Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, April 2, 2011

Makaroni bakar ikan parang

Huh, ada lagi empat ketul ni, tapi mesti tak laku dah lepas ni.
Macam gitu la hati saya berkata, tatkala menjenguk periuk ikan parang masak pindang usai makan malam kelmarin.  Haa, ni kisah kelmarin daa ... nak masuk entri tapi punya la lembap coverage, bikin frust menyampah je.

Ikan parang ni kurang laku di sini, maka harganya jatuh melampau-lampau berbanding dengan harga jualan di tempat kita, ndak ndak kalau di daerah Segamat tu. Fuhh, tak cecah puluh ringgit seekor, jangan harap la!  Rasanya enak bangat, sebab tu sampai jadi keropok bikinan orang.  Tak sebanding dengan ribuan tulang-tulang panjang pendek di serata badan ikan.

Pandai makan ikan parang?  Rugi tau, kalau tak pandai makan.  Sedapppp ...  Dulu, saya pun malas kurang gemar ikan ni, sebab tulangnya tu lah.  Tapi semenjak abah terus beli dan beli, dan bila balik kampung dia je, selain ikan mayong asam pedas, mesti la ikan parang asam pedas.  Hah, lama-lama tibai je la, dan memang la sedap pun.  Menikmati ikan parang ni mengajar kita istilah kesabaran sebenarnya.  Makan pelan-pelan dan tenang je.  Anak-anak kami pun dah pandai makan ikan parang.  Tapi selalunya saya la yang jadi tukang pilih tulang, bimbang la kalau ada yang tercekik tulang karang.  Payah pulak nak mencari kak janda kawin orang bujang ... hehe ... tu petua tu. (Maknanya hebat ya kak janda tu, macam-macam guna ...) Atau nak cari orang beranak songsang.  Oh, lupa pulak, abah pun songsang juga.  Hmm, ok la tu.

Alhamdulillah, setakat ni belum ada kes teruk melampau tercekik tulang sampai kena cari orang-orang sebegini.  Ish, apa cerita ni?  Laa ... nak buat puding bakar kan?  Okeh, moh la kita mulakan.

Inilah resepi terjah yang paling lama saya nak persiapkan, sebab ... nak memastikan semua daging ikan dah bersih dari tulang walaupun tulang yang paling kecil.  Hampir 45 minit saya menekuni daging ikan parang ni.  Haa, bila je dah yakin sepenuhnya semua tulang dah bersih dari daging ikan, mula la kita mencampur semua bahan yang ada dalam almari dapur tu.

Oh ya, dah rebus makaroni?  Ala, sebarang jenis pun boleh.  Saya baru beli makaroni yang berpintal-pintal tu, jadi saya rebus yang inilah untuk resepi kali ni.

Antaranya ialah : lada sulah, garam, tepung jagung, bawang besar (potong dadu kecil-kecil), sebiji telur ayam (jangan lupa cuci ya), sedikit perasa sedap (option je ni), lobak merah (kalau suka.  Juga dipotong dadu kecil).  Campurkan semuanya bersama isi ikan parang tadi.  Oh ya, kalau ada daun bawang pun boleh letak sama, sedap tu!  Makaroni yang dah empuk tu pun ditoskan dan dicampur sekali, jangan tertinggal pulak.

Lengserkan tray pembakar dengan mentega secukupnya.  Panaskan oven pembakaran atas.  Suhu sekitar 160-180 degre. Masukkan adunan ke dalam tray, ratakan sehingga cukup cantik dan akhir sekali sapukan lagi mentega di bahagian atasnya tu.  Sekarang bolehlah dimasukkan ke dalam oven kita dengan lafaz Bismillah ... janganlah hangus ya.

Masa bikin tu hari Jumaat dan saya sempat terlelap sementara menunggu orang lelaki balik dari masjid.  Tiba-tiba je terjaga dengan serbuan rasa panik, sebab teringatkan puding bakar makaroni tu.  Tapi alhamdulillah, oven dah berhenti sendiri dan puding bakar pun dah masak tanpa sebarang kehangusan. Alhamdulillahhhh ... rasanya juga sangatlah sedap, berperisa ikan parang yang enak.  Sekejap-sekejap anak-anak menjenguk almari, mengambil seketul demi seketul puding ni yang dipotong siap-siap guna roller cutter tu, ecehhhh perasan pro hihi!  Akhirnya habis licin bersama kata-kata iringan, "Sedapppp!" dari anak-anak.  Boleh dimakan begitu sahaja atau dicecah sos, sambal tumis mahupun mayonis.  Ia mengenyangkan, dan membantu kita agar tidak membazir makanan.  Sebab sebelum-sebelum ni, kekadang kita tak ada pilihan terpaksa membuang lauk yang dah tak laku tu, sayang tapi takkan nak makan lauk tu sorang-sorang.  Sebab tu ada orang kata, orang perempuan kat dapur macam tong sampah. Kita tak mahu la macam tu, kan.

Hari ni nampaknya ada lebihan kuah ayam masak semur siang tadi.  Semua kata pedas ... iyalah agak terpedas sikit.  Hmm ... simpan dulu, nanti kita terjah resepi yang sesuai ya.  Saya masih simpan resepi terjah istimewa untuk abah.  Bila agaknya, ya?  Asyik lupa je nak beli buah oren ...   Ops!

Err selamat mencuba puding makaroni bakar ikan parang!  Kalau ada sebarang ikan lain, boleh je ...

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing