Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, July 27, 2011

Mak abah dah balik semalam.  Uwan diangkut sama.  Lama juga uwan di sini.  Dia datang bersama mak abah pada 3 Julai lepas.  Kemudian kami tumpangkan sebentar di Kg Delek, kerana ada pertemuan keluarga dari Singapura dan US pada Jumaat - Sabtu , 15 & 16 Julai.  Kemudian Bang Ngah Iwan 'memulangkan' uwan semula ke rumah kami pada Selasa, 19 Julai.  Hinggalah semalam, baru dia pulang ke kampung.


Bergaya dengan spek Pak Meon
 Alhamdulillah, semoga uwan enjoy duduk di rumah ini.  Ain sentiasa membelai onyangnya. Jalan berpimpinkan. Makan dipersiapkan.  Masa mula-mula bertemu kembali dari Brunei tempohari, dia meleleh airmata bersalam dengan onyangnya.  Rindu sangat barangkali.  Pelik juga anak perempuan saya ni.  Dalam garang dan kemeringnya, banyak songeh dan bogek (dogil kata onyangnya), masih dia berlemah-lembut dengan si tua 86 tahun itu.  Kalau dia terleka, si adik akan menjerit-jerit memanggil kakaknya supaya segera mendapatkan onyang untuk dipimpin.  Walhal selama ini onyang itu bertatih dengan tongkat duanya ke mana-mana.  Kata mak pula, usah dimanjakan onyang tu.  Tapi Ain masih tekal dengan kebiasaannya yang baru bermula.  Uwan mula bergantung pada tongkat seusia Hanessa; paginya si bongsu lahir ke dunia, petangnya uwan tersungkur di belakang rumah di kampung, bersendirian.
Senyum sikit Wan!  Uwan dah ready nak balik.

Alamak, ada orang nak ikut balik kampung gak ...
Kali ini mak balik dengan hati senang.  Telefon rumah sudah ada.  Perhubungan menjadi mudah dan percuma.  Bila-bila aje boleh berborak tanpa risau bil melambung atau berkira-kira pasal top-up telefon. Saya pula mula berkira-kira nak minta nombor talian rumah dari kawan-kawan.  Percuma dong!  Bercakap sampai panas telinga aje jangan.  Melampau la pulak kalau gitu.
Mak dan abah

Sekarang saya sedang berdiri sambil menaip. Di dapur.  Masak?  Dahhh ...  keluarga pun dah makan.  Saya je yang belum makan.  Cadangnya nak kawal makan.  Paling tak pun, saya nak tunggu Hidayat pulang, temankan dia makan hehe ...  Sat lagi sampailah dia tu, insyaAllah.
Kecian cucu atok.  Hujung minggu balik ngan abah yo!!!  Minyak sponsored by uwan hehe ...

Dan saya sedang mendengar Nur Islam di lappy ini!!!
Ohhhh seronoknya rasa.  Saya rasa rindu betul nak dengar Kuliah Mufti jam 7.30 pagi dan 4.30 petang di siaran itu.  Juga tausyeh yang enak didengar.  Maknanya tak tau, tapi tentulah lafaz memuji-muji Allah dan RasulNya.  Mencuba-cuba, alhamdulillah dapat juga mendengarnya. 
Boleh caya ke nak ikut balik?? Half way meraung kang, sapo nak jawab?

Saya ada membeli set Ceramah Kuliah Subuh Bersama Mufti.  Sudah mendengar bersama uwan, sebahagiannya.  Hanya DVD yang pertama, kuliah subuh di Masjid Kg. Masin yang tak berfungsi.  Juga ada VCD ceramah beliau di Institut Tahfiz Al-Quran Sultan Haji Hassanal Bolkiah 1428/2007 belum dapat ditengok kerana tidak berusaha menyambungkan player yang berada di ruang tamu kepada tv yang berada di ruang menonton.  Saya bercadang mahu mengembalikan kedua-dua DVD dan VCD ini ke Jabatan Mufti Kerajaan Brunei secepat mungkin dan menukarnya dengan yang lain.  Moga-moga beres nanti, insyaAllah.

Semasa menyemak CD-CD lama, saya ketemu VCD Siri Kuliah Bulanan oleh Dato' Ismail Kamus tapi itulah, tak dapat membukanya di lappy.  Di siaran Nur Islam, kadang-kadang ada disiarkan slot ceramah Dato' Ismail Kamus.

Selamat jalan.  Semoga selamat sampai ke kampung.

Hmm ... kenapa saya suka mendengar Nur Islam???  Nanti ada masa saya cite ...




No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing