Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, January 11, 2011

Sudah ketemu Sakinah!

Semalam, saya berbuka puasa dengan mengadap lima biji epal merah yang rangup dan sebiji lobak merah.  Kemudian anak-anak sama mengunyah epal dan lobak merah yang rangup itu.  Hanya Hanessa yang terkial-kial menggigit epal kerana giginya yang jarang di bahagian hadapan dan perlu dibantu. 

Saya memang selalu menggunakan lobak merah di dalam hidangan bahkan saya menjadikannya sebagai ulam juga.  Ternyata kini Hidayat lebih ketara gemarkan lobak sebagai kudapan terutama setelah dia terpandang Rohith mengunyah lobak merah dengan bersahaja.  Cakap saya dia kurang terima, tetapi kini keyakinannya pada manfaat pengambilan lobak merah semakin meningkat.  Lobak merah membekalkan zat penting untuk kesihatan mata terutamanya.  Ia kaya dengan vitamin A dan korotena.  Ia juga mengurangkan risiko penyakit barah, katarak dan serangan jantung.  Selain mengunyahnya begitu sahaja, saya juga gemar mengisarnya dan diminum dengan sedikit susu.  Enak dong!!

Sehingga malam ini, saya masih belum sudah menyampul buku anak-anak.  Naik sengal bahu saya dibuatnya.  Tetapi mulai tahun ini, satu semangat baru muncul untuk memantau pelajaran anak-anak dengan lebih teliti.  Semua buku-buku sama ada teks dan workbook saya sampulkan dengan sampul plastik supaya kemas.  Tahun-tahun sudah tidak begini pun, sederhana aje.  Kali ini, siap dengan nama masing-masing yang dicetak oleh abah mereka menggunakan komputer, dulu tulis je dengan pen.  Mana-mana teks yang sudah terbogel kerana tercabut kulit luarnya, saya tampal kertas keras supaya mudah disampul dan helaian dalam lebih selamat.  Semoga pelajar-pelajar yang menggunakan buku yang sama di masa akan datang juga mendapat manfaat dari penyampulan buku ini.

Buku Hidayat ada beberapa buah lagi yang belum dapat disediakan kerana kedai sudah kehabisan stok.  Buku Darjah Tiga tahun ini menggunakan buku baru dengan silibus yang baru.  Hanya Sabtu kelmarin kami menerima senarai buku yang perlu dibeli untuk pelajar Darjah Tiga.  Apabila buku Hidayat selesai dibeli kelak, tugas menyampul buku pun tamat.  Ah, lega rasanya.  Semua buku kelihatan kemas apabila disampul dengan sampul plastik.  Semoga semangat anak-anak untuk belajar dengan bersungguh-sungguh dan lebih tekun juga akan meningkat lagi pada tahun ini.  InsyaAllah.  Setakat minggu-minggu awal ini, mereka masih di dalam saki-baki mood percutian lagi.  Guru-guru juga masih sibuk dengan pelbagai pelarasan dan kemas kini kelas masing-masing.  Beban homework masih belum terasa.  Pendek kata, masih boleh enjoy bah!

Saya semakin mengurangkan peminjaman buku di perpustakaan. Kini saya beralih semula ke Perpustakaan Seria tetapi rupanya perpustakaan ini masih lagi di dalam pembaikpulih atau peningkatan taraf kepenggunaan ke arah yang lebih baik.  Berbasa-basi dengan pegawai berkenaan, bangunan akan dibesarkan sedikit masa lagi.  Deretan komputer sudah bersusun rapi di atas meja namun belum ada sambungan internet, bahkan keyboard pun belum disambung dengan sempurna.  Namun saya memang suka sangat apabila meneliti buku-buku yang bersusun rapi di rak-rak tingkat atas perpustakaan ini.  Ada banyak buku yang mahu saya baca (bukan novel) insyaAllah.

Saya juga sudah kembali menjenguk bab-bab yang berbaki untuk novel saya yang sudah dua bulan tersangkut.  Saya mantapkan hati untuk menyelesaikan juga novel ini pada tahun ini insyaAllah.  Dulu saya canangkan kepada Sifu mahu menyudahkannya pada Disember lepas.  Habuk pun tarak!  Abah Naqhuhines pun selalu mencemik apabila saya katakan, saya akan akan akan ... setakat akan!  Tetapi, insyaAllah kali ini seterusnya telah saya tetapkan hati dan tingkatkan usaha untuk menyudahkannya.  Semoga dua bulan lagi impian saya untuk memiliki laptop baru dengan akses internet yang lebih murah akan tercapai jua.  InsyaAllah, semoga Allah kabulkan.   

Sangat sukar buat saya membayangkan watak dan perjalanan cerita dengan jelas dan terang, sehingga seolah-olah kita menonton wayang, kata sifu.  Saya kembali cuba membayangkan dan terus mencari-cari watak yang selari dengan Sakinah, heroin novel saya tu.  Semalam saya terserempak Cikgu Diza, guru kelas Hidayat pada tahun lepas.  Sangat lembut dan manis orangnya.  Memang mempesonakan dengan penampilan lain dari yang lain di kalangan guru-guru di sekolah itu.  Hmm ... saya fikir saya sudah bertemu wajah dan watak untuk Sakinah!  Alhamdulillah.  Semoga Sakinah benar-benar hidup di dalam novel saya itu nanti.

Hingga ketemu lagi di lain entri.  Salam manis dan senyum selalu. 

Himpunan Cerita-Cerita Agama Siri 1 oleh Luqman Hakim, penerbitan Jahabersa 2000 sangat-sangat menarik!

1 comment:

Mieja@Amiizaa2001 said...

salamsss ziarah....seronoknya baca entry ini:):)

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing