Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, April 14, 2011

Sedikit humor aje

As salam.

Pagi ini anak bongsu masih buat perangai.  Nangis atau lebih tepat, merengek dengan mata yang enggan dibuka.  Nampak sangat mengada-ngadanya!  Hmm ... anak bongsu.  Akhirnya abah kuatkuasa semula undang-undang lama yang sudah luput iaitu pergi sekolah jalan kaki. 

"Masing-masing dah banyak lemak!"  kata abah penuh makna.  "Termasuk mak dia."  Aik, melampau ni.  Hanya kalau hujan baru boleh tumpang kereta abah.  Kakak dan abang diam je, selesaikan hal masing-masing.  Dek si adik, semua kena tempiasnya.

Tapi ketika menjenguk abah yang nak bergerak ke tempat kerja, terpandang kelibat Hidayat di seat depan.  Hoho!  Mengelat la tu ya! 

"Siapa yang siap cepat boleh naik keta!" kata abah selamba. 

Si kakak ralat, kerana hari ini giliran dia duduk di depan dalam kereta.  Dia melangkah ke sekolah dengan hati sedikit sebu, kerana kecil hati dengan saya yang melarang dia membawa sekotak Choki Choki ke sekolah.  Dia mahu agih-agih kepada kawan-kawan sekelas. 

"Ambil sekadar bilangan kawan sahaja," kata saya, tak menjelaskan supaya tinggalkan untuk adik-adiknya juga.

Jadi pagi tadi, saya menapak ke sekolah bersama orang bongsu yang mengada-ngada tu.  Tapi hmm ... seronok pulak.  Dah lama tak berjalan pagi-pagi begini, semenjak anak-anak menjadikan kereta abah pengangkutan rasmi ke sekolah secara tak sengaja.  Lantas teringat semula kepada hasrat nak mengeluarkan peluh dengan menghantar mereka ke sekolah, semasa baru-baru pindah dulu.  Iya, memang berpeluh dibuatnya.  Segar!

Saya pimpin tangannya.  Sesekali kereta lalu dan dia berjalan di hadapan saya.  Hati rasa senang dan puas melihat dia menapak terhenjut-henjut dengan beg disandang di belakang, penuh bersemangat hendak ke sekolah. 

"Dah beratur ke mama?"  Soalan yang sudah lama tidak ditanya kepada saya.
"Kejap lagi," kata saya sambil menjeling jam tangan.  Hampir pukul 7 pagi.  Tetapi belum ada kelibat orang beratur di perkarangan sekolah.

Akhirnya kami melintasi garisan hitam putih dan menuju ke pagar sekolah. 
"Mari ikut mama ke belakang kereta sana tu."  Alahai, duit 1 dollar untuknya saya sisipkan ke poket seluar, sedangkan saya memakai jubah pemberian kakak di luar.  Tiba-tiba saya perasan, ada sedikit unsur humor dalam diri saya barangkali.  Hehe ... secepat kilat saya angkat sedikit jubah hitam yang serta-merta menyerlahkan seluar track merah cili, cekut wang di poket dan ... buat-buat tak tau je.  Tak ada apa-apa ...

"Mama, orang tu nampak!"  Ada seorang pelajar menengah sedang menaiki kereta, di kawasan terbuka di belakang tempat parkir kereta guru tempat kami berdiri.  Uhmm ... mama rasa dia tak nampak.  Tak mengapalah, lain kali mama akan pastikan bagi kamu wang ketika di rumah lagi.  Bukan tak mahu ke tandas pelajar, tapi jauh yang amat nun di belakang sana.  Tak apa ... ia hanya sedikit humor.

p/s:  "Saya akan rindukan suara Tuan Mufti kalau balik nanti."  Kak Hawa tertawa.

Wassalam.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing