Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, April 18, 2011

jurnal cinta dan rindu

Jurnal Cinta dan Rindu.

Saya menerima emel dari Puan Sharmila untuk kuliah tafsir surah An-Nuur seterusnya untuk Rabu ini.  Emel kali ketiga.  Saya sudah banyak ketinggalan, kerana baru sahaja berpeluang mengikuti kelas tafsir ini setelah berpindah rumah ke Seria.  Ia dijalankan di rumah Kak Tie, isteri Doktor Agus di Panaga.  Rupa-rupanya Puan Sharmila juga memberi kuliah kepada kumpulan wanita Pakistan dan lain-lain.  Saya tak tahu banyak kerana orang baru.  Alhamdulillah.

Allah beri kesempatan untuk bersama-sama mereka di majlis ilmu itu.  Sebenarnya ia adalah kelas tadarrus dengan penterjemahan.  Tiada bayaran dikenakan.  Saya tak pasti lagi dengan perjalanan kuliah ini, tapi kata Kak Hawa, ia percuma.  Saya memikirkan untuk menyimpan kiriman emel ini di tempat yang wajar dan mudah untuk membacanya semula.

Dan semasa mengikuti majlis taklim, saya kagum dengan kepetahan mereka yang memberi tazkirah usai mendengar kitab Fadhilat Amal dan Muntakhab Ahadits.  Memang itulah yang ditetapkan, masing-masing perlu melatih diri untuk lancar menyampaikan dakwah kepada masyarakat kelak.  Petikan kalimah-kalimah Allah dan hadis-hadis Rasulullah SAW ditutur dengan lancar, sesuai dengan isi penyampaian.  Ia bukan cakap-cakap kosong dan jauh dari merapu sesuka hati.  Ada sandaran dan dalil-dalilnya.  Hujah dan keterangannya.   Saya tukang dengar je, sambil mengosongkan fikiran untuk menyerap intipati ke dalam hati dan mencerna di fikiran. 

Ia mengisi kekosongan hati yang tercari-cari.  Kisah-kisah perjuangan Rasulullah SAW dan lingkungan keluarga, para sahabat dan masyarakat.  Isyarat-isyarat tentang kepedihan siksaan Allah untuk mereka yang ingkar, memang mengerikan.  Berita-berita seronok dan mengasyikkan tentang para bidadari yang jelita di mahligai yang serba indah, sehingga pintu syurgapun tak tak puas-puas ditelek dipandang ditekuni sehingga 40 tahun, macamana nak dibayangkan?  Cuba diimaginasikan tapi tak mungkin akal dapat menyahut cabaran.  Tak mungkin.

Jurnal Cinta dan Rindu untuk abah di hari lahirnya.

Saya titipkan jurnal cinta dan rindu untuk diisi dengan kisah-kisah indah buat menampung rasa cinta dan rindu yang sebenarnya.  Bagai cahaya matahari yang menyepuh alam dengan cahaya kuning emas gemilang.  Hati yang kosong sentiasa mencari-cari sinaran cinta untuk menyepuh ruang rindu yang lompang. 

“Allah memberikan dunia pada yang Dia cintai dan yang Dia benci. Tetapi Dia tidak memberikan (kesadaran ber) agama, kecuali kepada yang Dia cintai. Maka barangsiapa diberi (kesadaran ber) agama oleh Allah, berarti ia dicintai oleh-Nya.” (HR. Imam Ahmad, Al-Hakim dan Al-Baihaqi)
Alhamdulillah, insyaAllah.

Semoga bersama kita mendapat kebaikan dan semoga Allah memberi kekuatan untuk membaiki diri dalam aspek ibadah dan menanam rasa Cinta dan Rindu kepadaNya, insyaAllah insyaAllah insyaAllah.

Catatan dalam perjalanan yang kian singkat.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing