Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, August 24, 2011

Sambung buat biskut biru

acuan asal biskut susu.  warna tetap biru. macam keras je kan.  tapi ia rangup dan cair dalam mulut gitu.  nak kena adjust marjerin lagi ni agaknya, biar lembap dan lembut sikit, bukan lembik.
 Sejarahnya macam ni ~ mula-mula teringin nak ajak anak-anak dara saya buat biskut.  Dah bertahun-tahun tak buat biskut.  Seingat saya, pertama dan terakhir kali buat biskut sejak dah kahwin ialah semasa Naqib berumur setahun lebih.  Saya buat biskut tepung kastard bersama-sama Saidah (maid) masa tinggal di Sengkurong dulu.  Bayangkan dah berapa lama, Naqib pun dah nak masuk 15 tahun sekarang.  Tempat putar kek dan segala peralatan bikin biskut dan kek masih tersimpan rapi, angkut setiap kali pindah.

Yang paling mengesankan, bila buat biskut walaupun mudah je resepinya, budak-budak yang datang suka makan.  Siap puji-puji lagi, sedapppp ...  Biskut kastard dulu tu saya jumpa resepinya kat kotak tepung tu jugak, dan ternyata memang sedap dan mudah.  Masih ingat Aiman dan Wani puji biskut saya hehe ...

Kali ni mood yang sama datang kembali.  Tentu mereka seronok buat biskut, fikir saya.  Kemahiran menggentel tepung dah ada, sebab selalu main playdoh yang macam-macam warna tu.  Apa kata kita gunakan kemahiran tu kat biskut pulak ya.  Biskut boleh makan, playdoh tak boleh makan ...

Buah tangan dari sekolah sempena hari raya ni, kot.  Terima kasih.  Dulu tak pernah dapat macam ni.  Entah dapat lain kot, dah tak ingat ...
  Err tersesat pulak gambar-gambar yang tak berkaitan langsung.  Dah terselit celah gambar biskut, masukkan ajelah.  Ini gambar Hanessa bersama hamper dari sekolahnya.


aik, gambar bapak Hanessa pulak!  Kaki posing gak gamaknya ...

Nak hantar Hidayat ke sekolah ugama.

 Hanessa sedang dalam proses nak menerap biskut.  Kalau ikut resepi, biskut ni gentel bulat-bulat aje.  Nak bagi seronok lebih, saya cari acuan dalam almari.  Wah, memang makin teruja dia.  Kakaknya pun sama.  Still blue!
 Mula-mula testing aje sepeket.  Lepas tu rasa macam sedap, bolehlah tambah lagi.  Lepas tu tengok pewarna biru ada banyak, kena la buat lagi.  Kalau tak entah bila nak sambung, lama-lama pewarna tu expired pulak.  Jadi, memang kena beli tepung lebih sikit dan buat lebih-lebih, boleh la bawak balik kampung.  Kampung ada tiga ya, jangan lupa. 

Abang tarik kangkung darat kat depan sana nun, segar.

yang bulat-bulat tu 1 batch.  yang kiri tu guna acuan kuih tart.

baru keluar dari mikrowave, tapi dah tinggal empat je ... sapa punya angkara nih?

Ada lagi satu acuan, kecik sikit.  Tukang terap dua orang, tapi acuan tak cukup.  Jadi kena la pakai apa yang ada.  Bila keluar dari mikrowave, yang kecik sikit tu macam kuning hangus.  Laa ... baru teringat pesanan manual, supaya pastikan saiz biskut mesti sama, jarak antara satu sama lain pun sama supaya masak rata.  Ni tak, satu tray acuan biskut besar satu lagi acuan kecik.  Gasaklah ...

Ada empat peket tepung lagi!  Budak dua orang ni macam dah boring je pulak.  Macamana ni?  Apakah makcik akan bertapa sorang-sorang di dapur selepas ini??

Esok Naqib balik dari madrasah.  Cadangnya nak buat surprise, nak buat kek lembap coklat, nak pakai resepi baru dapat dari blog Ummu Solehah tu.  Ia macam resepi kek lembap Filipina tu jugak, tapi agak mudah.  Sebab tak ada kena putar putih telur, masuk je telur semua.  Insyaallah, kejutan yang tak mengejutkan, sebab budak perempuan dua orang ni dah maklum dah.

Ya Allah, bantulah daku mengusaikan semua ini.  Sembuhkanlah sakit kat bahu kiriku ini.  Mudah-mudahan dapat le bawak balik biskut susu biru ni ke kampung.  Yeehaa, tak pernah-pernah bawak balik biskut buatan sendiri ... apakah biskut susu biru ni akan mendapat sambutan nanti?  Wallahualam.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing