Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, March 21, 2011

Macam-macam la ...

1.  Sudah lima kali mengikuti majlis taklim.  Bermula dengan menghadiri majlis bersama tetamu dari Kota Bharu, Kelantan dan tadi bersama tetamu dari Temboro, Jawa Timur.  Semasa dengan jemaah Kota Bharu, saya  berkesempatan berhalaqah al-Quran dengan lima surah pendek, alhamdulillah dapat membaca tanpa ditegur.  Tapi tadi, bersama jemaah dari Temboro, surah al-Kafirun; saya mendapat pembetulan dua kali (tang harakatnya tu hehe ...).  Tu pun tak sempat membaca tahiyyat akhir, sebab tak pandai buka pintu nak masuk (hihi ... rupanya berkunci dari dalam. Kena tekan door bell dulu la! Terpaksa sms kat Kak Nora tanya dia kat mana dan tanya macamana nak buka pintu.  Apara  makcik ...) 

Tadi saya sepatutnya diexcusekan daripada bercakap tentang enam sifat/karektor para sahabat, tetapi saya rela hati membacanya (dia orang baru, kata Kak Haiapah kepada mereka yang lain sambil menepuk-nepuk bahu saya) dari buku.  Sesudah tu semua yang hadir pun kena baca juga, elok la gitu. Ramai yang muncul di pertengahan sesi, iaitu staf dari syarikat, kata tuan rumah yang bagai bermadu wajahnya tu.  Dan akhir sekali beliau menutup giliran dengan memberi sedikit penjelasan tentang enam sifat/karektor para sahabat.

Ringkasan enam sifat para sahabat ialah :
1.  Yakin sepenuhnya (100%) kepada kalimah toyyibah.
2.  Solat, kusyuk dan kudhuk.
3.  Ilmu dan zikir.
4.  Ikram Muslimin.
5.  Ikhlas niat.
6.  Dakwah dan Tabligh.

2.  Hari ini anak-anak mengambil bahagian dalam Aktiviti Cuti Persekolahan penggal 1 di Perpustakaan Seria.  Hidayat dan Hanessa mengambil bahagian dalam aktiviti melukis dan mewarna di sebelah pagi.  Hurilain pula masuk aktiviti Book Hunt di sebelah petang (sebab peserta remaja ramai yang datang lewat, huhh ...).  Dia tak dapat mencari buku ketiga yang juga buku terakhir, dan hmm ... terpaksa la saya memberi sedikit power kepadanya.  Esok ada lagi ... sampai hari empat (Khamis).  Insyaallah, saya memang menggalakkan anak-anak memasuki aktiviti ini, jadi jadual kami nampaknya sudah penuh di sepanjang minggu percutian.  Cuma, arghh ... Hidayat tu nak kena bagi perangsang lebih sikit.  Bukan apa, budak lelaki kena mewarna gambar-gambar yang biasa disukai oleh kanak-kanak perempuan, bayangkan la.

(Saya nampak seorang lelaki ~ mungkin pesara guru, saya teka je ~ sedang menyalin teka silang kata dari akhbar ke dalam buku rampaian kotak besar.  Asyik sungguh uncle ini.  Owhh, dia pandang saya sebab saya bercakap dengan suara normal kepada Ain.  Sorry eh!)

3.  Hari ni baru saya tahu pemilik nama Amirah Thelavagurl tu ialah anak saya.  Citt!  Entah bila dia tukar nama, saya tak perasan pulak.  Patut la saya terpandangkan makcik Junya bagi kad ucapan hari lahir kat FB, dalam hati berkata sapa la pulak yang diberi ucapan dek kakak aku ni, pelik namanya.  Rupanya ... anak sendiri. 

Tadi ke kedai membaiki kasut, menghantar kasut Hurilain bersaiz 11 (dibeli oleh abahnya di KL, RM60 ~ kasut sekolah je tu tapi macam kasut pergi pejabat, ikut ukuran kaki abahnya) untuk dikerat tumitnya yang tinggi seinci setengah supaya lebih rendah.  Kalau pakai kasut tu, serupa cikgu la pulak.  Kemudian saya minta 'Ane' tu letak tapak getah supaya tak ada bunyi kuk kak kuk kak.  Semoga kasut ni tahan sampai ... mmm ... berapa lama nak bagi tempoh kat dia ni agaknya?  Mungkin empat bulan, lebih tiga bulan dari biasa.  Kekadang timbul kasihan pada dia.  Kakinya besar, jari jemari kakinya panjang, dah tu kembang kat depan.  Dia lebih tinggi dari saya sedikit.  Memang sukar mencari kasut yang sesuai.  Orang tempatan comel-comel je.  Jadi kekadang kasut yang dibelikan abahnya (main agak-agak je saiznya), maka saya la yang memunyakan sebab tak muat.  Udah rejeki pak ... alhamdulillah.

4.  Kepulangan abah Naqhuhines ke kampung selama lima hari pada cuti persekolahan di sana kelmarin, membawa khabar bersama titipan harapan.  Mungkinkah kami akan kembali ke tanahair tidak berapa lama lagi ...?  Keutamaan mungkin terpaksa dipertimbangkan semula.  Apa yang pasti, kedua orang tua kami masing-masing, sama ada secara direct mahupun berkias, mengharapkan kami  kembali ke sisi mereka.  Tambahan, ada pula yang menawarkan peluang untuk sesuatu yang lebih baik. 

Apa-apa pun, memang kena buat istikharah.  Setakat fikir fikir dan fikir, fikiran boleh berbolak-balik.  Istikharah pula adalah satu usaha meminta Tuhan menunjuki apa yang kita tak tahu, perkara yang ghaib.  Bukankah hanya Dia yang Maha Mengetahui segala yang nyata dan segala yang ghaib.  Kalau fikir fikir dan fikir, mungkin ada keyakinan di situ tetapi sekiranya berlaku sesuatu di masa hadapan, dibimbangi timbul rasa ralat, kecewa dan sebarang perasaan negatif yang lain. 

Masih belum puas bermastautin di sini rasanya.  Bumi yang tenang, langit yang biru bertompok-tompok awan, laut yang mendamaikan, teman-teman jemaah yang baru dikenali, majlis taklim yang baru lima kali diikuti (bayan belum la lagi berkesempatan walaupun sentiasa dipelawa ...), kelas tafsir al-Quran yang baru tiga kali, kelas memasak yang baru sekali ...

5.  Sudah 300 keping kertas berbentuk hexagon saya siapkan untuk buat patchwork.  Sekarang tinggal beli kain saki-baki potong di kedai kain yang berharga $1 semeter tu.  Dan tadi saya dah pinjam buku tentang seni kreatif ni dari perpustakaan.  Wahh, tak sabar rasanya nak buat ni.  Bila terpandang blanket yang Lola bagi Adik tu, terasa semangat bagai ditiup-tiup untuk memulakan.  Hmm ... mungkin saya sebenarnya ada bakat seni kreatif gak, cuma terpendam je hihi...  Saya suka melihat lukisan Hurilain yang dibawanya pulang dari sekolah.  Ibu saya pandai menjahit dan dia juga ada hasil patchwork yang bertahan hingga kini di lelangit bilik rumah kampung.  Masa budak-budak dulu, bila berbaring dan memandang karyanya itu, teringatla yang itu baju onyang, yang ni baju uwan, semua baju yang pernah dilihat ada di situ.


5.  Akhir sekali, saya sedang menunggu hari ... 10 hari lagi!!!  Kerbau dipegang pada talinya, manusia dipegang pada janjinya.  Sama-sama memegang janji.  Insyaallah.  Abah Naqhuhines,  jangan buat-buat tak tau aaa!!!  :) :) ;)

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing