Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, August 17, 2011

Balik Kelang tengah malam

As salam dan apa khabar?  Dah 17 hari kita mengerjakan ibadah puasa di bulan Ramadhan yang mulia lagi penuh berkah ini.  Ada yang terrrr...???  Kalau ada, janganlah buat-buat lupa pulak, kenalah diganti tu! Dan usah dilewat-lewatkan, bimbang terlupa. 

Keinginan menulis agak hambar.   Mungkin kerana kepenatan yang masih belum hilang.  Kelmarin petang Selasa, ketika menunggu waktu berbuka puasa, saya menerima panggilan daripada adik ipar (Izun) mengabarkan berita duka.  Sepupu sebelah suami saya telah mendapat kemalangan dan meninggal dunia.  Beliau, Mazlina binti Rahmat, dalam perjalanan membeli juadah berbuka puasa dan telah terbabas menyebabkan kereta  yang dipandunya terbalik.  Baru berusia 38 tahun dan beliau meninggalkan tiga cahayamata, ketiga-tiganya perempuan.  Yang sulung, sepatutnya menduduki peperiksaan percubaan PMR pada waktu ini.  Yang kedua, 13 tahun dan yang bongsu baru 9 tahun. 

Memang mengejutkan semua ahli keluarga.  Dan yang paling terasa selain ahli keluarga arwah, adalah kakak ipar saya yang sama-sama bekerja di Giant Segamat.  Namun, syukurlah pemergian arwah di dalam bulan yang baik, dalam keadaan berpuasa pula (belum sempat berbuka puasa, kemalangan berlaku sekitar jam 5 lebih), semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan menempatkannya bersama golongan orang-orang soleh.  Ameen.  Ramai yang datang berziarah, jiran dan saudara-mara jauh dan dekat.  Berkebetulan ayah arwah adalah ketua kampung Kg. Paya Lebar.  Semoga berkat doa sekalian yang hadir dan juga yang tidak dapat hadir, semoga doa-doa yang dipanjatkan untuk arwah diterima Allah.

Saya dan suami mengambil kesempatan pulang ke kampung untuk berbuka puasa bersama-sama mak dan abah.  Perancangan awal, kami akan pulang beberapa hari sebelum hari raya untuk berbuka puasa di sana nanti.  Namun dengan situasi yang tidak diduga seperti ini, dapatlah kami bersama-sama mak abah berbuka puasa lebih awal.  Bagi meringankan kesedihan keluarga bapa saudara (Pak Usu Rahmat) yang mendapat musibah, suami saya membuat keputusan membantu menyiapkan hidangan nasi ayam untuk jemaah yang bertahlil berbuka puasa di surau.  Pihak Giant Segamat telah berkesudian menyedekahkan 10 ekor ayam untuk dimasak.  Alhamdulillah, menjelang jam 6.30 pm masakan siap dan terus ambil oleh keluarga Pak Usu untuk dihidangkan kepada jemaah. 

Terima kasih kepada Mar yang membantu hingga selesai (sepenuh masa di dapur).  Sharifah pun membantu juga, bila anaknya Hidayah tak meragam.  Ngah pun turun tangan.  Mak tolong kopek bawang.  Anak dara saya, Ain pun ada juga.  Dan ketua memasak tak lain orang biasa, Chef M :).

Selesai semuanya, jam 9 malam kami bergerak balik ke Kelang melalui pekan Tangkak dan masuk ke Nilai.  Di Tangkak, sayaa menjenguk semula memori lama zaman remaja dulu tatkala memandang rumah arwah abah, yang kini disewa dua pelajar lelaki.  Dapat pula menziarahi jiran selang satu pintu dengan rumah arwah abah, Kak Siti dan Abang Yusof.  Rasa-rasanya, mula-mula tu Kak Siti tak camkan saya, err ada la perubahan sikit.  Saya agak-agak, dia lebih camkan suami saya.  Dah lama betul tak jumpa, umur Hidayat kot, sembilan tahun.  Dia dah bermenantu seorang.  Dua lagi anaknya masih belajar di IPT. 

Bergerak semula memasuki highway Tangkak jam 11.30 malam.  Singgah dua kali di dua R&R kerana suami terlampau mengantuk.  Akhirnya kami tiba di rumah jam 4 pagi.  Sempat juga singgah membeli dua bungkus nasi goreng yang dimakan bersama mee goreng yang diangkut dari rumah tadi.  Sebungkus harganya RM2.50, dibeli oleh Ajib dan abah di pasar Ramadhan, tapi kalau ditengok kuantitinya,  mau RM3 /RM4 kalau di Sijangkang ni.  Jualan di pasar Batu Anam masih murah dan hmm ... sedap pula.  Sampai di rumah, teruslah kami bersahur, alhamdulillah.

Rasanya tak ada apa yang nak ditulis lagi.  Macam menulis laporan la pulak.  Puasa macam ni, kurang teruja nak menulis.  Tak ada terbayang dalam kepala apa yang nak ditulis.  Hmm agak-agaknya kad raya ke Sekolah Rendah Muhammad Alam dah sampai kot.  Nanti nak bertanya guru besar kat FB.   Agak sibuk upload gambar di FB, untuk tatapan kawan-kawan berkenaan.  Sehingga ketemu lagi, wassalam. 




No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing