Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, August 19, 2011

Kad raya! Kad raya!

 Saya mula buat-buat sibuk mengirim kad kat fb.  Sebenarnya dah mula menerima kiriman kad dari kawan-kawan.  Jadi bila dah terima, eloklah dibalas macam kita membalas kad kiriman pos tu juga.  Dan alang-alang balas, saya hantar terus kepada kawan-kawan dalam list.  Tapi mata tak tahan nak menelek dan mengetik satu persatu nama.  Tak hantar semua, yang patut-patut aje.  Lepas tu macam dulu-dulu jugak, dah selesai sekali hantar tak boleh hantar lagi tunggu esok pulak.  Alahai ... buat ponat eden mengetik jo hai! 

Ada yang kata lagu raya dah mula berkumandang di radio.  Ye ke?  Saya belum mendengar lagi.  Kadang-kadang berebut minta anak yang asyik main games kat laptop lama saya tu buka siaran Nur Islam terutama pada jam 7.30 pagi dan 5 petang untuk mendengar Kuliah Mufti Brunei.  Kat Nur Islam belum kedengaran lagu raya pun.  Wah, dalam diam diam dah hampir menjelang hari raya kita ni ya.  Jadi bermakna 10 malam terakhir sudah tiba.  Macamana?  Ada menanam azam untuk bertahajjud dan iktikaf di masjid atau surau?  Kuliah mufti hari ini turut menyentuh tentang 10 malam terakhir Ramadhan serta al-Quran sebagai cahaya penyuluh Ketuhanan kepada hati dan jiwa kita.  Selain daripada itu, berkenaan dengan solat Tahajjud sebagai ubat, pakaian dan penyeri istimewa buat orang-orang yang istiqamah melaksanakannya.  Saya sangat suka mendengar kuliah dari Tuan Mufti Brunei ini.  Ia sangat mengesankan, biarpun kadang-kadang berulang-ulang diperdengarkan.  Kemudian terkadang saya posting petikan dari kuliah itu ke FB untuk diri sendiri dan kawan-kawan.

Hari tu saya bercadang nak menambah lagi Biskut Susu yang dah dibuat tu.  Alhamdulillah, anak-anak macam suka, dah nak habis pun!  Tapi belum lagi dapat membeli bahannya.  Bukan apapun, cuma tepung jagung dan susu pekat manis.  Marjerin atau planta tak pakai banyak, sikit aje masih ada tu.  Hmm ... buat ke tak?  Buat ke tak?  Tak ke buat?  Buat? Tak? Buat? Takkk kot!  Kalau betul-betul tak buat, berangan aje le nak bawak balik kampung.  Nasib baik tak hebah-hebahkan kat sesiapa, heboh sendiri aje kat sini hihihi ...  Tapi mr.H ada menyebut Biskut Suji.  Saya pun suka biskut tu dan ia mudah dibuat.  Cuma beli tepung suji dan minyak sapi.  Pun kaedahnya sama dengan Biskut Susu, gentel-gentel bulat dan bakar.  Tengoklah dulu!  Kalau ada rezeki insyaAllah dapatlah dibuat.  Kalau tak, beli kerepek aje.  Kalau tak pun, lepas cuti raya buat le kot hehehe ...

Err takkan posting kad raya kat FB je kan?  Kat sini nak le juga. 

khat yang cantik.  Gambar profile saya kat fb untuk Ramadan ini :)

cool ~ masjid Shah Alam.  Cantik!

Simple gitu, pun cantik!

Spesel ~ gambar Mekah

Simple tapi cantik gak!

Ada banyak e-kad yang cantik-cantik, tak larat den nak nengok semuo eh!  Ha, semua kad-kad tu khas untuk rakan-rakan bloggers yang telah sudi berkunjung ke sini, dengan ucapan Selamat menyambut kemenangan menundukkan nafsu dalam diri, dan semoga beroleh kegembiraan ketika bertemu Allah Taala di akhirat nanti, ketika menjelangnya Aidil Fitri tak lama lagi.  Juga saya mohon ribuan jutaan kemaafan jika ada ayat-ayat cinta merapu entah apa-apa kekadang makcik main hentam aje dah tua yang terpapar di sini yang tak kena dek hati dan tak menyenangkan mata membacanya.  Sebenarnya selalu juga saya menulis tanpa draf, kata orang putih on the spot aje.  Itu biasanya berlaku macam sekarang ni, bila tak ada apa-apa yang tersimpan dalam kepala.  Kalau tak, pernah saya cerita dulukan, macam-macam perkara yang berputar dalam kepala yang perlu dikeluarkan di sini.  Err bukan apa pun, mungkin banyak sangat idea nak merapu hehehe ... macam bagus je pulak, tak de de.

Eh dah nak pukul 1 pagi ruponyo.  Time to sleep.  Mano cik abang lum balik meeting lagi nih ...  Mohon diri dulu, karang terlewat sahur pulak macam pagi tadi, tersedar lagi 5 minit nak azan Subuh.  Sempat teguk air segelas dan kunyah kurma seulas je.  Alhamdulillah syukur, semoga ada keberkatan dalam sahur yang teramat ringkas itu, insyaAllah. 

Jumpa lagi, wassalam.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing