Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, August 4, 2011

Terima kiriman

Belum pernah membeli pakaian secara online.  Semasa di Brunei, saya hanya pernah membeli produk kesihatan yang sampai sebulan kemudian.  Hehe ... banyak pulak songeh yang timbul waktu itu, melibatkan pihak pos.  Alhamdulillah, akhirnya sampai juga.

Kali ini saya ingin mencuba membeli tudung dan abaya pula.  Keinginan yang sudah membara dalam diam semenjak di sana lagi, apabila saya ditag oleh penjual-penjual pakaian muslimah di FB.  Sangat cantik dan menggoda!  Itulah dia.  Kemudahannya, saya tak perlu mengajak suami ke kedai pakaian, yang dia sangat-sangat ingin mengelakkannya hahaha ...  Fobia la tu!  Saya tak perlu habiskan masa membelek-belek sampai suami naik rimas dan Hanesa jadi lapar.  Sebenarnya tak le teruk macam tu.  Saya jenis grab at the first sight.  Kalau dah suka, sekali pandang saya perkenan.  Kalau tak, tak payah belek-belek memang tak jadi ambil insyaAllah.  Kategori cerewet jugak makcik ni dik oii ...  Yang jadi masalahnya, yang cantik tu selalu over the budget hehehe ...  jadi, kita akan berpindah ke kedai lain pulak.

Tapi di FB, beleklah sepuas hati dan cari ukuran yang sepadan, pastikan ia belum sold out.  Info je cik adik yang berkenaan, pasti dilayan dengan baik.  Lepas tu pandai-pandailah menjawab kalau abang tanya bla bla bla ...

Tadi kiriman pertama sudah sampai.  Dua glove warna beige dan sepasang tudung bersama niqab berwarna pink untuk Hurilain.  Dia sukakan merah jambu, dan ada dua pilihan yang tinggal iaitu pink dan purple.  Jadi saya belikan dia warna pink.  Saya tak beli niqab untuk diri sendiri kerana sudah ada sehelai berwarna hitam pemberian Kak Hawa, semasa mahu pulang dari Brunei tempohari.  Glove itu penting semasa hari raya nanti, kerana kemungkinan untuk harus menyambut huluran salam lelaki di luar senarai muhrim (saudara-mara yang dah lama tak jumpa, dengan gembira bertemu lagi, akan menyuakan huluran tangan untuk bersalaman) adalah tinggi.  Saya masih amat lemah dalam bab ini.  Ia berlaku spontan dan selepas itu saya akan jadi sangat menyesal.  Jadi saya akan menyarung glove ini, juga Hurilain.  Tambahan pula sekarang ni kalau nak bergerak dari rumah, saya cuba menjaga wuduk.  Glove ini dapat sedikit sebanyak membantu saya tidak bersentuhan dengan cik abang di sebelah.  Insyaallah.

Hurilain sudah mencuba tudung yang betul-betul besar itu dan niqabnya.  Hmm okey.  Tetapi dia tidak akan menggunakan warna ini apabila sudah masuk madrasah nanti.  Pelajar akan menggunakan purdah hitam tanpa sebarang hiasan manik atau sulaman.  Mungkin saya pula akan menggunakannya.  Ohh saya sangat ingin memakai niqab tetapi kelemahan iman ini membuatkan saya menunggu-nunggu turning point di mana-mana.  Ada, tetapi untuk sampai ke tarikh itu terlalu lama rasanya.  Sementara itu, biarlah saya di dalam rumah sahaja.  Semoga Allah memelihara kami dan muslimah semua dari segala fitnah akhir zaman.  Warna hitam adalah warna sunnah, dan pakaian purdah adalah pakaian ister-isteri Rasulullah Shalallahu alaihi wasallam.  Tak mahukah kita mencontohi wanita-wanita Ummul Mukminin ini?

Ya Allah, bantulah kami, wanita-wanita akhir zaman ini mengikut jalan yang pernah ditempuhi oleh para Ummul Mukminin itu.  Muliakanlah kami dan selamatkanlah kami dari segala musibah, dan selamatkanlah kami dari seksaan api nerakaMu yang amat mengerikan itu.  Ameen.

Kini saya sedang menunggu kiriman untuk tiga helai tudung bidang 60 yang sudah dipesan di FB, juga tiga helai abaya hitam untuk kami tiga beranak (saya, Hurilain dan Hanessa - warna purple sebab warna hitam dah habis stok).  Kami akan memakai abaya untuk hari raya ini.  InsyaAllah abaya akan menjadi pakaian rasmi kami mulai tahun ini.  Semoga Hanessa yang sangat teringin memiliki abaya akan tercapai hasratnya.  Ini semua adalah langkah-langkah awal ke arah memakai niqab tak lama lagi, juga dalam usaha meninggalkan amalan tabarruj dalam penampilan dengan pakaian berwarna-warni yang terang dan menarik mata memandang.  Kata wanita-wanita yang sudah lama berabaya dan berpurdah, tanpa warna pelbagai pun (hitam sahaja) masih boleh menampilkan ciri-ciri yang lebih bergaya, kemas, elegan dan yang lebih utama adalah memenuhi syarat-syarat menutup aurat.  

Hitam itu menawan.

Ya Allah, pimpinlah kami ke arah jalan yang Engkau redhai.  Ameen.

Sehingga ketemu lagi.  Terima kasih kerana sudi berkunjung.  Saya belum berkesempatan blogwalking.  Ohh nak repair Sakinah bab dua ni.  Wassalam.

Nak tolong cik abang masak mee hailam.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing