Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, April 2, 2011

Tunjuk, bukan beritahu!!!

'Jika kita betul-betul nak serius dalam dunia penulisan kreatif, kita perlu lebih sanggup bekerja keras untuk menghasilkan karya 'berisi', bukan karya kosong melulu (bukan memberitahu tapi tunjuk!), sebab nanti akan dianggap karya picisan. Ini soal maruah anda sebagai pengarang. Tambahan pula, apabila anda masuk ke blog Sastera kita ni, bermakna anda sudah pun berjanji dengan saya dan pengurus-pengurus blog yang lain; untuk menghasilkan karya sastera bermutu tinggi, bukan karya picisan, dan kami pegang pada janji tu k!'

Hati tiba-tiba didesak-desak untuk melayari blog Sastera. Sakinah saya lupakan sebentar. Gadis ini mesti diberi semangat dan sokongan, supaya terus bermotivasi dan berani berjuang. Bersama kekangan coverage yang payah seperti meniti batas yang hampir pecah di permatang sawah nan luas, keberanian dan kesungguhan tiba-tiba menarik-narik untuk menatap hampir 60 entri permata berlian agihan Sifu bersama ketua kelas kesayangan, Kak Ummu.

Di teduhan ini, abah awal-awal memesan, supaya kegemaran menampal pelbagai artikel, catatan dan keratan akhbar tidak dilangsungkan. Dinding bercat sempurna, usah dicacatkan. Tapi hati rasa tidak tertahan, dan catatan di atas selamat melekat di sudut kiri meja, sudut paling digemari di ruang ini. Ditambah lagi bersama debaran yang dak duk dak duk Checklist Ciri-Ciri Karya Sastera, sudah tertebeng di dinding kiri saya.

Saya perlukannya. Agar Sakinah menjadi sebaik-baik gadis yang molek peribadi dan gagah mencapai cita-cita. Tidak mahu saya menjadi sesat, teraba-raba, melongo bingung dan kebodoh-bodohan. Aduhh! Sakinah mesti lebih hebat dan lebih anggun.

Biarpun diary lama itu sudah berada di tangan, belum ada 'seru' untuk membuka dan membeleknya. Namun terima kasih jua untuk Shahamin yang telah mencadangkan dan mengirimkan diari ibunya itu.

Tunjuk, bukan beritahu! Pesanan Sifu seterusnya, penuh bermakna.

Di sini, saya bagai bereksperimen; membiarkan apa yang berlegar-legar dan membusut di dalam ruang sedar juga ruang tanpa sedar mengalir bagai air; yang selama ini saya fikir 'mungkin aku separuh gila, menuju gila dan mungkin gila?'

Nauzubillah! Minta dijauhkan Allah.

Mungkin ia tak sepatutnya, tetapi pemerhatian berjalan terus melalui pancaindera anugerah Allah, hanya tidak seiring dengan perluahan semula. Tidak ada, melainkan bicara senyap di hati, bersama ribut taufan atau pelangi yang berjalur melintangi langit pawana.

Terkadang tergesa-gesa, terburu-buru dan tanpa berfikir panjang. Manusia tidak pernah sempurna.



Catatan: entri lengkap tentang 'Tunjuk, bukan beritahu' ada di blog Sastera.


Rasanya sifu marah tak, sebab qoute kata-kata beliau untuk dijadikan pembuka entri ni?  Harap-harap tak ...  Catatan tu saya rasa sangat bermakna untuk seseorang yang ingin menceburi bidang penulisan ... macam saya.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing