Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, April 17, 2011

Puding roti perasa kopi

Tadi pagi saya dan Hurilain ke Mumong, rumah kak Haiapah untuk majlis taklim bersama Kak Hawa dan lain-lain. Alhamdulillah, Allah memilih kami untuk menghadiri majlis ini dan mendengar kalimah-kalimah Allah serta hadis-hadis RasulNya.  Terima kasih ya Allah.  Pilihlah kami lagi untuk mendengar ini semua agar menjadi cahaya kepada hati-hati kami dan agar kami mendapat naungan malaikat dari bumi hingga ke langit tujuh dengan sayap-sayap mereka. Amin.  Demi keredhaanMu jua, ya Allah.

Kembali dari sana sekitar jam 10.30 pagi, saya mengambil kesempatan mencari kain untuk menampung patchwork serta sedikit barangan keperluan sementelah hari ini parkir kereta di tengah pekan tidak dikenakan bayaran.  Kembali ke rumah, sudah terlebih satu jam, matahari sudah hampir tegak di atas kepala.  Itupun kelam-kabut juga, bimbang abah memendam hati pulak kat rumah hehe ... Dalam hati mengagak-agak tentu abah dah sibuk kat dapur memasak ikan parang asam pedas.  Dia kata nak masak hari ni. Wah, balik ni karang menyuap je gayanya ni! Untung la badan dan anak tekak ...

Huh, rupanya abah santai je dengan anak-anak dua orang tu.  Cucur nasi baki sarapan tadi dah licin bawah tudung saji.  Abah cuma suruh saya masak nasi.  Lepas tu kami sama-sama turun tangan masak cincai lebih kurang je kat dapur; saya cuma goreng ikan tenggiri masin yang sungguh-sungguh mengecurkan air liur tu, abah goreng sayur kacang botor pedas campur kobis panjang. Keluarkan petai yang beli kat Miri minggu lepas. 

Dalam pada tu, saya terus gunting reja roti dan lengser dulang pembakar, serta onkan suis oven. Taburkan reja roti atas dulang.  Campur Alicafe 5 dalam 1 Tongkat Ali dan Ginseng + Nescafe 3 in 1 Kacip Fatimah & Collagen + Indocafe Cappuccino + susu pekat secukupnya + sedikit tepung kastard; semua dicurahkan ke atas reja roti dan biarkan beberapa ketika supaya cukup kembang, barulah dimasukkan ke dalam oven.  Saya mahu bikin puding roti perasa kopi.  Ketika ia sedang dibakar, Hurilain memberitahu dia teringatkan Mexican Bun yang selalu kami beli di Giant Klang.  Bau kopi semerbakkk ...

Tengahari ini kami makan nasi dan cuci mulut dengan puding bakar perasa kopi.  Alhamdulillah, lazizahhh ...

Dalam pada saya sibuk mencuci pinggan mangkuk, abah mula bertanya-tanya beras pulut pulak ... hmm, macam ada apa-apa je.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing