Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, May 10, 2011

Sedang sibuk!!!

Saat ini, sebenarnya beberapa hari ini aku saya sedang sibuk.  Sibuk sangat sangat!!!  Berkebetulan dengan zauji asyik bertangguh nak balik sini, dah tiga kali tangguh, tapi harap-harap janganlah memanjangkan tangguh lagi.  Tak larat nak menyambut gurauan kawan-kawannya di FB, yang tak sudah-sudah nak mengusik sekeping hatiku ini, ewahhh ...

Apa yang sibuk benau ek?

Saya sibuk berkunjung ke blog KakChik, kemudian terjumpa pulak blog Wanita Melayu Akhir Zaman ni, maka sibuklah saya jadinya di sana.  Ada macam-macam yang timbul dalam kepala ni, tapi tak tertuliskan di sini.  Rasa terlalu laju sampai tak terkejarkan.

Jom la ke sana, ye.  Ambil mana yang baik dan ambil iktibar mana yang tidak.  Membaca blog KakChik membuatkan saya kembali teringat zaman dolu-dolu saya.  Teringat la balik kat tudung-tudung jenis bulat labuh tu.  Bila baca blog Wanita akhir zaman pulak, teringat pada perasaan sendiri tatkala menyarung legging (satu ketika dalam sejarahku namun bukan le legging yang ketat sendat dan meregang tu, cuma seluar biasa je), dan perasaan apabila anakanda kesayangan memakainya di ruang terbuka.  Huhh!!!  Kan ke rasa bogel je, tak rasa ke haa???  Menyesal belikan dia legging (pembetulan sekali lagi, bukan legging sebenarnya, tapi masih fit arghhh!!!) memang  nak kena bako nih.

Ok, nanti saya uruskan dia. Insyaallah, semoga Allah mudahkan hal anak-anak ini.  Huh, tetiba masuk sms, dan zauji tangguh lagi buat KALI KE EMPAT untuk balik ke sini.  Dengan alasan berbeza pulak.  Esok balik, insyaallah.  Ada hikmahnya, kata dia.  Tak dapat call sbb lum top-up.  Bila terjadi hal-hal begini, kena yakin dan pasrah kepada Allah Yang Maha Mengetahui.  Tentu tentu tentu ada hikmahnya.  Kepada Allah berserah diri dan memanjatkan pengharapan yang baik lagi kudus.  Sebenarnya ini isu kecil seciput je.  Kita layangkan fikiran kepada para suami sahabat-sahabat masturat yang keluar 40 hari atau 4 bulan tu, tak ada contact langsung.  Ingat cerita Kak Hawa tentang kisahnya?  Ingatttt ...

Hmm ... apakah saya dan suami sedang dilatih oleh Allah Taala untuk melalui hal-hal sebegitu?  ALhamdulillah.

Hampir 12.17 pm.  Sebentar lagi kena off ni.  Buat masa ini, pustakawan di perpustakaan ini, dan rakan-rakan sepenginapan melihat rentetan pada seseorang, saya la tu.  Pokoknya masih menutup aurat, alhamdulillah.  Rentetan singkat dalam tempoh saya di sini, setahun sahaja.  Dari seluar dan blouse, kepada overall (ntah apa ke namanya sebenonya) yang menutup hingga ke bawah punggung, diikuti jubah (seiring dengan sampainya kiriman kakak yang baru pulang dari Tanah Suci mengerjakan haji dan zauji belikan kat ekspo) ketika hati menjerit-jerit nak berjubah, langsung dalam masa terdekat ini saya mengacu tudung bidang 60 yang dikirim emak semasa zauji pulang tempohari.  Apa yang pasti, inilah kata hati saya yang tersedik di situ, tatkala memandang tudung-tudung yang tersimpan rapi ini, "Satu hari aku akan menyarungnya semula, insyaAllah."  U-TURN!

Alhamdulillah.  Brunei yang makmur dan penghijrahan ke sini setahun yang lalu.  Drastik dan menghairankan sebenarnya.  Namun tidak ada yang pelik di sisiNYA.  DIA Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana.  AturanNYA hebat belaka.

Kini mahu berniqab pula.  Ia sesuatu yang berat saya rasakan.  Terbayang-bayang macam-macam.  Macam-macam la ... Saya akan ajukan pada mak-mak saya nanti.  Semoga dengan keredhaan dan keizinan mereka, saya dapat melangkah setapak lagi ke dalam penghidupan yang lebih baik.  Anak-anak semuanya positif dan sangat-sangat menyokong.  Hanessa pun mahu berniqab, walaupun tudungnya selalu tertanggal apabila dia kepanasan.  Ya, hasrat hati sudah ada.  InsyaAllah.

Ada azam.  Ada kemahuan.  Ada perancangan.  Zauji???

Hurilain ~ semoga Allah permudahkan jalannya ke madrasah terbaik, insyaAllah dan saya akan menyusul bersamanya.  Mohon doa semua.

Ketika hati tertanya-tanya.  Tercari-cari.  Allah tunjuki kami selalu.  Sentiasa.  Jangan biarkan kami walau sesaat.  Hamba yang lemah mengharap kepadaMU. Ohh!

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing