Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, February 3, 2011

Beres dan dapat angpow

Salam.

Tidur 1.30 am (searching any tradisional treatment for timbil ~ Hurilain got 2 timbils on her right eye.  2nd timbil swollen already even though the 1st one was there for the past 3 years, i think)

Bangun jam 5 am, solat Isyak yang tertangguh.  Set jam 4 pagi tapi terlajak satu jam lewat.  Mula ke dapur buat apa yang patut selepas selesai solat Subuh berjemaah dengan  si abah dan dua anak.  Yang bongsu masih berdengkur.

Jam 10 am - semua siap.  Gunakan peralatan setakat apa yang ada sahaja, cuma pinjam tiga periuk besar, dapur tungku besar dan dua tong nasi dari Kak Leha.  Oleh kerana dapur sangat comel, pendekatan kering - cuci, lap dan simpan semula perkakas digunakan.  Jadi ruang sinki dan dapur sentiasa terkawal tidak semak dan bertimbun dengan perkakas berminyak-minyak.  Selesai satu-satu masakan, terus salin dalam periuk dan cuci peralatan, lap terus simpan.  

Jamuan makan di rumah bos bermula jam 11am.  Makanan dihantar ke sana (dekat aje rumahnya) dan terus display bersama hidangan yang lain.  Wah, hampir semua berasaskan ayam.  Ayam kukus, ayam goreng dan sate ayam.  Tak ada sayur melainkan acar dalam set beriani kami.  Ramai sudah menunggu.  Kemudian kami dijemput menjamu selera, ladies first.  Nyam nyam nyam ... tapi sikit-sikit je.  Kontrol diet.

Tetamu bos mula berjejeran datang.  Kami pun ambil kesempatan terluang melawat masuk ke ruang dalam rumah bos.  Hanessa terkinja-kinja menari tanpa rentak di bawah cahaya lampu ala-ala disko yang tergantung berputar di ruang pintu masuk.  Huh budak ni!

Lepas semakin ramai tetamu datang (almost all Melayu), kami pun minta diri sambil ucapkan a very Happy New Year kepada bos dan sesiapa sahaja ahli keluarganya yang kami terserempak dalam masa nak balik tu. Abah Naqhuhines masih stay back, entertaining the guests sebab rata-rata mereka selalu deal dengan dia pasal kerja.  Kami masing-masing kepit angpow dua keping seorang; sekeping dari bos dan sekeping lagi dari isteri abang bos (2nd bos).  Semua staf dapat angpow.  Ada staf yang bawa tiga ekor arnab yang sudah kecut menggigil dalam kotak kecil dengan kangkung layu.  Nak bikin bos happy la tu, sempena Tahun Arnab.  Bagus punya staf.  Tapi kesian sang arnab yang tak faham apa.

Balik rumah, tengok setiap orang dapat $15.  Hurilain sudah mula merancang nak beli apa-apa, huh budak ni.  Cuba simpan je duit tu.

Angkat semua beg-beg sampah yang berlonggok di belakang rumah dan buang ke Jastre.  Lepas tu terus ke pantai lihat ombak dari dalam kereta je.  Angin pantai kuat menderu.  Keluar pulak lagu Intan Liana oleh A.Ramli.  Tiba-tiba saya teringat arwah abah yang pernah dedicated lagu ni untuk saya masa budak-budak dulu.  Saya rasa hidup ini terlalu banyak pengaruh dari zaman kanak-kanak.  Satu zaman yang ceria dan bahagia. 

Masa untuk meluruskan pinggang dan menidurkan mata sekejap.  Lagi kurang 1 jam lagi akan tiba waktu Asar.  Alhamdulillah hari yang baik.  Panas dan garing.  Ada dua budak lelaki Filipina yang boleh tahan lasak baru masuk ke penginapan kosong di sebelah.  Jadi ada budak Malaysia (Hidayat dan Hanessa), budak India (Rohith) dan budak Filipina yang lasak belaka, silap gaya boleh bikin Kak Leha pusing kalau hari cuti hehehe ...

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing