Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, August 8, 2011

Membersihkan kabinet buku

Apa khabar?  Macamana puasa kita hari ni?  Mudah-mudahan diterima Allah, ameen. Hari ini, bermakna dah lapan hari kita menjalani ibadah berpuasa.  Alhamdulillah, saya belum lagi meluangkan masa ke pasar Ramadhan berhampiran.  Hanya suami dan anak-anak sahaja.  Itupun bukan beli apa sangat, hanya air (air jugak tu! dah pesan dah ... hmmmm) atau mee goreng dan sedikit kuih manis.  Hidangan kami sederhana macam selalu, ada lauk dan sayur.  Cuma semalam agak sedap dari biasa, suami yang diminta Haji Hamid membantu melapah daging lembu, telah memasak LAMPAP (err betul ke perkataan ni, tak pasti pulak, tolong betulkan sekiranya salah) daging.  Ia menggunakan santan yang tidak perlu pekat, serai, kunyit dan cili (semua ni bahan asas lemak cili api).  Selain itu dia juga menambah jintan manis, buah keras, lengkuas, dan beberapa bahan lain juga.  Rasanya memang sedap sangat-sangat.  Masakan LAMPAP memang sangat sering digunakan untuk memasak daging panas, iaitu daging sembelihan yang belum kena air batu (belum masuk peti ais la tu).  Saya yang mencadangkan masakan tu (hehe ... bagi cadangan nombor 1).  Kalau di kampung saya, memang selalu masakan ini dihidangkan terutama semasa kenduri-kendara.  Memang sedappppppp!!!  Tapi tak pasti sangat pula sama ada bahan yang ditambah oleh suami saya (yang kreatif dalam bab masak-memasak) ni memang ada dalam masakan yang sama di kampung.  Tak mengapalah, hingga sahur tadi, tinggal semangkuk kecil sahaja untuk orang yang tak berpuasa (ada dua orang yang tak puasa ...).


Cuaca kat sini kadang-kadang redup berangin, kadang-kadang panas garing.  Ketika ini saya sedang mengambil sedikit masa untuk mencoret di sini.  Nak cover entri yang lepas tu sebenarnya.  Kebiasaannya, saya selalu merasakan apa yang saya catatkan di sini sebenarnya kurang best, dan saya mahu tulis yang lain pula.  Itulah ... makanya saya jadi rajin menulis.

Saya sedang mengemaskan kabinet buku (dibeli siap) sebenarnya.  Semasa mencari manual mikrowave tempohari (nak buat biskut tapi oven yang dibawa balik dari Brunei telah pecah kacanya, sungguh mendukacitakan.  Jadi saya nak cari manual mikrowave ni untuk ulangkaji cara membakar biskut dan kek.  Jenis yang dibelikan oleh suami saya ni boleh mengril juga) saya lihat ada sarang anai-anai di sepanjang tepi tingkat kedua kabinet ini, yang berisi buku-buku dan fail-fail lama.  Aduhhhh ... mujurlah bila diperhatikan dengan teliti, serangga itu telah mati.  Tetapi bahagian tepi beberapa buku di situ telah rosak.  Jadi, saya memunggah semua buku di situ dan memindahkan ia ke kabinet buku pasang siap (yang juga telah sempat diserang anai-anai tetapi tidak banyak).  Manakala fail-fail lama itu pula saya semak semula dan asingkan mana-mana bahan lama yang sudah tidak diperlukan lagi seperti hal-hal berkaitan nurseri kanak-kanak yang saya kendalikan dulu. Macam-macam pula yang saya jumpa.  Mana-mana yang dirasakan penting saya ketepikan untuk dikumpulkan bersama dokumen-dokumen peribadi di dalam fail khas.

buku nota@personal diary@ untuk mencoret semasa di ITM Melaka dulu



bila bukak!!! 
hanya ini yang dapat dilihat ~ catatan dari ustaz, yang lain dah melekat ngeri nak dibuka
jangan tak caya, fail sekolah cik abang tahun 1987 pun ada lagi!!!  Dia musykil je kalau saya dah mengemas hehe ...

tak tau la anak yang mana punya masterpiece nih!  Rasa-rasanya Hanessa ...  dia suka melukis orang.
bila tengok anak kunci replika ni, sakit hati je sebab ... hampeh la kalau dapat!!!  punya la rajin follow masa tu.  kembang hati dah dapat anak kunci kereta tapi rupa-rupanya ... rasa dipergunakan je.

ni memang lukisan Hanessa tahun lepas, terjumpa celah fail

Hari ini juga saya telah menerima kiriman terakhir yang dipesan secara online, iaitu tiga helai tudung Akel bidang 60.  Wah! memang betul-betul besar untuk saya.  Okeylah, ia akan menjadi tudung raya untuk tahun ini.  Tapi rasa-rasanya saya akan menerima sedikit komen daripada mak hehe ...  Khamis kelmarin, pesanan tiga helai abaya telah diterima.  Hanessa teramatlah gembira dan seronok mencuba abaya ungunya tu.  Semalam semasa kami ke madrasah Naqib di Bukit Changgang, dia awal-awal pagi dah siap memakai abayanya.  Akhirnya  kami sampai ke madrasah sekitar jam 6.30 petang, jadi di antara waktu itu terpaksalah dia membuka abaya dan menyarung baju lain.  Abaya saya dan Hurilain terpaksa dikerat sedikit bahagian bawahnya kerana terlalu labuh.  Manakala lengan abaya saya juga terlalu panjang dan perlu dipendekkan sedikit.  Saya meminta bantuan jiran selang beberapa buah rumah untuk membaikinya, walaupun dia sudah teramat sibuk membuat baju tempahan.  Pah, minta maaf sangat-sangat ye sebab menganggu tugas awak.  Entah mengapa, hati bagai dikait-kait untuk ke rumah awak pulak berlainan dari kebiasaan ke kedai sahaja.  Terima kasih Pah ...

Rasanya, Ramadhan kali ini adalah Ramadhan yang paling sederhana buat kami sekeluarga.  Dan memang itulah yang diharapkan sebenarnya.  Elakkan pembaziran, semoga beroleh berkat dengan makanan yang dimasak sendiri.

Sudah azan Asar.  Sebentar lagi saya perlu mengambil Hidayat dari sekolah (bulan puasa dia balik setengah jam awal).  Selepas itu kami akan solat berjemaah insyaallah.  Sehingga ketemu lagi. 

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing