Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, May 14, 2011

Pulang ke lubuk

Insyaallah kami akan pulang.  Tak lama lagi.  Walau berat hati nak meninggalkan Brunei yang aman makmur ini.  Dan mula melihat, mencari dan menyelidik kebaikan dan manfaat untuk pulang.  Perantau mesti pulang.  Walau belum puas.  Namun mesti pulang.  InsyaAllah semoga Allah menetapkan langkah kaki di atas jalan yang lurus, jalan yang diredhaiNya.  Seolah-olah kursus sudah selesai, dan kini perlu jalankan praktikal hidup pula.  Sama ada ia benar-benar memberi manfaat, itulah yang akan dilihat kelak. 

Tapi terasa berat juga.  Memikirkan itu ini.  Ohh, biarlah Allah bantu menguruskan semuanya itu.  Pada siapa lagi nak mengadu, kalau tidak kepadaNYA?  Hanya DIA satu-satunya.  Mengapa nak merungut dan mengadu kepada manusia.  Manusia itu sama juga, penuh keluh kesah dan rungutan-rungutan yang tak berkesudahan.  Melainkan andai mengadu merintih menangis merayu kepada DIA, tentu DIA mendengarnya.  Mengapa susah sangat nak berasa begitu, susah sangat nak yakin begitu?  Itulah ... mengadu lagi pada aku, padan muka.  Padan muka aku jugak. Erkk ...

Abang kata dia belum nak kawin. Benda tu akan datang sendiri.  Apa ke bendanya, ntah le.  Tapi saya tetap tak suka.  Makan madu lebah asli dua kali sehari sesudu dua tu pun dah macan tak ada mood.  Sebab teringatkan perkataan 'madu' tu.  Tetiba kisah Salleh Yaakob pulak meletup kat media.  Amboi sengih macam kerang busuk, bukan SY tapi abangku tu le.


Apa-apa pun, kehidupan tetap akan diteruskan.  Semoga kita semua sentiasa beroleh petunjukNYA sentiasa, beroleh rahmatNya dan keredhaanNYA.  Hidup ni sekejap aje.  Tua tetap akan tua.  Kalau fikir banyak, lagi cepat tua.  Jom kita fikir agama, macamana nak bawa agama dalam kehidupan seharian.  Kekadang orang janggal aje bila kita selit-selitkan namaNYA di celah-celah dialog hidup kita.  "Tu tak yah cakap lerr ..."  Ada ke pulok!  Kan ke manis dan sedap didengar telinga.  Sedap rasa hati.  Ada gak sebut namaNYA.  Jadi, untuk tidak bosan hidup, setakat makan minum masuk toilet tidur etc etc.  Ada lainnya kita dari yang lain, kerana kita ingin membantu agamaNYA.  Walaupun kita sudah jauh dari zaman terbaik, tidak lagi turun wahyu dan kini di akhir waktu.  Ohh ... jom jom jom ...

Bab poligami camana?
KIV dulu la.  Masih boring.  Lepas ni nak amalkan ayat 200 Surah Ali-Imran tu hehehe ...  salah satu solusi terbaik, kita gunakan ayat-ayat cintaNYA.  Makasih to you.







 

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing