Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, March 29, 2011

Puding Biskut Koko

Nak cepat ni, sudah 5.16 am

Okeh, ni ada resepi terjah biskut keras.  Selalunya abah beli biskut Hup Seng yang rangup tu.  Tapi dek kerana 'laku' sangat sampai susah nak stok, jadi dia cuba beli biskut jenama lain, cuba-cuba.  Rupa-rupanya biskut tu kurang lemak dan agak keras.  Maka kurang laku jadinya.

Si abah sendiri akhirnya minta dibukakan peket biskut Hup Seng tu, dan membiarkan biskut keras beberapa ketika.  Dek kerana sekarang ni macam kemaruk dengan puding terjah, saya terus merancang buat puding biskut ni.

Macam biasa, ia mesti direndam terlebih dahulu dengan adunan supaya lembut dan kembang di dalam tray pembakar.  Apa bahan-bahannya?

Susu pekat dikocak dalam tumbler dengan air suam, telur sebiji, perasa vanilla dan sesudu dua tepung kastard. Kira ni bahan asas la ya.

Saya terpandang serbuk koko yang sudah sebulan dibeli, kononnya nak buat kek lembab kegemaran yang dah bertahun-tahun tak dibuat tu.  Tapi abah lupa nak bawak tempat pengadun masa balik Sijangkang tempohari. Maka saya tangguhkan dulu.  Ni tangguh tangguh lama-lama expired la pulak.

Mari kita gunakan ia. Jadi saya ambil sesudu dua dan masukkan dalam adunan, kocak lagi hingga betul-betul sebati. Barulah dicurahkan ke atas biskut keras tadi.  Oh ya jangan lupa, pecah-pecahkan ia baru lambakkan atas tray tu.

Akhir sekali saya teringat sirap coklat dalam peti ais, pun dah lama tak pakai tapi lama lagi nak expired.  Huh, curah je atas adunan biskut ni.  Biau dia, mesti boleh makan punya.  Tapi rupanya ... hihi, hitam belaka. Iyala, coklat hitam.  Kalau coklat putih, putihlah gamaknya.

Lepas tu apa lagi, bakar dia bakar dia la ...

Hanessa mengulang-ulang makan puding ni, yang saya simpan dalam peti ais.  Rasanya ala-ala biskut batik tu ha.  Sedap jugak. Selamt mencuba :-)

gambo? elek la ...  betul-betul terjah, tak sempat lagi nak snap gambo hihi ...

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing