Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, February 19, 2011

Hep! Hep!

"Hep! Hep! Jangan bising!"  Kata staf perpustakaan kepada tiga anak gadis comel.  Hanessa, Adibah dan seorang anak staf sendiri sedang berlari-lari di celah rak buku.

"Dibahhhh ...!" terdengar suara ayah Adibah pula, bernada amaran.  Ayahnya juga merupakan staf di perpustakaan ini.  Dia sedang asyik  melayari internet dari laptop, bagai bersembunyi di balik desktop yang berderet itu yang masih belum diaktifkan.

Adibah memang cergas dan lincah.  Suaranya tertawa tidak dikawalnya, seolah-olah dia di rumahnya sendiri.  Hanessa pula, perlu diperingatkan selalu.

Di dalam kereta menuju ke perpustakaan, saya berpesan "Karang jangan bising-bising.  Beritahu sama Adibah jangan jerit-jerit.  Nanti auntie di situ marah.  Beritahu sama Lokman juga, jangan panjat-panjat rak buku, nanti jatuh dia sakit.  Kamu semua juga yang kena marah."

"Adibah tu suka jerit-jerit.  Lokman tu nakal."  Ada sahaja jawapannya.

Memang perlu peringatkan dia.  Agar dengan itu dia akan dapat mengawal perlakuannya.  Namun biasanya yang terjadi ~ lupaaaa!  Dan mereka terus dengan lagak yang ceria.  Terkadang perpustakaan di bahagian bawah ini seperti di nurseri yang perlu dipantau selalu.

Teringat kepada rencana akhbar yang pernah dibaca, mengenai perpustakaan mesra pengguna di negara matahari terbit ~ Jepun.  Mereka mempunyai sudut khas untuk ibu bapa yang datang membawa anak-anak.  Di ruang khas itu mereka boleh makan bekalan yang dibawa bersama keluarga.  Mereka tidak menganggu dan tidak terganggu.  Fungsi utama perpustakaan digunakan sepenuhnya untuk mendekatkan anak-anak kepada buku seterusnya mencintai ilmu. 

Alangkah baiknya jika perpustakaan di Malaysia dan Brunei Darussalam ini sudi mengambil paten perpustakaan sebegitu untuk diaplikasikan.  Tentu semakin meriah setiap sudut yang ada. 

Sebuah harapan.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing