Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, April 27, 2011

Bisikan hati

Iya, mungkin ia anugerah Illahi buat saya.  Alhamdulillah, syukur dipanjatkan ke hadrat Allah Taala.  Kadangkala ia tepat benar.  Kadangkala sipi, dan kadangkala ... tidak pula bererti apa-apa.  Allah Maha Berkuasa atas segalanya.

Kelmarin, hati digaru-garu untuk mengambil gambar kediaman kami dari segala sudut.  Dalam hati berbicara sendiri.  Ini akan menjadi kenangan nanti.  Memang tak dapat dijangka apa-apa.  Walaupun boleh dikatakan ada signal tertentu, petunjuk dan tanda-tanda yang semakin ketara. 

Hidup memang selalu diluar jangka.  Maka kami selalu bersikap sedia, seboleh mungkin.  Agar suasana tetap tenang dan tidak ada keterujaan yang boleh mendatangkan akibat tidak menyenangkan.  Bukankah selepas susah ada senang?  Juga  bukankah selepas senang ada susah?  Ia pasti berlaku silih berganti. 

Namun kini dan selamanya, hendaklah meletakkan Allah Taala di tempat paling utama.  Dia mesti di tempat pertama mengatasi segala yang ada.  Bukan kerana diri, keluarga atau sebarang hasrat yang sebenarnya bersifat rendah dan sementara.

Jadi, kalau diimbas semula, jadual perjalanan ini sudah siap termaktub di Loh Mahfuz sejak azali,  sejak dulu-dulu lagi.  Sejak kita pun belum wujud.  Dan tersurat ia di takdir hidup ketika kita zahir di alam kedua, alam rahim kandungan ibu. 

Kini, hendaklah perbetulkan niat dan tujuan.  Hidup penuh pengajaran, untuk orang-orang yang mahu mengambil iktibar. 

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing