Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, April 24, 2011

Makaroni ala lasagna

Pagi Ahad yang tenang; Abah rebus keladi.  Hmm ... saya nak buat apa pulak ni?  Udang dan ayam dalam freezer masih keras beku.  Dah lama tak masak makaroni.  Apa kata kita terjah resepi lagi!  Cepat, mudah, murah dan apa yang ada dalam almari anda.

Makaroni - direbus. Sementara tu panaskan periuk lain dan masukkan sedikit butter atau minyak sapi.  Kalau tak ada, minyak seri murni pun boleh.  Untuk menumis je, iaitu sebiji bawang merah dan dua biji bawang putih yang sudah ditumbuk hancur.  Tumis hingga naik bau.  Masukkan air dan biarkan menggelegak.

Sementara tu pula, bolehlah hiris kobis dan lobak merah potong dadu.  Kalau tak ada kobis, sawi pun boleh. Brokoli pun sedap.  Kangkung atau taugeh entahlah, macam tak sesuai pulak.  Hiris juga lada besar hijau atau merah buat hiasan dan sedikit pemedas, walaupun lada besar ni bukan jenis pedas sebenarnya.

Air dalam periuk dah menggelegak tu.  Masukkan lada sulah dan lada hitam.  Nak pedas sikit, letaklah lebih.  Lada sulah taklah jadi pedas pijar macam lada padi.  Cuma lada hitam agak panas, tapi tak pe bagus untuk memanaskan badan orang perempuan hehehe ...  Masukkan serbuk cendawan sup dan godak-godak biar hancur.  Wahhh bau dah semerbak dah ni!

Masukkan pulak sayur mayur biar empuk sikit tapi jangan biar lama sangat nanti lembik tak sedap.  Toskan makaroni tu, dah empuk jugak rasanya dah tu masukkan dalam dalam periuk.  Masukkan garam dan sebarang bahan perasa penyedap kalau suka.  Tambahan - kalau ada daun kucai pun sedap. 

Ok akhir sekali, pecahkan telur dua biji serta susu segar secawan atau dua cawan.  Tabur bawang goreng sikit.  Dah siap!  Jemput makan ... gambar tak de sebab tak sempat nak ambik ... hehe.  Makan keladi rebus cicah gula, air teh dan makaroni ala lasagna.  Nyamannnn bahh!!!

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing