Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, April 27, 2011

Puding koko sedap

Saya dah mula keliru.  Saya buat  puding ke hapa ni?  Tapi pokoknya, memang sedap.  Bukan saya yang cakap, orang yang menjamah kata gitu.  Tapi malangnya, tang nak menjawab soklan, "Apa bahannya ni?", tak dapat saya berikan secara terperinci.  Al maklum, main terjah je.  Tak terkecuali ada yang terlupa nak sebut hehe ...

Cluenya, 'apa je yang ada dalam lemari dan sesuai nak diadukcampurkan' ...

Moh kita tengok jap.  Ni gambo dia.
Saya suka, sebab rupa macam jadi je ...  Alhamdulillah kira jadi la tuh.  Cuma, anak-anak dan abah tak sempat nak makan pagi tadi, sebab dalamnya masih cair.  Tu yang dapat bawak ke kelas tafsir Quran tu, rezeki kawan-kawan nak rasa.

Bahan-bahannya ~ reja roti, susu pekat, butter cup, sebiji telur, sedikit perasa vanila dan serbuk koko.  Semuanya dimasukkan dalam pengisar, dan kisar dengan air masak secukupnya.  Saya kisar sebab nak jimat masa, dah dekat 6.30 pagi time dorang gi sekolah.

Masa buat tu, saya tengok cair meleleh je, sah masuk oven memang tak menjadi.  Maka, saya campurkan sedikit tepung gandum.  Oh ya, saya juga ada meletak sedikit susu tepung.  Lepas tu bakarla dalam oven.

Ni le ghupenya oven saya, baru beli dalam dua bulan kot, iaitu baru-baru pindah ke Seria, abah offer sebab ada offer kat Giant.  Tapi timer knob dan knob tengah-tengah untuk ubah pembakaran tu dah tak boleh dipakai.  Jadi pakai sudu je untuk putarkan besi tu.  Takut hangus, saya gunakan pembakaran atas bawah dan kecilkan temperature antara 150-170 degre je.  Tak kira apa yang dibakar, ikan ke, kuih ke.  Janji masak.

So, cara saya ni tak boleh diikut sangat, tapi mungkin boleh memberi idea kepada sesapa yang suka mencuba resepi terjah untuk menerjah di dapur anda.   Hmm, rasanya tak ada bahan yang tertinggal, bolehlah publish hehe ...  Bismillah.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing