Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, March 25, 2011

Puding Roti Kurma


Puding Roti Kurma

Macam biasa, saya sukakan resepi terjah.  Tengok apa yang ada dalam almari dulu.  Jenguk peti ais antik yang suka menggigil tergoyang-goyang tu, saya ternampak ada sebungkus reja-reja roti.  Boleh bikin puding nih.  Ohh, saya memang gemar bikin puding.  Ia mudah, enak dan tidak membuang banyak masa.  Tak macam kek, perlu sukatan yang tepat.

Jom kita tengok resepi terjah saya kali ini.

Bahan-bahan :
Hmm ... tak payah la senaraikan bahan-bahannya.  Anda baca je apa yang saya buat ni.  Mesti boleh punya.  Sonang bai tuh!

Saya je yang namakan ia resepi terjah, ikut peel suka terjah-terjah bila teringin nak buat.  Walhal mungkin ia resepi biasa je.  Saya je yang suka campur-aduk dan suka pula mencuba.

Okay, kita mula ya.
Mula-mula gunting reja-reja roti tu, baru cantik.  Biasanya resepi kata siat je, atau carik-carikkan.  Boleh je suka hati anda la.  Sebelum tu, anda sapu la dulu butter atau marjerin kat dalam dulang pembakar dan jangan lupa panaskan oven.  Tak ada la puding tu karang naik bosan menunggu haba kat dalam oven ya.  Sesudah tu, godak la susu tepung dengan air suam.  Lagi senang dan sedap kalau guna susu segar penuh krim (kalau nak jaga badan, guna la yang low fat).  Saya ni terjah je, jadi pakai apa yang ada dalam almari.  Susu Everyday anak ada separuh lagi, boleh la digunakan. Sedap je, nak tau boleh cuba nanti.  Tambah berkhasiat jadinya puding kita tu. 

Sekarang dah boleh lambakkan selapis reja roti kat dalam dulang pembakar.  Saya ada sebekas kecil buah tamar baki bulan Ramadan tahun lepas.  Masih elok lagi, tapi tak ada sesiapa yang nak makan.  Jadi, saya penyekkan buah tamar dan susun atas reja roti.  Letak baki reja roti dan siram dengan air susu.  Biarkan beberapa ketika sekitar 10-15 minit supaya roti cukup kembang.

Sementara tu, godak pula tepung kastard sesudu dua dengan air, pecahkan sebiji telur dan gaul rata.  Masukkan sedikit madu lebah, ini option anda sekiranya nak elakkan menggunakan gula pasir.  Iyalah, kurang-kurangkan manis gula.  Madu lebah pula memang besar khasiatnya dunia akhirat.  Berkahhh ...  Jangan lupa setitik dua perasa vanilla untuk menghilangkan rasa dan bau hanyir telur tadi.  Godak, godak dan godak sampai sebati dan bolehlah dicurahkan ke atas roti anda.

Hmm ... macam dah boleh bakar je ni.  Ops, tunggu jap.  Kita jenguk lagi almari kita yang antik  ni. Hahaha ... semuanya antik beb!  Tapi awet gitu ... 

Aha, saya terpandangkan Nutella, Jem Blackcurrent, mayonis, ikan bilis panggang, serbuk lada sulah ... ah, macam-macam juga yang ada.  Nutella ni sedap budak-budak suka tapi rasanya tak sepadan dengan puding kurma.  Okay, saya capai botol jem blackcurrent dan ceduk sesudu, dua sudu, tiga sudu dan empat sudu; letak di atas roti yang dah hampir kembang diresapi air susu bersama campuran kastard serta telur tadi, di empat penjurunya.  Karang, biarlah ia merebak sendiri semasa dibakar.

Roti dah kembang, oven pun dah lama panas.  Bolehlah kita masukkan adunan ke dalam oven.  Agak-agak la tempoh pembakaran.  Mula-mula gunakan pembakaran atas.  Apabila bahagian atas roti dah agak keperangan, tukar pula pembakaran bawah supaya masak rata dan tidak ada bahagian yang terlebih perang hingga jadi hampir hangus.  (Saya mahu lebih berhati-hati kini selepas puding roti pertama dulu hangus hitam legam ... jangan pisang berbuah dua kali beb ...) 

Ting!  Hmm ... oven pun dah bagi isyarat.  Jom kita tengok.  Waduh, baunya cukup menyelerakan.  Jem blackcurrent sudah mencair ke serata puding.  Nak makan panas boleh, ni kalau jenis anak-anak dah tak sabar nak mencuba sebab tergoda dengan rupa dan bau puding yang menyelerakan.  Juga sebagai pencuci mulut selepas makan nasi tengahari.  Jadi, simpan bakinya masukkan dalam peti ais, nanti minum petang boleh makan sejuk pula.  Bab yang paling best ialah bila mula memotong menggunakan roller cutter tu, perasan macam pro je hehehe ...

Selamat mencuba resepi terjah.  Jom, terjah je hihi ...

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing