Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, January 2, 2011

Sebenarnya dia sayang

+ sebenarnya dia sayang kat Ain.
-  mana tau?
+ kekadang tu Ain sedang gaduh dengan dia, tapi bila Baby buat Ain, dia mesti marah Baby.
-  hmm yang tu mama perasan.
+ dia kata, "Baby, jangan buat kakak.  Rongak!"
-  hmm, hari tu kamu bergaduh terjerit-jerit dalam bilik air, dia dari depan terus datang dan 'sound' Baby
+ kalau Baby buat dia, Ain pun marah Baby
-  tapi still bergaduh?
+ haah (gelak) tapi Ain lebih sayangkan Baby
-  uhh
+  Baby pulak mesti marah dia kalau dia buat Ain, Baby lebih sayangkan Ain dari dia
-  abis sapa lebih sayangkan dia?
+ entah! (kecian budak tu)

- tau tak kenapa dia marah sangat pada Ain?
+ entahlah
-  (sebut dua perkataan tanpa suara)
+  ohh (tiru sebut perkataan tanpa suara) (senyum)
-  jangan sebut perkataan itu
+  tak de, kekadang tak sebut pun dia kata Ain sebut
-  lagi satu mata tu
+ (terus buat aksi menjeling)
-  sebab tu dia marah
+  dia ... kalau buat atau sebut apa-apa mesti pandang Ain, nak tengok Ain marah dia ke tak
-  dia nak menguji kesabaran Ain la tu
+  memang dia cewek, pengecut
-  dia pulak kata kamu gemuk
+  dia kata gemuk je, dia tak kata hitam sebab dia pun hitam hihihi


Anak-anak, sebenarnya di dalam hati kamu ada kasih dan sayang yang mengikat.  Itulah fitrah yang sudah ditentukan oleh Allah.  Hanya hawa nafsu yang menenggelamkannya.  Apabila amarah menguasai diri, seolah-olah hilang semua kebaikan seseorang.  Ketika kamu di dalam waras, hati kamu tetap mengakui bahawa di sudut yang paling halus tetap ada kasih dan sayang.  Jadi, usah biarkan amarah menenggelamkannya.  Apa yang pasti, kamu lahir dari rahim ibu yang satu.  Tidak akan putus tali yang mengikat selamanya.

Mungkin kamu rasa lebih sayang kepada adik perempuan berbanding adik lelaki.  Lumrahnya begitu, kerana kamu berdua lebih rapat.  Dia pula mungkin rasa lebih rapat dengan Along, jadi dia anggap keakraban itu bermakna lebih sayang.  Ada kamu terfikit, dia selalu sensitif kerana dia anggap dirinya berseorangan kini tanpa mentornya (Along)?  Hmm inilah agaknya salah satu cabaran anak selang bunga dua pasang ...  

Firman Allah SWT, surah Ali Imran ayat 134, "Mereka menafkahkan harta benda mereka ketika senang ataupun susah, mereka juga mampu mengawal perasaan marah dan mereka juga suka memaafkan kesalahan orang lain."

Sabda Rasulullah SAW, "Manusia yang gagah bukanlah dia yang mampu menjatuhkan lawannya.  Sebaliknya yang gagah adalah dia yang mampu mengawal perasaan marahnya."


Bukanlah tidak boleh marah sebenarnya.  Ada ketikanya kita perlu merasa marah kerana menurut Imam Ghazali di dalam kitab Ihya Ulumuddin, "Sesungguhnya ketiadaan marah sama sekali adalah tercela.  Yang terpuji adalah perasaan marah yang disuluhi oleh akal dan agama."  Jadi marilah kita uruskan sikap marah ini dan menguasainya, jangan biarkan ia menguasai kita.

Semoga sentiasa didalam pimpinan dan rahmat Allah, insyaAllah.  Mama dan abah tetap sayangkan kamu berempat.  Setiap kamu ada keistimewaan tersendiri. Dan Ain, jangan beza-bezakan adik-adik kamu tu.  Dua-dua tetap adik kamu walaupun yang seorang tu ... terlebih nakal sedikit.  Adik lelaki, macam tu la agaknya.  Sabar ye Ain...  Satu hari nanti kamu akan tahu betapa istimewanya dia sebagai adik lelaki yang nakal.  Senakal-nakal dia, dia tetap caring terhadap kamu, mama tau tu.  Dan mama rasa, dia sebenarnya mahu mencuri perhatian kamu semata tetapi dia juga tidak mahu mengganggu perhatian kamu kepada adik bongsu itu.  Betul tak? Cuba Ain fikir-fikirkan.  Semoga Ain dapat melihat situasi ini dari sudut yang positif.  Senyum selalu.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing