Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, January 3, 2011

Kembali ke sekolah

Sesi persekolahan 2011 bermula lagi.  Hanessa masuk darjah 1B dan Hidayat masuk darjah 3A.  Mereka satu bangunan, Hanessa di kelas bawah tepi tangga dan Hidayat naik satu tingkat dari kelas lamanya ke tingkat tiga.  Apa yang pasti, Hidayat paling ceria dan bersemangat untuk ke sekolah, macam selalu.  Dia memilih meja paling depan sekali.  Beg baru, botol air baru dan kasut serta stoking baru.  Kasutnya macam kasut abahnya, bukan kasut kain, tetapi dia belum mahir mengikat tali kasut. 

Hanessa, kesian dia kerana ke sekolah dengan tercungap-cungap seperti orang ampus (semput).  Kelmarin Sabtu 1Januari, kami ke Pantai Seri Kenangan berkhemah di tepi pantai.  Dia telah meneguk air kelapa ais yang dibeli di gerai tepi pantai dan nampaknya anak ini tidak kuat dengan ais.  Kami memang sudah jarang minum ais melainkan mereka tidak pernah miss untuk order milo beng jika makan di kedai. 

"Baby demam tadi.  Napa mama tak datang?  Dia nangis.  Dayat tengok dia nangis, Dayat pun nangis sikit.  Tapi kelakar tau ma, sebab Solehan nampak Dayat macam nangis, jadi dia tanya 'Dayat, kenapa kau menangis?' tapi Dayat kata 'Mana ada aku nangis, habuk masuk mata aku.'  Tapi sebenarnya Dayat nangis sikit hehe ..  Lepas tu ada kakak darjah empat bagi Baby mee hon goreng satu bungkus.  Dia kata 'kesian budak ni, demam.'

Lebih kurang macam itulah Hidayat melontarkan ayat demi ayat tanpa berhenti tatkala kami berkeliling bangunan sekolah mencari Hanessa waktu balik tadi.  Kelasnya sudah lengang.  Guru kelasnya pula kata dia ke bangunan lain di hujung pagar sekolah.  Mendekati kereta, ternampak begnya berwarna kuning sudah terletak di tempat duduk belakang.  Tentu dia sedang mencari kami di kantin. 

Si abang ini, nakal dan punya kerenah sendiri tetapi ternyata dia sangat sensitif dan prihatin kepada adiknya, dan kakaknya juga ... Hurilain.  Sebetulnya gadis kami ini pun nakal juga, sama suka menyakat si adik yang cepat terasa dan perasa.  Uhh kamu berdua ni sama sahaja sebenarnya.

Selamat belajar.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing