel yang dah dua tahun dibeli ini (sangkut baca bab 1 lagi) sebab nak melihat cara penulisannya.

(Betullah kata karyawan ~ cerita-cerita biasa kalau digarap dengan indah, akan sangat mengesankan pembaca.  Sebaliknya cerita-cerita indah dan hebat andai dicantum dan dikait oleh minda dan semangat yang pudar, langsung jadi hampeh entah apa-apa jadi biasa-biasa saja).

Hmm ... kurang memberangsangkan/menggoda/menghayun perasaan/ menggetarkan/mengejutkan.  Lalu saya akur kepada petua dan pembaikan sifu untuk novel saya, serta keanggunan beliau untuk semua novel-novel yang dihasilkannya.

Juga, tak lupa novel Rengsa oleh saudara Pujangga Seni.  Hebat!

Serta Rahsia Agenda Alam Hitam yang penuh saspen oleh Zehann Ur Rekhie.

Sekadar menyebut beberapa contoh novel era baru.

Sehari dua ini saya rasa sangat perlu membaca buku dan novel semula, selain blog (bukan penziarah yang bagus pun); bukan posting di FB (nak kurang-kurangkan berFB!) dan bukan suratkhabar harian tentunya atau majalah-majalan picisan yang bercampur-aduk kisah kelakar + separa lucah + hantu setan + kata-kata hikmah + info Muslim + pelbagai jenis iklan. 

Err mungkin kebanyakan input zaman tok kaduk kian pupus dari ingatan?  Tak kisahlah, saya memang perlu input baru.  Tapi itulaa ... banyak la komennya pulak haihh! 

Bila memandang rak buku itu, rasanya tak payah ke perpustakaan atau kedai buku untuk sebulan dua atau setahun dua.  Teruk punya koleksi!  Pembaca dan peminat buku yang teruk.  Apa-apalah ...

Huh, senyap!  Semua dah lena ke alam mimpi rupanya.  Baru jam 11.12PM.  Ok, masanya untuk berhenti berblog tapi nak jenguk FB jap, dan mula membaca.  Nak menelaah menghabiskan AAC yang dah dua tahun dibeli, hebat ke tak hebat lawan dengan novel yang tadi tu.  Kalau tengok video memang kelassss ....

Sudah ada senarai lama novel-novel hebat sepanjang zaman, tapi kat mana nak cari??  Tak mengapa, habiskan dulu apa yang ada kat depan mata.  InsyaAllah.

Eh, apasal senyap makin senyap?  Ohh ... siaran radioislamnusantara dah  tamat rupanya.

Esok pagi-pagi buta nak ambil Hurilain kat madrasah.  Belum terang tanah dah boleh ambil pelajar, katanya.  Balik sebelum tanah gelap.

Semoga Allah memudahkan semua urusan dunia, urusan ugama, urusan hati, urusan iman dan taqwa, segala urusan dari sekecil-kecilnya hingga sebesar-besarnya, dari yang tak penting hingga ke paling penting, segalanya.  Semoga Allah mudahkan pertemuan dengan rakan-rakan yang belum dikenali tapi ingin dicari.  Semoga Allah mudahkan urusan mak di IJN nanti, dan semoga Allah bantu uwan membuat solat hajat untuk anak-anaknya tersayang yang berdua tu untuk natijah yang terbaik lagi diredhaiNYA. 

Ya Allah, kembalikanlah kami mengikut jalanMU yang satu.  Kami memohon redha dan ampunanMU.  Kasihanilah kami yang selalu alpa,  lalai lagi lemah.  Selawat dan salam ke atas Junjungan Rasulullah Shallalahu alaihi wasallam, ahli keluarga dan sekelian sahabat baginda.  Tiada jalan yang selamat melainkan jalan yang ditunjukkan oleh baginda Rasul.

Ya Allah, aku kami masih terhairan-hairan kelompok orang-orang yang sempoi itu.  Tetapi mereka selamba dan terus gigih.  Alangkah cemburunya!  Ganjil betul!  Tak faham?  Tak apa-apa, masih nak merapu di waktu perlu tidur sebenarnya hehe ...


Sehingga ketemu lagi minggu hadapan.  Ceria selalu.  Wassalam.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing