Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, January 4, 2011

Azam yang diperbaharui

Salah satu azam saya yang diperbaharui tahun ini ialah ingin menguruskan emosi dengan lebih baik lagi daripada yang sudah-sudah.  Hmm ... dalam skop melayan anak-anak khususnya.  Semalam, sudah saya imbas-imbaskan kepada Hidayat betapa 'musim cool sudah tamat, dan musim garang sedang kembali'.  Dia tanya, "kenapa mama nak jadi garang?" 

Hidayat, memang mama garang tetapi bila musim cuti, mama pun seolah-olah bercuti juga.  Macam harimau tidur ...  Tapi, tak juga cuti sebab rasanya mmm ... kamu kena marah juga kan.  Jadi, bukanlah macam harimau tidur, cuma harimau yang sedikit baik menguruskan emosi dan menguasai marah.  InsyaAllah.  Kan mama dah jarang-jarang menggunakan rotan, jadi itu petanda yang bagus. 

Ya, memang saya berjanji kepada diri untuk membaiki sikap kepada anak-anak.  Saya mahu dan akan pantau mereka dalam pelajaran dengan lebih dekat lagi, bukan main suruh-suruh dan arah-arah sambil-sambil layan blog (ohhh ... jadi mesti kurangkan aktiviti ini, maksud saya lewatkan setelah semua kerjasekolah selesai).  Saya akan semak buku-buku latihan mereka setiap malam dan pastikan mereka selesaikan semua homework.  Bab Matematik, saya akan dan mahu jadi lebih sabar kalau mereka tak faham secepat yang saya mahu.  Tunjuk sahaja jawapan secara membimbing sampai mereka faham dengan baik (oh Tuhan, berilah aku kekuatan untuk bermujahadah).  Saya akan duduk di samping Hurilain ketika dia mengulangkaji pelajaran, dan bantu dia sebaik mungkin.  Tidak marah-marah macam dulu-dulu sampai saya dan dia sama-sama jadi bingung dan bengang.  Huh, teruk betul rasanya bila jadi begitu.

Saya akan mandikan Hanessa setiap pagi dengan air suam, beruskan giginya dan lapkan tubuhnya hingga kering.  Sapukan bedak baby yang harum dan pakaikan unifom sekolah hingga ke stokinnya.  Kemudian pujuk dia supaya bersarapan sebab dia susah nak minum pagi.  Ohhh ... setakat ini dia sama membantu,  Dia tak mahu mandi air suam, berus gigi sendiri dan pakai stokin sendiri.  Dan dia tetap tak mahu bersarapan sebaliknya minta saya datang ke sekolah waktu dia rehat jam 10.10 AM macam ibu-ibu kawan-kawannya yang tinggal sekitar Seria.  Uhh!!! 

Tetapi saya tidak mahu berubah jadi ibu yang baik sorang-sorang aje.  Hasrat ini tentu mahu dikongsi juga bersama abah mereka.  Jadi, saya tetapkan abah akan bantu salah seorang anak ketika selesaikan homework dan turut menyemak buku mereka.  Wahhhh!!!  Abah Naqhuhines memang turut menyemak buku dan membantu anak menyelesaikan homework, tetapi lebih kerap apabila lagi dua tiga hari menjelang peperiksaan.  Selain itu, mama yang suka marah-marah ini yang selalu membantu mereka hingga terkadang keluar airmata si anak.  Hmm kesiannya!

Saya sudah tetapkan target untuk mereka.  Saya sudah tampal jadual harian, jadual belajar dan jadual sarapan di dinding bergantung kepada perubahan tanpa makluman awal.  Memang berkobar-kobar nampaknya minggu pertama ini.  Semoga semangat dan azam ini terus berkobar dan bersemarak hingga ke hujung tahun nanti, dan semoga anak-anak ini akan menjadi insan yang cemerlang EQ dan IQ, rohani dan jasmani, mental dan fizikal serta keseluruhannya beroleh kebahagiaan dunia dan akhirat. 

Seperti sebuah anjakan paradigma.  Setelah beberapa lama, saya pasti hidup mesti sentiasa bermotivasi.  Dapatkan motivasi dan jana motivasi dari luar dan dalam diri.  Dan motivasi yang paling saya suka adalah motivasi insan cemerlang Rasulullah SAW, yang dipuji akhlak dan keunggulan peribadi baginda oleh Allah SWT sendiri.  Pemimpin dan penghulu umat yang agung dan tiada tandingan sepanjang zaman. 

Oh Tuhan, janganlah jadikan kami orang-orang yang hipokrit dan berangan-angan panjang semata.  Tunjukilah kami jalan kebenaran yang Engkau redhai dan pimpinlah kami selalu.  Janganlah biarkan kami tetapi kasihanilah kami.  Ampunilah kami dan kurniakanlah kami hasanah di dunia dan hasanah di akhirat.  Dengan berkat NabiMu, Muhammad SAW.  Amin.

Hurilain bersekolah di Maktab Anthony Abell Seria.  Hari ini hari pertama dia ke sekolah.  Ibu bapa diberi taklimat ringkas tentang subjek diambil dan peraturan sekolah secara umum di dewan sekolah tadi.  Kemudian pengagihan kelas dilakukan.  Minggu suaikenal akan berlangsung sehingga 12 hb nanti.  Sepanjang itu, pelbagai aktiviti sudah disusun mengikut jadual.  Yuran termasuk pakaian sukan dan diary berjumlah 77 Dolar sahaja.  Kami dikenakan bayaran bulanan sebanyak 15 Dolar sebagai pemegang kad pengenalan hijau (warga asing yang tinggal di Brunei). Alhamdulillah, masih didalam kemampuan.  Sekolah ugama pula, hanya 5 Dolar setiap orang sekali pembayaran sahaja. 

Semoga Hurilain, Hidayat dan Hanessa akan belajar lebih bersungguh-sungguh dan mencapai kejayaan yang lebih cemerlang tahun ini.  Naqib juga, semoga dia dibantu Allah SWT dalam menghafaz sehingga menjadi mudah untuknya.  Amin.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing