Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, March 16, 2011

Plot baru

Penambahan dan pembaikan plot untuk Sakinah.

Amirul sudah jelas.  Untuk makluman, novel ini adalah untuk remaja belasan tahun.  Itulah prasyarat untuk menulis di bawah bimbingan sifu.  Sesudah itu, barulah anda boleh menggarap novel dewasa pula. 

Sifu terus menyuruh saya menovelkan cerpen terakhir di bengkel.  Urghh ... saya pula sentiasa berasa belum bersedia.

Kemudian, alhamdulillah, dapatlah saya menyiapkan plot untuk keseluruhan kisah.  Bukan senang tu!  Bak kata sifu, kena bayangkan hingga terang di mata.  Tu yang susah hingga bertangguh (peram la konon) sampai hihi ... thread saya pun lenyap di sana. 

Dan kini, tentulah tak boleh mensia-siakan peluang yang ada.  Sifu menerima saya kembali dengan tangan terbuka dan saya memperingatkan diri sendiri, lebih serius la makcik!!!

Ohh di bab 4 sifu terus menunjuki saya, tentang watak kedua yang tiba-tiba muncul menjadi hero.  Bila memikirkan ini, saya rasa nak ketawa (ketawakan diri sendiri le ...).  Begitu naifnya saya tentang penulisan novel.  Yang ada hanya perkataan demi perkataan.  Itupun, perkataan basahan harian je. 

Bila sesekali menjenguk thread orang lain, terasalah betapa banyaknya perkataan sastera yang saya tak tahu. 

Dan persekitaran pilihan saya, memanglah yang akrab dengan diri.  Tak pandai nak membayangkan suasana di negara orang.  Saya kurang berminat.  Terasa hilang diri.  Urghh ... loratla makcik ni.

Alhamdulillah. Semoga Allah Taala terus mengizinkan saya memegang pena ini.  Di pertengahan perjalanan. Ya Allah, hanya padaMu berserah diri.

Akan ke Lumut untuk taklim kedua.  Insyaallah.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing