Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, January 30, 2010

Berpesan-pesanlah...

(dari emel yang dikirimkan kpada saya. mungkin anda sudah membacanya, pernah menerimanya juga. mungkin juga anda belum pernah dikirimkan sepertinya. anda mungkin sudah tahu sejak dulu dari pengajian, dari pembacaan etc. saya juga demikian. namun mari kita bersama membuka hati untuk membaca dan menghayati pesanan ini buat sekian kalinya. tanpa mengira siapa pengirimnya dan siapa watak yang ada di dalamnya. emel ini ringkas, tidak ada beban untuk memikirkan keterlaluan, cuma buat ingatan. dalam menempuh dunia akhir zaman.)


Assalamualaikum
Sekadar menyampaikan. ......

Pesanan terbaik dari seorang rakan....

Assalamualaikum,

Just wanna share with everyone kisah benar yang saya lalui. Baru- baru ni ketika saya nak ke Surau berdekatan dgn rumah saya untuk sembahyang Isyak, seorang pak cik berjanggut putih dan berjubah putih dari jauh melemparkan senyum kepada saya. Kerana masih ada banyak waktu, saya tunggu pak cik berjanggut putih tu dan bertongkat yang tidak saya kenali itu. Timbul di hati saya untuk jalan seiringan ke surau.

Bila beliau hampir pada saya, kami saling memberi salam. Orangnya sudah berumur. Tiba-tiba, pak cik itu memulakan perbualan. Beliau cakap dalam bahasa Melayu dan Inggeris yang agak baik. Beliau cakap semua ayat Quran baik dan penting, tapi ada
tiga surah yang beliau 'pegang' betul-betul , dan beliau nasihatkan saya supaya pegang betul-betul juga. Beliau juga nasihatkan saya supaya pesan pada anak-anak supaya pegangnya betul-betul.

Pertama, kata beliau, surah Al-Fatihah. Selain penting untuk sah sembahyang, ia juga ada doa minta bantuan Tuhan dan mintak tunjukkan jalan yang betul. Mudah-mudahan dengan 'menjaga' bersungguh-sungguh surah Al-Fatihah, akan terbuka pintu bantuan dan jalan yang betul untuk kita, kata pakcik.

Kedua,
Surah Al-Ikhlas . Surah ini, katanya, s urah tauhid.
Kita mesti ingat Tuhan itu Esa dan semua amalan mesti untuk-Nya. Tak guna buat baik tapi tak ikhlas.

Ketiga, surah
Al-Kafirun , kata pak cik. Bahagian ini, menarik sikit. Pak cik tu cakap surah Al-Kafirun ada kena mengena dengan zaman sekarang, zaman globalisasi. Dalam zaman globalisasi, katanya, anak-anak saya mesti diajar supaya pegang betul-betul surah itu. Sebab, dalam zaman globalisasi, anak saya mungkin kena kerja atau belajar sampai ke Amerika atau ke mana-mana.

Kalau dia pegang pada surah Al-Kafirun, insya-Allah, dia akan selamat, kata pak cik. Dia akan bergaul dengan orang beragama lain, tapi dia sedar
'untukmu agamamu, untukku agamaku' .
Betul juga, fikir saya. Kemudian, pak cik cakap ada satu lagi perkara yang saya mesti pegang. Orang Islam, katanya, mesti ada tiga kekuatan.

Pertama, kekuatan minda

Minda, kata pak cik, ialah ilmu. Orang Islam mesti ada ilmu, termasuk ilmu moden, ilmu teknologi, ilmu teknologi maklumat (IT) dan > sebagainya kerana ilmu-ilmu itu perlu untuk hidup.

Kedua, kekuatan hati

Hati ialah iman, kata pak cik. Hati orang Islam mesti kuat supaya betapa banyak sekali pun ilmunya, dia sedar siapa yang lebih berkuasa. Bila ilmu ada iman, barulah ilmu dan hidup jadi betul. Kala u minda kuat tapi hati tak kuat, maknanya kekuatan tak seimbang dan ilmu boleh rosakkan iman, kata pak cik..

Ketiga, kuat fizikal

Pertama-pertama, kalau tubuh badan lemah, susah ilmu nak masuk dalam minda, kata pak cik. Kala u pun ada ilmu dan ada iman, jika tubuh badan tak kuat, susah nak beramal. Maknanya, kekuatan masih tak seimbang, katanya
.

Habis saja pak cik cakap pasal tiga surah dan tiga kekuatan, beliau minta diri dan hilang dari pandangan saya setiba nya di surau tersebut.
Terima kasih kepada pak cik berjanggut tu. Sebelum itu beliau berpesan agar saya sebarkan kepada yang lain. Pesanannya memang baik untuk saya sampaikan..

Iqra'.....!

Take a break....... .meditate. ..3 minutes & calm your mind...
Recite 3x :
1. Katakanlah (wahai Muhammad); " (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;
2. "Allah Yang menjadi tumpuan sekelian makhluk untuk memohon sebarang hajat;
3. 'Ia tidak beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;
4. "Dan tidak ada sesiapa pun yang setara dengan-Nya".

Friday, January 29, 2010

"Ain!" saya agak menjerit kepada Ain.  Kelibat gurubesar terlihat sedang memerhati pelajar-pelajar yang masih bergerak menuju kelas masing-masing.
Ain menunggu lalu saya hulurkan duit poketnya yang terlupa hendak dibagi selepas bersalaman di kereta tadi.  Hanessa merengek-rengek minta didukung tapi tidak saya perduli, terus sahaja menyeretnya laju menuju bangunan prasekolah Anakku Gemilang.  Ramai pelajar tahun 4 di bangunan bersebelahan bersidai di tepi pagar menunggu waktu untuk pendidikan jasmani.  Loceng belum berbunyi.  Seorang kanak-kanak lelaki bermain buaian, manakala beberapa orang lagi bergayut di monkey bar.  Saya berbisik kepada Hanessa yang mula monyok, "Nak main buaian?"
Hanessa mengangguk-angguk perlahan.  Suasana pagi ini agak meriah dan ceria berbanding dengan hari-hari lain.  Hanessa saya tuntun ke arah buaian.  Mungkin ini boleh menjadi daya penarik kepadanya untuk lebih gembira hendak ke sekolah.  Kanak-kanak di prasekolah hanya berkesempatan bermain permainan luar yang disediakan tatkala mereka pulang di tengahari ketika cuaca telah panas terik dan berbahang.  Biasanya di waktu pagi mereka terus masuk ke kelas selepas menyusun kasut di rak disediakan.  Hingga hari ini Hanessa masih menangis apabila saya membuka pakaian tidurnya untuk dimandikan, dan "tak nak sekolah.." itulah perkataan yang diulang-ulang setiap pagi.  Kemudian saya terpaksa mendukungnya dari dalam rumah ke kereta, dari kereta ke depan pintu kelasnya.  Hanya hari ini saya telah mengheretnya laju kerana hendak mengejar Ain tadi.
Selepas meninggalkan Hanessa yang masih leka bermain buaian dan memberikan lambaian bye-bye, saya menuju ke kereta semula.  Loceng telah berbunyi.  Hidayat masih lagi di dalam kereta berpangku dengan Naqib di seat depan.  
"Cepat, loceng dah bunyi!" kata saya menggesanya keluar.
Alahai, dia menangis pula.  Hidayat enggan keluar dari kereta.  Setelah bertarik-tarik masih kaku, satu cubitan singgah di tubuhnya, mana yang dapat dek jari saya.  Makin banyak airmatanya keluar bersama raut cemek di wajahnya.
"Naqib, keluarkan dia." Saya suruh Naqib mengangkat Hidayat keluar dari pangkuannya.  Masih bertarik-tarik, saya beri isyarat supaya Naqib mengunci pintu kereta dan membantu saya menyongsong Hidayat masuk ke kawasan sekolah.  Tidak kisah mata yang memandang.  Ah, biasalah budak-budak punya perangai.  Naqib memegang lengan kanan Hidayat manakala saya di kirinya memegang kuat-kuat agar tidak terlepas.
"Tak payah pegang!" bentak Hidayat kepada Naqib sambil cuba melepaskan pegangan.
"Kau lari, siap!" gertak Naqib pula.
Saya terus mengheret Hidayat menaiki tangga menuju kelasnya dengan Naqib umpama back up di belakang Hidayat, andai kata dia mahu melarikan diri.  "Aduh, sakit mama," kata saya kesakitan.  Dalam saya memegang lengannya, Hidayat membenamkan kukunya (panjang, lum potong) ke daging saya. 
"Hidayat, sakit mama!" bentak Naqib yang terdengar jeritan kecil saya tadi tanpa mengetahui sebabnya.  Hidayat diam tetapi sekali lagi kukunya dibenamkan ke lengan saya sehingga berbekas.  Saya hanya dapat bersabar sahaja sambil menahan sakit.  Sampai di kaki tangga, saya terus menariknya tanpa memberi peluang dia melepaskan diri dari pegangan.  
Hidayat mengalah dan terus mengikut saya ke mejanya.  Begnya masih terbuka, dan buku Matematik masih di atas meja dengan semua alat tulis seolah-olah dia sedang membuat kerja sekolah.  Sebenarnya tengahari semalam kami terlupa hendak mengambil beg Hidayat gara-gara kelam kabut dengan kes Hidayat qada hajat di dalam seluar.  Hanya pada malam tadi baru saya menyedari apabila saya tanyakan homework yang ada untuk dibuat, Hidayat memberitahu beg tertinggal di sekolah.  Itulah yang ditangiskannya, dia rasa malu seandainya kawan-kawan mengejeknya nanti.  Sensitif benar anak yang seorang ini.  Hidayat duduk tapi dengan mata berair.  Saya menegur rakan-rakan di sekelilingnya,  bertanya nama dan pesankan supaya memberitahu cikgu tentang kelewatan Hidayat membuat homework kerana tertinggal beg semalam.  
"Cikgu tak datang, cikgu demam." Kata kawan-kawan Hidayat.
"Oh ya? Hidayat boleh buat homework ni sebab cikgu tak ada, buat sampai siap."  Saya berlalu pergi tanpa teringat hendak mencium pipi Hidayat seperti selalu.
Memang terasa kelam kabut setiap pagi menguruskan hal anak-anak. Daripada mengejutkan mereka bangun, terpaksa pula memandikan yang kecil, yang sudah boleh mandi sendiri pun mahu dimandikan dengan air suam pula, pakaikan baju sekolah hingga setokinnya.  
Terkenang kelmarin berkejar-kejaran dengan Hanessa yang berlari ke pintu pagar sekolah kerana enggan bersekolah.  Mujur ada seorang guru wanita berdiri di pintu pagar itu menghalang Hanessa membuka pagar.  Manakan tidak jadi demikian, satu ketika dia maelihat pelajar Tahun 1 menangis enggan masuk ke kelas.  Kira ok lagi, setakat tahun 1 boleh diterima.  Tapi kelmarin itu, pelajar Tahun 4 yang buat perangai sehingga guru disiplin paling garang terpaksa datang membantu.  Sudahlah kelas pelajar itu bersebelahan dengan bangunan prasekolah Hanessa dan dapat dilihatnya dengan jelas.  Sehingga akhirnya seorang lelaki (mulanya saya sangkakan guru di situ) mengherdik dan menengking pelajar lelaki itu yang sedang memeluk ibunya supaya masuk ke kelas segera, barulah pelajar itu dapat ditarik oleh ibunya ke tempat duduknya di dalam kelas sambil diperhatikan oleh guru-guru dan pelajar-pelajar yang ada.  Kemudian kelihatan lelaki garang tadi menaiki kereta dengan wajah yang masih berbaki kegarangannya bersama ibu pelajar itu.  Oh, bapanya rupanya.  Pelik juga apabila pelajar Tahun 4 yang bersikap demikian.  
Makanya, setiap kali mak menalipon pasti akan ditanya tentang Hanessa.  Apabila saya ceritakan perihal Hanessa setiap pagi, mak ketawa.  "Anak bongsu, gitulah."  Nampaknya kurang berkesan air jampi pak Haji yang kami ambil di kampung kelmarin.  Sekadar hendak berusaha dan mencuba.  Sebenarnya saya fikir, Hanessa masih belum dapat menyesuaikan diri dengan jadual persekolahan yang memerlukan dia bangun awal pagi dan bersiap dengan pakaian sekolah.  Dia tidak biasa sebagaimana kebiasaan anak-anak orang bekerja yang dibangunkan awal pagi semenjak masih merah untuk dihantar ke nurseri atau baby sitter.  Silap saya juga kerana sudah diperingatkan awal-awal supaya membiasakan dia dengan rutin ini dari mula. tetapi masih terleka  Hmm, tidak mengapalah.  InsyaAllah seiring dengan masa, Hanessa akan dapat melalui perubahan ini dengan lebih baik.  Bukan mudah hendak membaiki diri, apatah lagi seorang manusia lain walaupun anak sendiri.  Cumanya jangan ada rasa putus asa dalam mendidik anak-anak (mengingatkan diri sendiri...).  Ini semua akan jadi kenang-kenangan sebagai ikatan kasih sayang dan kemesraan yang tidak terlupakan apabila satu ketika tiba-tiba disedari mereka sudah bersedia untuk menjalani kehidupan sendiri.

Thursday, January 28, 2010

Mencipta Perwatakan

Mencipta Perwatakan Yg Lain Drpd Yg Lain
Saturday, January 23, 2010 Posted by azmah nordin
(Sdr2, tulisan ini ditulis utk membantu peserta bengkel memahami ttg perwatakan dlm karya kreatif, terutama sekali utk Sdr Mazzuin kita :)


Sebelum anda memulakan sebuah karya kreatif, ambil masa untuk mencipta watak2 baru yang dirasakan belum pernah ditulis oleh orang lain sebelum ini. Menghasilkan karya dgn watak2 yg sudah pernah ditulis penulis lain, bukan tidak boleh. Namun, hasil karya anda tidak akan sebaik karya penulis asalnya, kerana penulis itu tentu lebih mengenali watak2 tersebut, berbanding dgn anda bukan? Silap2, sebaik saja membaca karya anda yg menggunakan perwatakan ciptaan penulis lain, dengan pantas pihak editor menolaknya bulat2.



(robot2 kat atas ni pun, dicipta punya perwatakan sesuai dgn jalan ceritanya, ini kan pula manusia kan?)



Bagaimana hendak memulakannya? Mula2 sekali, pilih satu nama watak utama yang anda rasa sesuai. Ingat, anda akan `berhadapan’ dgn watak utama ini, utk beberapa lama, sehingga karya anda siapa. Jadi, pilihlah nama yang paling anda senangi. Nama itu bukan hanya sesuai dan disenangi utk karya anda, tp perlu mudah diingati oleh pembaca kelak. Nama yg terlalu glamorous akan membuatkan pembaca terpaksa mengingatinya, sekaligus terkial-kial cuba menghayati karya anda. Itu tak termasuk lagi apabila anda sendiri terpaksa menaipnya. Lebih dahsyat, apabila editor memikirkan kita mencipta nama sebegitu, hanya kerana mahu memperpanjangkan jumlah mukasurat, kerana kita tidak cukup idea untuk membuat pengisian ceritanya.

Jadi, untuk mencipta perwatakan, anda perlu mengenali orang itu. Ia akan memudahkan anda `merujuk’ semula kepada watak tersebut, andainya terlupa di pertengahan jalan. Ini adalah kaedah yang lazim digunakan oleh para pelakon antarabangsa untuk menghayati watak. Jika anda tahu dari mana asal watak anda, apa susur galurnya, akan memudahkan anda mengingati watak anda dengan lebih baik.




Duduk di hadapan skrin computer anda, dan tanyakan kepada diri sendiri; watak anda lair di mana? Ibu dan bapanya bagaimana? Dia membesar dalam keluarga yang bagaimana, miskin, hidup sederhana, orang berada atau kaya raya? Semua soalan ini akan membawa anda untuk mengenali watak anda dengan lebih baik. misalnya, andainya jika anda menangkat watak yang hidup miskin, tentulah bermakna dia tidak akan semberono saja apabila berbelanja. Setiap sen bermakna untuk kelangsungan hidup mereka. Ini tentulah berbeza dengan watak yang dibesarkan dalam keluarga orang berada atau kaya raya bukan?

Apa yang berlaku adalah, anda sedang mencipta sifat watak2, dan tidak mungkin anda dpt melakukannya dgn leih meyakinkan, jika anda tidak tahu latar watak itu dahulu.

Kemudian, anda perlu memberikan kehidupan, di luar cerita anda. Apa yg watak anda buat, utk menampung penghidupan (jika dewasa)? Apa hobi kegemarannya? Jika watak anda digambarkan menikmati aktiviti yang sedari awal lagi tidak termasuk dalam kegemarannya, cerita anda tidak akan hidup. Misalnya, andainya watak anda tidak sukakan kucing, tentulah tidak logik jika dia membiarkan saja pernganiayaan ke atas haiwan tersebut di depan mata, bukan? Begitu juga jika watak itu seorang ustaz, tentu tidak logik jika seorang agamawan tiba-tiba terkinja-kinja di kelab malam – kecuali, kalau dia dah `buang tabiat’!

Dlm erti kata yg lain, pastikan watak anda berada dlm perawatakannya, dan jangan sampai dia `buang tabiat’ kecuali mmg itulah tujuan plot cerita anda yang sebenarnya.

Akhir sekali, ambil masa untuk mengenali watak anda. Kadang2, dalam kehidupan realiti juga, biarpun kita mengenali seseorang, tidak bermakna kita benar-benar `mengenali’ sifatnya yang sebenar. Jadi, anda perlu betul2 mengenali watak2 anda, utk membolehkan mereka benar2 hidup dlm karya anda.

Jadi, bagaimana mahu mempastikan anda mengenali perwatakan watak2 anda? Mudah saja;

1. ciptakan satu biografi untuk watak baru anda. Anda perlu memikirkan dari aspek fizikal (perawakan) watak anda dahulu;

a. Rupa paras; bentuk hidung, mata, rambut, kulit, telinga dll

b. Bentuk badan; gemuk, kurus, tinggi, pendek, dll

2. Kemudian, bentukkan perwatakannya;

a. Perangai
b. Etika/moral/kepercayaan agama
c. hobi
d. sifat
e. kebiasaan khusus dlm tingkah laku
f. yg disukai dan yg tidak disukai
g. phobia dan ketakutan
h. cita2 jangka pendek dan panjang
i. impian dan harapan
j. cinta/kasih sayang


Kadangkala, jika anda tiada sesiapa untuk dirujuk sebagai watak2 anda, potonglah gambar2 drpd majalah atau surat khabar yg sesuai dengan jalan cerita anda. Lekatkan gambar2 ini berhampiran dgn tempat anda berkarya. Namun, itu belum cukup lagi utk anda menghasilkan watak yg unik dan lain daripada yang lain, tentunya. Anda perlu buat draf atau peta seterusnya, untuk menguatkan watak anda.

Walaupun watak protoganis, dia harus juga ada kelemahan yg perlu diatasi di penghujung karya. Seboleh mungkin, dari awal lagi, jgn tunjukkan bahawa dia akan menang di akhir cerita. Bermakna dia terpaksa berkorban kepentingan diri utk mencapai matlamat. Di sini letaknya nilai murni dlm karya anda kelak.

Begitu juga watak antagonis; dia harus ada sedikit kebaikan, dan situasi dan kelemahannya menghadapi situasi itulah yg membuatkan perangai dia begitu dan pada penghujung cerita dia akhirnya akan menyedari akan kelemahan ini (tp, sedar tak semestinya insaf kan? Kalau nak buat dia insaf juga boleh, tp perlu halus dan punya nilai murni juga)

Jika anda mengangkat lebih daripada satu watak utama, pastikan anda berkarya dr sudut pandangan yg betul. Yakni dgn memasuki sepenuhnya kedlm jiwa watak tersebut. Jika anda angkat watak A, maka bahagian watak A harus dari sudut pandangan watak A saja; mendengar, merasa, menyentuh, melihat, menghidu, mengalami dan sebagainya. Begitulah sebaliknya. Bermakna anda perlu bersikap adil kpd setiap watak utama dlm bahagian tersebut, merasa, mendengar, menyentuh, melihat, menghidu dan mengalami apa yang dialami oleh watak tersebut.

Perlu diwujudkan satu krisis/isu/masalah utama yang besar dan rumit, dan setiap watak hanya memikirkan ttg isu utaka ini di samping isu2 peribadi yg ada persamaan dgn isu utama. Dengan menghigh-lightkan pelbagai rintangan yg terpaksa dihadapi oleh watak utamanya, anda dapat menyerlahkan perwatakannya. Di sinilah anda memperlihatkan bagaimana watak ini berjuang/bergelut untuk membuat keputusan utk bertindak hingga Berjaya dgn cemerlangnya, biarpun kadangkala terpaksa bayar (berkorban) mahal utk itu. Mungkin dia akan berkorban cinta, utk memperjuangkan agama dia dll. Yg pasti, di hujung novel, watak utama ini sudah sepatutnya mampu mengatasi atau mengenal pasti kelemahan diri – secara logik k

Watak utama yang bukan hero juga, sentiasa memikirkan dan terlibat dgn isu/masalah utama besar, di samping masalah peribadi yg perlu diatasi sediri. Mereka tidak perlu terlibat seratus peratus dlm isu/masalah utama besar tu, sebaliknya mereka adalah pembantu kpd watak utama hero anda. Sementara watak sampingan pula tidak perlu diketengahkan masalah mereka, kerana mereka tidak lebih drpd prop/perhiasan dlm karya anda, dan jalan hidup mereka tidak ada relevan dgn jalan cerita.


Pendek kata, jika mahu membentuk perwatakan yg kuat, apa yg perlu anda lakukan hanyalah dgn mengizinkan watak2 itu bergerak dan melakukan apa yang natural padanya. Anda perlu wujud dan kuatkan perawatakan watak2 tersebut dengan beberapa tabiat yang bersesuaian.

Diharap, tulisan di atas ini dpt membantu.
Hidayat oh Hidayat..
Hidayat ohh Hidayat..
Hidayat ohhh Hidayatttt...

Waktu sedang menunggu Naqib memulangkan buku dan memperbaharui tarikh untuk buku-buku yang tidak disentuh lagi di perpustakaan awam berdepan dengan sekolah, tiba-tiba masuk panggilan dari nombor yang tidak dikenali.
"Mama, datang sekolah cepat! Hidayat sakit perut," suara Ain menerjah telinga.  Semestinya dia menggunakan telefon gurunya.
"Ok, mama kat library ni.  Bawa Hidayat ke pondok pengawal,  mama ambil di situ."
Saya bergegas ke pagar sekolah dan menemui Ain di situ. 
"Mama, cikgu suruh mama ambil Hidayat di tandas.  Mama masuklah ke sana," Ain menggesa saya.
Alamak, saya sengaja membawa Naqib bersama agar dia turun mengambil Hanessa dan membantu memulangkan buku, tanpa saya perlu turun dari kereta.  Nampaknya saya terpaksa kembali ke rumah, tukar pakaian yang lebih sempurna dan membawa pakaian ganti untuk Hidayat.
Kembali ke sekolah semula, loceng terakhir untuk pelajar tahap 1 telah berbunyi.  Pelajar tahun 1, 2 dan 3 telah keluar untuk pulang ke rumah.  Ain masih menunggu saya dengan setia di pintu pagar dan kami beriringan menuju tandas.
"Siapa bagitahu Ain pasal Hidayat?" tanya saya ingin tahu.
"Faez yang bagitahu.."
Saya teringatkan Faez, anak jiran kami yang sebaya dengan Hidayat.  Dalam diam saya berterima kasih kepada Faez kerana sikap mengambil beratnya itu.
Di dalam tandas, Hidayat sedang berdiri di tepi pintu.  Tanpa menyedari kehadiran saya, Hidayat menangis sambil meminta Ain memberitahu saya tentang keadaannya.  Sedihnya dia... Saya terus masuk menunjukkan diri, dan tangisan Hidayat menjadi lebih kuat...
"Kenapa Hidayat buat macam ni? Mengapa tak bagitahu cikgu Hidayat sakit perut?" tanya saya bertubi-tubi.
"Hidayat tak dapat buka talipinggang..." lirih sahaja suaranya.
"Kenapa tak minta tolong cikgu?" tanya saya lagi, geram jugak ni.
"Cikgu tak ada, cikgu dah keluar."
Saya terdiam.  Talipinggang biru berkepala besi itu memang agak ketat sehingga saya sendiri selalu gagal hendak membukanya dan kerapkali menyuruh Hidayat meminta tolong daripada Naqib.
"Sudahlah, buka baju ni dan pakai baju yang mama bawa," gesa saya.  Tidak mahu berlama-lama di tandas itu.
Ada seorang pakcik sedang menyemburkan air ke serata tandas.  Dia hanya ketawa apabila mengetahui perihal Hidayat yang tidak dapat membuka talipinggang untuk menunaikan hajat.  Semua tandas tiada kemudahan air paip, ada paip yang tidak berkepala, ada yang langsung tiada paip air.  Oh, begini rupanya tandas sekolah ini..  Pakcik itu menyerahkan paip getah yang sedang digunakan kepada saya. 
Ohh... mujur anak sendiri.  Itupun dua tiga kali saya hampir terbelahak menahan perasaan.  Lama kelamaan barulah hidung dapat menyesuaikan diri dengan bau-bauan utama yang muncul.  Mujur bukan dalam mengandung, mungkin-mungkin saya muntah hijau di situ juga.
Sambil dibersihkan, Hidayat masih mahu bercakap-cakap dengan saya.
"Mama, kawan Hidayat kata nak panggil kakak tapi dia terus balik."
"Hmm tak mengapalah, Faez dah bagitahu kakak."
"Mama, semalam Hidayat nak beli cd Rabbani, tapi mama tak bagi."
Kisah semalam petang pun disebut, ada-ada sahaja. 
Sambil membersihkan Hidayat sebersih mungkin, fikiran melayang.  Andai pelajar tahun 1 yang sedemikian, tambahan pula sekiranya ibu bapanya bekerja di tempat yang jauh, tentu tidak dapat tidak gurulah yang terpaksa menguruskan pelajar itu.  Besarnya pengorbanan seorang guru.  Semasa Naqib di tahun 1 dulu, pernah juga terjadi hal sebegini, dan saya hanya menerima Naqib yang sudah dipakaikan dengan pakaian bersih oleh gurunya.  Terkenang pula semasa di darjah 1 dulu, ada kawan-kawan yang takut hendak memberitahu guru sehingga terbuang hajat di dalam kelas.  Sesudah itu gurulah yang terpaksa membersihkan kelas. 
Hidayat telah bersih dan memakai pakaian basahan yang saya bawa.  Stokin dan kasutnya telah basah.  Dia terpaksa berkaki ayam mengekori saya menuju ke kereta.  Saya telah terlupa hendak membawa seliparnya.  Sampai di rumah, saya menyuruh Hidayat terus masuk ke bilik air untuk membersihkan badannya dengan sabun mandi.
"Sabun dan mandi, sabun lagi dan mandi."
"Lepas tu?"
"Sabun dan mandi lagi."
"Lepas tu?"
"Sabun dan mandi lagi."
"Sampai malam?
"Haah..."
Pakaian sekolahnya saya rendam di dalam mesin basuh dengan empat sekop sabun, dan kasut sekolahnya juga direndam dengan 2 sekop sabun.
"Sakit perut tak?"
"Tak.."
"Siap pergi sekolah petang."
"Tak mahu, tadi mama kata tak payah sekolah petang."
"Tadi mama ingat Hidayat sakit perut, tapi tak sakit perut maknanya boleh sekolah."
"Tak mahu."
Macam-macam kerenah anak-anak.. dari yang sulung hingga yang bongsu.  Bukan mudah menjadi seorang ibu.

Jangan Mengeluh!

Salam…



Berpesan-pesan..



السلام عليكم و رحمة الله و بركاته



Janganlah kita selalu mengeluh

KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?
QURAN MENJAWAB
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
QURAN MENJAWAB
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
- Surah Al-Baqarah ayat 216

KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
QURAN MENJAWAB
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
- Surah Al-Baqarah ayat 286

KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?
QURAN MENJAWAB
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
- Surah Al-Baqarah ayat 45

KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
QURAN MENJAWAB
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka...
- Surah At-Taubah ayat 111

KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
QURAN MENJAWAB
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
- Surah At-Taubah ayat 129

KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!
QURAN MENJAWAB
"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
- Surah Yusuf ayat 12

Wednesday, January 27, 2010

Kelalen

Hmm macamana nak mula ya!
Kisahnya ringkas sahaja.  Saya ke pasar malam petang tadi sekadar nak mencari sedikit lauk untuk makan malam nanti.  Sudahnya saya beli lima ketul ayam goreng yang masih panas, besar dan sungguh menyelerakan.  Ada juga beberapa barang lain seperti apam balik kegemaran Hanessa, air soya panas dan sayur bayam tiga ikat RM2 (offer).
Hanya apabila sampai di rumah, saya cari-cari ayam goreng di atas meja, bawah meja dan dalam kereta, tiada!!
Terpaksalah menerima kenyataan bahawa saya sudah tertinggal ayam goreng di mana-mana.
Baru sebentar menerima sms pertanyaan khabar dari Siti, kawan yang rajin mengsms saya apabila ada kelapangan atau bosan barangkali di rumahnya.  Katanya, saya memang 'kelalen' selalu, sebab tu mudah hilang barangnya.  Peliknya, semua ada di hujung jari saya tetapi ayamnya sahaja yang sudah tiada.  Ah, itulah namanya tiada rezeki.  Redha sahajalah.  Walaupun Naqib merengus mengajak saya kembali ke pasar untuk mencari ayam, kemungkinan dapat kerana saya boleh menyusuri semula gerai-gerai yang saya singgahi tadi.  Tetapi malasnya rasa... sekadar hendak mendapatkan ayam goreng lima ketul itu.  Tidak mengapalah, saya halalkan kepada sesiapa yang menemui dan menjamahnya, menjadi sedekah secara tidak langsung pula.  Semoga ada pahalanya sedekah tidak sengaja ini.  Senyum selalu.

Di JJ Bukit Tinggi

"Saya nak buka akaun untuk anak saya, 14 tahun umurnya." Kata saya kepada staf MBB sambil menatap matanya.  Mengharap semua settle dengan mudah.
"Sila isi borang ini.  Tetapi tiada kemudahan akses untuk Maybank2u kerana khuatir disalahgunakan, melainkan akaun bersama dengan ibu."  Jawab staf itu dengan baik sambil menghulurkan beberapa keping borang untuk diisi.
"Saya nak buat akaun bersama.  Tetapi status saya bagaimana, boleh tolong check.."
"Sila berikan ic puan," pinta staf itu.  Dia mengambil kad pengenalan saya dan membuat pemeriksaan di pc di hadapannya.  "Nampaknya puan tidak boleh membuat permohonan di atas nama puan."  Kata staf itu sambil mengembalikan kad pengenalan saya.
'Dah agak dah...bila la nak selesai...' sekadar rungut kecil di dalam hati.
Kalau ada Maybank2u kan senang, boleh bayar bil, bayar JPA, bayar yuran Naqib, bayar itu bayar ini guna internet je.  Ishh, makin berkurung dalam rumah la jawabnya.  Tapi memang mudah, kan.  Keluar rumah pun sekarang ni banyak risiko.  Bukanlah bermakna duduk rumah tak ada risiko langsung tetapi boleh dielakkan perkara-perkara yang kerap terjadi di luar sana seperti kes ragut, eksiden, dll.
Habis perkara, ambil sahaja borang dan selit celah ketiak.
"Puan nak buat sekarang ke atau kemudian?" tanya staf itu lagi.
"Saya akan buat kemudian sebab surat beranak pun saya tak bawa." walaupun sudah ada keputusannya, saya tak akan buat permohonan ini buat sementara waktu sehingga nama saya clear.  Bila nak clear tu oii... entahlah.  Tak lama lagi kot.  InsyaAllah.  Ameennnnnnnnnn.

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;


gambar hiasan
Berjalan-jalan perlahan menunggu Nabilah yang pergi membeli barang keperluannya di pasaraya JJ, saya dan Naqib bergerak tanpa tujuan.  Singgah di stall-stall di tengah-tengah laluan, melihat gelang plastik.  Teringin nak belikan untuk Hanessa tetapi harganya RM10 untuk 3 utas gelang.  Gelang plastik je, warna-warni.  "Mama tak belikan adik ke?"
"Hmm, tak payah.  Kalau 20sen, mama beli 10."
Kemudian saya dan Naqib tergelak sama-sama.  Bukan kedekut, tapi rasa tak berbaloi nak beli benda plastik dengan harga sebegitu.
Tidak lama kemudian ternampak kelibat Nabilah berjalan laju ke arah kami berdiri.  Saya berdiri diam-diam, kerana Nabilah seperti tidak memandang ke arah kami.  Saya akan mengekori dia perlahan-lahan, saja nak buat kejutan.  Eh eh, perasan pulak dia.  Nabilah menghulurkan beg plastik mengandungi dua tin air 100 plus untuk saya dan Naqib.  Kami lantas melangkah menuju pintu keluar.  Di muka pintu sebuah kedai, kelihatan tiga orang perempuan muda yang cantik sedang melakukan sesuatu.  Masing-masing memakai gaun seragam berwarna krim separas lutut.  Molek benar bentuk badan mereka, langsing dan penuh kewanitaan.  Cuma seorang yang agak gempal, yang dua lagi memang menawan.  Andai saya seorang lelaki, memang bermain mata jugak agaknya.  Seorang daripada mereka sedang memanjat tangga di tengah-tengah pintu kedai.  Saya lihat bergantungan perhiasan di seluruh siling kedai itu, jadi mungkin mereka hendak membetulkan sesuatu atau hendak menambah lagi hiasan yang ada, entahlah.  Sempat saya mengerling lebih dari sekali ke arah gadis muda yang paling menawan, sedang memegang tangga agar tangga itu tidak bergoyang dan mungkin menyebabkan rakannya jatuh macam nangka busuk.  Nampaknya dia pun mengerling ke arah kami.  Manisnya wajah, mesti ramai yang cuba tackle ni.  Siapalah yang beruntung agaknya... Kami meneruskan langkah, tiba-tiba saya dan Nabilah saling berpandangan.  Ohh, saya jarang-jarang mengetawakan orang apatah lagi orang yang tidak dikenali tetapi kali ini saya tertawa dengan menutup mulut. Saya toleh ke belakang dan kelihatan Naqib sedang berlari-lari anak ke arah kami yang menonong di hadapan, juga sambil tersengih lebar menampakkan barisan giginya yang setaraf dengan gigi kapak itu.
"Auntie dengar?" tanya Nabilah beransur tawa kami jadi perlahan.
"Haah.." saya sambung tawa yang beransur padam.
"Cantiknya dia, kalaulah dia tidak bersuara tadi..." sambung Nabilah dengan wajah kehairanan.  Keningnya berkerut-kerut.
"Hahahaha..." tawa saya makin galak.
"Dia cakap apa, Naqib?" saya menoleh ke arah Naqib di sisi.
"Entah, macam "nak buat macamana tu?" gitulah lebih kurang" jawab Naqib sambil mengulum senyum.
"Tapi auntie, mungkin suaranya memang begitu.  Kan ada orang perempuan yang suaranya besar." Nabilah masih ragu-ragu dengan pendengarannya tadi.
"Tapi biasanya kita boleh bezakan suara perempuan dan suara lelaki, Bilah.."
Memang, andai gadis menawan itu tidak berkata-kata, pasti kami tidak akan menyedarinya.  Bahawa wajah yang indah menawan itu rupanya spesies dua alam.   Ohhh, dunia sekarang semakin sukar hendak membezakan antara yang asli dengan yang tak ori.  Memang menawan... memang cantik... kisah ini bukan dengan niat negatif dan jangan ada yang terasa pula. 

Ya Allah, selamatkan keturunan kami dan anak cucu kami daripada terjebak menjadi kaum sedemikian.   Ameen.

Semasa memandu keluar dari kawasan JJ, mata saya menangkap susuk tubuh seorang wanita berpakaian seksi denga skirt sekerat peha. berjalan laju dengan wajah serius sambil bercakap-cakap di telefon bimbit di telinganya.  Kami sama-sama berpandangan sekilas.
"Rasanya itu pun..." kata saya.  "Montok, dada berisi, tapi rambutnya macam tak ori."
Nabilah dan Naqib sama-sama menoleh ke arah 'wanita' itu. 
Makin ramai kaum dua alam, baik yang jadi perempuan mahupun yang jadi lelaki.  Pengkid-pengkid pun merata.  Pernah saya terpesona melihat gaya seorang pengkid yang sebijik macam lelaki muda, lengkap berpakaian dan stail rambut yang bergaya, memang hensem. Buat kerja-kerja kasar lagak macho. Tak puas hendak melihatnya, tapi kena kontrol pandangan mata karang silap-silap gaya dapat bala.  Hanya hendak melihat keletah mereka.  Juga pernah bertembung dengan 'lelaki' yang menjemput anaknya di sekolah, sudah berusia tetapi boleh dimengerti statusnya dari pandangan pertama. 

Sekadar catatan...
"Intan dah tau ke belum?" bapa mertua menaliponku pagi ini.
"Taak.. kenapa abah?" jawabku dengan rasa berdebar-debar.
"Cik Kadis baru meninggal pagi ni tadi. Abah nak pergi sana dengan Ngah dan mak.  Kalau Intan tak dapat pergi, pun tak apa."
Innalillah... dua kematian berturut-turut dalam keluarga besar ini.  Minggu lepas sepupu hubby meninggal setelah menderita kanser.  Pagi ini bapa saudara hubby pula yang menyahut panggilan Illahi. 
Ketika saya sampai di perkarangan rumah arwah, telah ramai saudara-mara dan jiran sekampung yang hadir, begitu ramai dan sesak.  Di ruang tamu, kelihatan tubuh arwah terbujur kaku di atas katil di kelilingi saudara-mara dan sahabat handai.  Cik Ani duduk di sisi dengan raut wajah tenang tetapi sayu. 
Begitu ramai yang hadir, hanya seorang dua sahaja yang membaca Yassin untuk dihadiahkan kepada arwah.  Mungkin mereka semuanya dalam keuzuran termasuk kaum lelakinya juga, atau mungkin mereka semua sudahpun membacanya sebelum itu lagi (baik sangka, jangan buruk sangka).
Khabar tentang saat akhir arwah saya korek-korek dari teman sebelah yang tak saya kenali.  Katanya, Cik Kadis sudah mengambil wuduk untuk solat Subuh.  Sementara menunggu waktu masuk, arwah berbaring sebentar kerana kesakitan gout yang dialaminya.  Tidak pernah mengalami sakit gout sehingga dua hari berturut-turut, kali ini dia seperti mengalah dengan kesakitan itu.  Sementara sudah masuk waktu, Cik Ani pun menunaikan solat dengan sangkaan Cik Kadis telah terlelap walaupun sudah diingatkan supaya duduk sahaja agar tidak terlepas wuduknya.  Usai solat, Cik Ani mengejutkan suaminya, namun waktu itu baru disedari yang tinggal hanyalah jasad yang masih suam.  Cik Kadis sudahpun menyahut panggilan Illahi ketika menunggu waktu Subuh dalam keadaan berwuduk.  Permit menguburkan mnyatakan sebab kematian ialah darah tinggi dan gout.  Tiada post mortem dilakukan.  Kemungkinan besar berkaitan dengan jantung juga.  Namun yang penting ialah kepergiannya dengan tenang dan selesainya urusan beliau dengan mudah.  Beliau meninggalkan seorang anak lelaki yang sudah dewasa.
Semoga Allah Taala mencucuri rahmat ke atas roh arwah, dan menempatkan beliau bersama golongan orang-orang mukmin yang beriman.  Beliau merupakan seorang yang pandai mengubat dan selalu dikunjungi ramai untuk mendapatkan rawatan.  Semoga roh arwah tenang di alam sana.  Ameen.
Al Fatihah buat Cik Kadis; Sukadis bin Darosman @ Daros, 60 tahun.

Petua Untuk Ibu (petikan)

Ramai ibu bapa kadang-kala terlalu tertumpu dengan tugas seharian sehingga lupa untuk menasihati anak-anak ketika anak sedang tidur.

Ini ada satu petua dari ibu saya

1.setiap malam apabila anak tidur hendaklah kita wiridkan Ya Latif ke umbun2 kepalanya sebanyak yg mungkin atau memadai 100 kali.

2.membaca surah al fatehah 1 kali, alam nasyrah 1 kali

3.bercakap-cakaplah dengan anak ketika dia sedang tidur dengan menyeru kepada nama penuhnya berbinkan atau berbintikan kepada kita sebagai ibu kandung mereka. percakapan itu hendaklah berupa nasihat, pujian dan berceritalah tentang perasaan kasih sayang kerana sesungguhnya percakapan kita kepada anak yg sedang tidur itu sangatlah bekesan kepada jiwa dan rohnya.

4.apabila kita sedang berbual-bual dengan anak sewaktu dia sedang tidur kita akan lihat matanya bergerak-gerak, walaupun dia sedang tidur.

5.ayah dan ibu hendaklah selalu menyapu air lebihan wuduk yang ada pada kita misalnya air yang masih basah di tangan ke muka dan umbun-umbun anak.

Cubalah petua itu dan insya allah kesannya akan anda dapat lihat sendiri.

Selamat mencuba......

bestkan jadi seorang ibu.....

Tuesday, January 26, 2010

Iktibar: Kerana keyboard badan binasa jiwa merana

Sembunyi tidak lama
Oleh Rudy Fazrunisyam Samarudin
rudy@hmetro.com.my
2010/01/26
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

JOHOR BAHRU: Blogger yang mengguris perasaan istana dan seluruh rakyat negeri ini di atas kelancangannya mencerca dan menghina Almarhum Sultan Iskandar, Sabtu lalu bakal mendapat pembalasan setimpal selepas dia diberkas polis ketika dipercayai cuba bersembunyi di Kota Bharu, Kelantan, petang semalam.

JOHOR BAHRU: Blogger yang mengguris perasaan istana dan seluruh rakyat negeri ini di atas kelancangannya mencerca dan menghina Almarhum Sultan Iskandar, Sabtu lalu bakal mendapat pembalasan setimpal selepas dia diberkas polis ketika dipercayai cuba bersembunyi di Kota Bharu, Kelantan, petang semalam.


Lelaki berusia 28 tahun yang menggunakan nama pena Aduka Taruna itu ditahan di sekitar Kota Bahru jam 4 petang semalam. Difahamkan penulis blog yang beralamat di Seremban, terpaksa menyembunyikan diri selepas menerima beberapa ugutan bunuh pihak tertentu yang tidak berpuas hati dan marah dengan kenyataan melampau yang diposkan ke blognya www.adukataruna.blogspot.com.


Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff, yang mengesahkan penahanan lelaki itu berkata, suspek akan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar bagi siasatan mengikut Seksyen 233(3) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 selepas laporan awal diterima di IPD terbabit. “Polis berkemampuan menjejaki pihak bertanggungjawab yang menyalahgunakan saluran multimedia dan berharap penahanan ini akan menjadi pengajaran serta mencegah individu lain daripada turut berbuat demikian,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.


Sehubungan itu, katanya, polis menasihatkan orang ramai supaya tidak membuat sebarang penghinaan, fitnah mahupun tuduhan tidak berasas di blog. Mohd Mokhtar berkata, sehingga semalam, pihaknya sudah menerima 31 laporan polis yang dibuat orang awam dan ahli politik seluruh negeri berhubung penulis blog berkenaan, termasuk 23 laporan di IPD Kluang, IPD Batu Pahat (4), Johor Bahru Selatan (3), IPD Seri Alam (satu). Jika didapati bersalah, penulis terbabit boleh didenda tidak lebih RM50,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya selain dikenakan denda tambahan RM1,000 setiap hari dalam tempoh kesalahan. Penulis blog dikatakan mempamerkan nombor akaun bank di blognya menyebabkan golongan yang tidak berpuas hati padanya lebih mudah mengesan nama serta alamat berdasarkan akaun bank berkenaan. Kelmarin, akhbar menyiarkan penulis blog Aduka Taruna menerusi laman blognya, adukataruna.blogspot.com lancang mengeluarkan kata-kata berunsur penghinaan terhadap Almarhum selain mencaci kerajaan negeri yang dianggap bodoh. Penulis blog terbabit menerima lebih 1,000 komen susulan kenyataan beraninya dengan sebahagian besar daripada pengunjung blog menyatakan rasa tidak puas hati terhadap kenyataan melampaunya termasuk menyatakan ugutan bunuh. Kelmarin, kira-kira 300 Pemuda Umno Johor dan Belia 4B berkumpul di Pusat Maklumat Pelancongan Johor (Jotic) di sini, bagi melakukan bantahan aman terhadap penulis blog terbabit selain berarak sejauh kira-kira 500 meter ke Balai Polis Sentral untuk membuat laporan polis.


Ketua Pemuda Umno Johor, Mohd Fadil Muskon yang mengetuai bantahan itu menganggap kata-kata penghinaan Aduka Taruna itu tidak boleh dimaafkan walaupun penulis itu sudah memohon maaf di laman webnya. Mohd Fadil, berkata Institusi Raja wajib dilindungi selama-lamanya seperti yang termaktub dalam perlembagaan dan tulisan yang dilakukan benar-benar mengguris perasaan pihak istana dan rakyat yang masih bersedih dengan kemangkatan Almarhum. Sementara itu, Exco Pergerakan Pemuda Malaysia, Ali Mazat, berkata rakyat perlu tahu peranan masing-masing dan kebebasan bersuara mempunyai batasan.

Katanya, permohonan maaf penulis tidak boleh diterima berdasarkan kesalahannya itu kerana ia bakal mengundang masalah lebih besar.

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Di blog, tuan rumah boleh menulis apa sahaja. Dan sesiapa sahaja boleh membacanya. Dek kerana bebasnya mahu menulis apa sahaja, maka kadang2 terkeluar dari batasan akal fikiran yang seimbang. Ini menjadi pengajaran bahawa setiap manusia tidak lari dari kesilapan namun kadang2 kesilapan itu melampaui batasan sehingga akibatnya begitu buruk sekali. Bersama mengambil iktibarnya...

Berita yang tidak kita mahu


Bayi lelaki mati tertelan puting
Oleh Azahar Hashim
am@hmetro.com.my
2010/01/26
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KULIM: Sungguh menyayat hati apabila seorang bayi lelaki berusia 16 bulan maut selepas dipercayai tertelan puting semasa tidur di rumah pengasuhnya di Taman Jati, dekat sini, kira-kira jam 3 petang semalam.

KULIM: Sungguh menyayat hati apabila seorang bayi lelaki berusia 16 bulan maut selepas dipercayai tertelan puting semasa tidur di rumah pengasuhnya di Taman Jati, dekat sini, kira-kira jam 3 petang semalam.


Difahamkan, ketika kejadian, mangsa Ahmad Shaqif Firdaus Yuzamberi dari Taman Sri Petaling, di sini, dikatakan sedang menghisap puting sebelum tertelan bersama pemegang puting berkenaan.


Menurut sumber, pengasuh berusia 30-an itu, terpaksa memegang puting dengan jarinya untuk mengelakkannya terus ditelan mangsa sebelum dia membawa bayi berkenaan ke hospital untuk rawatan kecemasan.


“Bagaimanapun, bayi terbabit meninggal dunia selepas berada beberapa minit mendapat rawatan di wad kecemasan Hospital Kulim (HK) dipercayai akibat kesesakan nafas,” katanya.


Difahamkan, sebelum kejadian, pengasuh bayi terbabit menjenguk Ahmad Shaqif dalam bilik kerana terdengar seakan bunyi benda tersekat sejurus beberapa minit bayi itu tidur.

“Pengasuh terbabit terkejut dan panik apabila melihat puting terbabit berada di dalam mulut bayi berkenaan.


“Untuk mengelakkan puting itu masuk lebih jauh dalam tekak mangsa, pengasuhnya terpaksa menggunakan jari untuk menahan puting berkenaan sehingga ke hospital,” katanya di sini, semalam.


Sebelum dibawa ke hospital, bayi terbabit dibawa ke pusat kesihatan Taman Selasih untuk rawatan lanjut.


“Bagaimanapun, selepas mendapat rawatan lanjut di situ, pihak pusat kesihatan meminta kes ini dirujuk ke HK dengan ambulans untuk dirawat di wad kecemasan,” katanya.


Namun, katanya, ketika dalam perjalanan ke Hospital Kulim, tubuh bayi terbabit berubah kebiru-biruan.


Difahamkan, pengasuh terbabit terus memaklumkan kejadian itu kepada ibu bapa bayi berkenaan yang masing-masing bekerja di sebuah bank di Prai dan Bukit Mertajam, Pulau Pinang, mengenai kejadian malang yang menimpa anak tunggal pasangan berusia 33 tahun itu.


Difahamkan, kedua ibu bayi bayi malang itu tidak membuat sebarang laporan polis dan tidak membenarkan anak mereka dibedah siasat pihak hospital.

Jenazah Ahmad Shaqif akan dikebumikan di kampung keluarganya di Kampung Kedah, Parit Buntar, Perak, hari ini.


Bagaimanapun, ibu bapa bayi itu enggan ditemuramah kerana terlalu sedih dan masih terkejut dengan kejadian yang menimpa anak mereka.

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Kejadian yang kerap ialah tercekik susu ketika tidur, iaitu apabila bayi dibiarkan menghisap susu dari botol yang dilapik dengan bantal kecil di atas dadanya sehingga bayi itu tertidur sendiri. Perbuatan begini amat2 merbahaya kerana susu yang terbiar di tekak tidak ditelan oleh bayi apabila sudah terlelap akan membeku menjadi ketulan dan menghalang pernafasan.  Bayi yang masih kecil tidak pandai hendak berdehem atau batuk untuk mengeluarkan ketulan susu ini.  Selagi bayi itu tidur dan tidak meragam, selagi itulah pengasuh tidak menjenguk kerana menyangka bayi sedang tidur lena.  Sehingga tiba masa bayi dibangunkan untuk dipersiapkan, barulah disedari bayi itu sudah tidak bernafas lagi.  Sewajarnya kita sentiasa memantau keadaan bayi semasa mereka tidur setiap setengah jam sekali untuk melihat sebarang keadaan yang tidak dijangkakan.  Sekurang2nya kita dapat bertindak lebih awal sebelum terlalu terlewat dan hanya mampu menyesali keadaan. 
Apakah yang lebih patut dilakukan sebenarnya?
Adalah tidak wajar menyumbat mulut bayi dengan botol susu supaya dia diam dan terlelap sendiri.  Sebaliknya bayi itu disusui dalam keadaan dia masih jaga, dan sesudah kenyang, usahakan agar dia sendawa untuk mengeluarkan angin dari perutnya.  Sesudah itu barulah tidurkan bayi itu.

Ada juga kes bayi kelemasan kerana hidungnya ditutupi ring puting yang agak besar sehingga menyekat pernafasannya.  Sudahlah ring puting itu besar, bayi itu ditidurkan secara meniarap di dalam buaian.  Kemudian selagi bayi itu senyap lena, dibiarkan tanpa dijenguk2 sehingga akhirnya sedar2 bayi sudah kebiruan dalam tidurnya. 

Yang ini pula, kes tertelan puting.  Ini semua penyebab kepada akibat.  Takziah dan berkongsi sedih dengan pasangan muda yang kehilangan anak tunggal ini.  Semoga anak ini menanti anda di pintu syurga nanti... dan semoga Allah menggantikan dengan anak yang lebih bertuah buat anda.

Kita tidak wajar hendak menyalahkan bulat2 kepada pengasuh.  Bukan mudah hendak menjadi pengasuh, iaitu mengasuh anak orang.  Perlukan ilmu pengetahuan cara mengasuh dan keikhlasan menyayangi anak kecil.  JKM sudahpun memantau sedaya mereka untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan para pengasuh namun agak sukar sekiranya asuhan di rumah pengasuh persendirian.  Oleh demikian, apabila sudah memilih tugas begini dan bersedia menerima tanggungjawab, hendaklah sepenuh hati dan bersedia pula menambah ilmu bantu bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan.  Sedangkan anak kambing, anak lembu, anak kucing pun perlukan ilmu untuk memeliharanya supaya membesar dengan sihat dan kuat.  Inikan pula anak manusia. 

Ringkasnya tugas pengasuh amat penting dan besar kesannya kepada masyarakat namun taraf pengasuh masih diperlekehkan dan dipandang sebelah mata.

"Kerja apa?"
"Mengasuh anak orang je"
"Uhhh... "

Semoga amal baik mendapat imbalan baik di sisi Allah.  Hidup hanya sementara, biar sekejap tapi hebat.
Selamat maju jaya kepada semua pengasuh, dengan ucapan tingkatkan ilmu dan tahap penjagaan anak-anak biarpun sentiasa bergelumang dengan peluh dan berbau susu sepanjang masa.  Usah biarkan kejadian sebegini berulang lagi. 

anti-oksidan - kiwi (Halaqah - Ummi Munaliza)

KIWI KAYA ANTIOKSIDA


Buah kiwi yang juga dikenali sebagai ‘Chinese Gooseberry’ ditemui oleh ahli Botani Eropah, Robert Fortune pada 1845 di Tze Valley, China. Dari aspek kesihatan, kiwi merupakan salah satu buah yang tinggi nilai gizinya. Selain sebagai sumber vitamin C dan kalium, kiwi yang berwarna hijau mengandungi fitokimia klorofil, enzim ‘actinidin’ dan antioksida. Jus kiwi dapat menghalang pembentukan ‘nitrosamine’ dari nitrat di dalam makanan. Ia juga disebabkan oleh adanya vitamin C dan fitokimia di dalam buah tersebut. Nilai gizi kiwi per 100 gm: kalori (42), serat (1.6), kalium (250) dan vitamin C (51).

Monday, January 25, 2010

Krisis Pertengahanan Usia

Untuk difikir-fikirkan sejenak.

Krisis lelaki pertengahan usia
Oleh Hafizah Iszahanid
hafiza@bharian.com.my



Perubahan fizikal, seksual mula dirasai pada usia 40 tahun

LELAKI dalam lingkungan usia 40 ke 60 tahun kerap dikaitkan dengan krisis pertengahan usia. Walaupun mungkin ada yang memandangnya dari sudut negatif, ia sebenarnya sebahagian proses kematangan normal.

Semua orang akan melalui detik perubahan emosi dalam hidup. Namun, bagaimana anda menangani perubahan itu yang akan mempengaruhi hidup. Ada lelaki yang berjaya mengharunginya dengan baik.

Bagaimanapun, tidak dinafikan bagi sesetengah lelaki, krisis pertengahan usia sangat merumitkan hingga membawa kepada tekanan perasaan atau mungkin perceraian.

Pakar Perunding Psikiatri Pusat Perubatan Universiti Malaya, Dr Muhamad Muhsin Ahmad Zahari, berkata jika wanita mengalami putus haid, lelaki pula kerap tersepit dalam permasalahan di usia pertengahan.

Ada penyelidik yang melihatnya sebagai andropaus, namun bagi Dr Muhsin ia sebenarnya lebih kepada keupayaan seseorang lelaki itu untuk menangani masalah yang dihadapinya.
Dr Muhamad Muhsin

“Perkara paling asas ialah menjaga pemakanan dan bersenam, selain berada dalam persekitaran yang positif,” katanya.

Kata Dr Muhsin, lelaki dengan emosi yang tidak stabil mula berfikiran negatif, membandingkan kejayaan dirinya dengan rakan, sekali gus memberi tekanan dan mula berasakan kehidupannya akan berakhir tanpa sebarang pencapaian.

Keadaan ini diburukkan lagi dengan perubahan hormon yang mempengaruhi bukan saja fizikal tetapi keinginan seksual dan dihimpit permasalahan peribadi dengan pasangan.

“Hormon testosteron bukan saja mempengaruhi keinginan seksual, tetapi apabila parasnya menurun ia juga menjejaskan pemikiran dan tubuh badan,” katanya.

Dr Muhsin berkata, krisis pertengahan umur di kalangan lelaki juga boleh dilihat pada perubahan fisiologi. Menghampiri usia 40 tahun hormon testosteron menyebabkan perubahan fizikal yang boleh dilihat, antaranya jika dulu tegap tetapi sekarang sudah gemuk dan buncit. Fungsi seksual juga berkurangan sekali gus mempengaruhi sosiologi.

Perubahan biologi dilalui oleh semua orang lelaki dan wanita tetapi perubahan itu tidak sama. Ia berkait dengan isu paling asas, menjaga pemakanan dan mengawal berat badan dan berada dalam suasana persekitaran yang kondusif.

Ada kala tekanan perasaan pada pekerjaan ditambah dengan masalah kesihatan akan menyebabkan lelaki hilang kawalan dalam hidupnya. Ada juga lelaki yang berkeinginan memulakan hubungan baru kerana melihat kehidupan sosialnya yang semakin stabil dan anak-anak juga sudah meningkat dewasa.

Dr Muhsin berkata, lelaki yang berdepan dengan krisis pertengahan umur kerap tidak menyedari masalah sebenar. Isteri atau ahli keluarga yang rapat boleh membantunya. Perubahan sikap dan mood boleh memberi petunjuk masalah sebenar dialami.

Jika ia dikaitkan dengan masalah andropaus, ia perlu dirujuk kepada doktor. Mengambil terapi gantian hormon antara rawatan yang ditawarkan perubatan Barat. Namun, keupayaan mengawal diri, bersenam dan menjaga kesihatan adalah antara langkah paling asas dan utama.

INFO: Simptom lelaki alami krisis pertengahan usia

# Berasakan tidak bahagia dengan hidupnya atau gaya hidupnya

# Bosan dengan mereka yang berada di sekelilingnya dan bidang yang dulu menarik minatnya.

# Mempersoalkan pilihan yang tidak dibuat dalam hidup dan mengapa mereka tidak memilih sebaliknya

# Marah pada pasangan dan rasa terikat dengannya

# Tidak berupaya membuat keputusan hala tuju hidup mereka

# Keinginan menjalin perhubungan baru.

Anda bagaimana??

Sunday, January 24, 2010

LELAKI SOLEH

SIAPA LELAKI SOLEH MENURUT AL QURAN DAN HADIS

1. Sentiasa taat kepada Allah swt dan Rasullulah saw.
2. Jihad Fisabilillah menjadi matlamat dan tindakannya.
3. Mati syahid adalah cita-citanya.
4. Akhirat menjadi tujuan hidupnya.
5. Sabar dalam menghadapi ujian dan cabaran dari Allah swt.
6. Ikhlas dalam beramal.
7. Sangat takut kepada ujian Allah swt. dan ancamannya.
8. Selalu memohon ampun atas segala dosa-dosanya.
9. Zuhud dengan dunia tetapi tidak meninggalkannya.
10. Solat malam menjadi kebiasaannya.
11. Tawakal penuh kepada Allah ta’ala dan tidak mengeluh kecuali kepada Allah swt.
12. Selalu berinfaq sama ada dalam keadaan susah mahupun senang.
13. Menerapkan nilai kasih sayang sesama mukmin.
14. Sangat kuat amar maaruf dan nahi munkarnya.
15. Sangat kuat memegang amanah, janji dan kerahsiaan.
16. Pemaaf dan lapang dada dalam menghadapi rintangan daripada manusia,
17. Sentiasa tegur menegur sesama ikhwan dan tawadhu’ kepada Allah swt.
18. Kasih sayang terhadap keluarga

Friday, January 22, 2010

Eating Fruits

Mungkin kita dah tahu tapi selalu terlupa..



---------------------------------------------------------------------------------

Eating Fruit - this opened my eyes.

Dr Stephen Mak is a friend of mine at the BSF course. He told me he treats terminal ill cancer patients by "un-orthodox" way and many patients recovered. He explains to me before he is using solar energy to clear the illnesses of his patients. He believes on natural healing in the body against illnesses. See the article below.

Dear Shereen,
Thanks for the email on fruits and juices. It is one of the strategies to heal cancer. As of late, my success rate in curing cancer is about 80%. Cancer patients shouldn't die. The cure for cancer is already found. It is whether you believe it or not? I am sorry for the hundreds of cancer patients who die under the conventional treatments.. Very few can live for 5 years under the convenctional treatments and most live for only about 2 to 3 years. The conventional treatments do not make any difference because most cancer patients also live for about 2 to 3 years without undergoing any treatment. It is difficult to cure those cancer patients who have undergone chemo and radiotherapy as their cells are toxic and weak. When there is a relapse, the cancer will spread very fast as the resistance is poor.
Thanks and God bless.
Dr Stephen Mak







EATING FRUIT...

It's long but very informative

We all think eating fruits means just buying fruits, cutting it and just popping it into our mouths. It's not as easy as you think. It's important to know how and when to eat.

What is the correct way of eating fruits?

IT MEANS NOT EATING FRUITS AFTER YOUR MEALS! * FRUITS SHOULD BE EATEN ON AN EMPTY STOMACH.

If you eat fruit like that, it will play a major role to detoxify your system, supplying you with a great deal of energy for weight loss and other life activities.

FRUIT IS THE MOST IMPORTANT FOOD. Let's say you eat two slices of bread and then a slice of fruit. The slice of fruit is ready to go straight through the stomach into the intestines, but it is prevented from doing so.

In the meantime the whole meal rots and ferments and turns to acid. The minute the fruit comes into contact with the food in the stomach and digestive juices, the entire mass of food begins to spoil....

So please eat your fruits on an empty stomach or before your meals! You have heard people complaining — every time I eat watermelon I burp, when I eat durian my stomach bloats up, when I eat a banana I feel like running to the toilet, etc — actually all this will not arise if you eat the fruit on an empty stomach. The fruit mixes with the putrefying other food and produces gas and hence you will bloat!

Graying hair, balding, nervous outburst, and dark circles under the eyes all these will NOT happen if you take fruits on an empty stomach.

There is no such thing as some fruits, like orange and lemon are acidic, because all fruits become alkaline in our body, according to Dr. Herbert Shelton who did research on this matter. If you have mastered the correct way of eating fruits, you have the Secret of beauty, longevity, health, energy, happiness and normal weight.

When you need to drink fruit juice - drink only fresh fruit juice, NOT from the cans. Don't even drink juice that has been heated up. Don't eat cooked fruits because you don't get the nutrients at all. You only get to taste. Cooking destroys all the vitamins.

But eating a whole fruit is better than drinking the juice. If you should drink the juice, drink it mouthful by mouthful slowly, because you must let it mix with your saliva before swallowing it. You can go on a 3-day fruit fast to cleanse your body. Just eat fruits and drink fruit juice throughout the 3 days and you will be surprised when your friends tell you how radiant you look!

KIWI: Tiny but mighty. This is a good source of potassium, magnesium, vitamin E & fiber. Its vitamin C content is twice that of an orange.

APPLE: An apple a day keeps the doctor away? Although an apple has a low vitamin C content, it has antioxidants & flavonoids which enhances the activity of vitamin C thereby helping to lower the risks of colon cancer, heart attack & stroke.

STRAWBERRY: Protective Fruit. Strawberries have the highest total antioxidant power among major fruits & protect the body from cancer-causing, blood vessel-clogging free radicals.

ORANGE : Sweetest medicine. Taking 2-4 oranges a day may help keep colds away, lower cholesterol, prevent & dissolve kidney stones as well as lessens the risk of colon cancer.

WATERMELON: Coolest thirst quencher. Composed of 92% water, it is also packed with a giant dose of glutathione, which helps boost our immune system. They are also a key source of lycopene — the cancer fighting oxidant. Other nutrients found in watermelon are vitamin C & Potassium.

GUAVA & PAPAYA: Top awards for vitamin C. They are the clear winners for their high vitamin C content.. Guava is also rich in fiber, which helps prevent constipation. Papaya is rich in carotene; this is good for your eyes.

Drinking Cold water after a meal = Cancer! Can u believe this?? For those who like to drink cold water, this article is applicable to you. It is nice to have a cup of cold drink after a meal. However, the cold water will solidify the oily stuff that you have just consumed. It will slow down the digestion. Once this 'sludge' reacts with the acid, it will break down and be absorbed by the intestine faster than the solid food. It will line the intestine. Very soon, this will turn into fats and lead to cancer. It is best to drink hot soup or warm water after a meal.

A serious note about heart attacks HEART ATTACK PROCEDURE': (THIS IS NOT A JOKE!) Women should know that not every heart attack symptom is going to be the left arm hurting. Be aware of intense pain in the jaw line. You may never have the first chest pain during the course of a heart attack. Nausea and intense sweating are also common symptoms. Sixty percent of people who have a heart attack while they are asleep do not wake up. Pain in the jaw can wake you from a sound sleep. Let's be careful and be aware. The more we know the better chance we could survive.

A cardiologist says if everyone who gets this mail sends it to 10 people, you can be sure that we'll save at least one life.

Read this....It could save your life!!

Thursday, January 21, 2010

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam kali ke-3

1. Merujuk kepada Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam kali ke-3 pada 21 Januari 1971 telah memutuskan; Perempuan yang sedang mengandung anak luar nikah HARUS dinikahkan tetapi anaknya tidak boleh dinasabkan kepada lelaki itu, tidak dapat pesaka daripadanya, tidak menjadi mahram kepadanya dan lelaki itu tidak boleh menjadi wali kepadanya.
2. Merujuk kepada Persidangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam kali pertama pada 28 Januari 1981 memutuskan; Anak zina atau anak luar nikah (anak tak sah taraf) sama ada diikuti dengan perkahwinan kedua pasangan ibu bapanya atau tidak, hendaklah dibinkan atau dibintikan kepada Abdullah.



Ada sesiapa yang boleh sahkan artikel ini?????

Dah banyak kali dapat email macam ni tapi takkan ustaz2 atau tok kadi tak tau??? Kenapa masih ada pernikahan semasa hamil???



TAJUK : ZINA AKAN BERTERUSAN WALAU PUN DAH DI IJABKABUL..


BACA UNTUK PENGETAHUAN SENDIRI DAN PEDOMAN SEMUA...HIDUP
SEBAGAI SEORG BERNAMA ISLAM JNG TERUSAN DLM KEJAHILAN.

Sesungguhnya, permasalahan ini berat. Perhatikan soalan 1 - 5.

Perkahwinan seumpama ini Hari ini memang tersangat biasa kerana keluarga biasanya memilih jalan ini untuk menutup malu. Bila dapat Tahu anakpregnant luar nikah, cepat cepat kahwinkan.

Berdasarkan kenyataan ini, nikah itu TIDAK SAH, maka pasangan itu kelak hidup dalam zina sampai bila-bila... .

Persoalan ini telah diajukan kepada seorang Imam, di mana banyak persoalan lain timbul dari persoalan pokok tersebut. Saya kongsikan bersama anda di sini kerana ianya amat penting:

Soalan 1 : Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum berkahwin didapati hamil anak luar nikah?

Jawapan 1 : Gadis itu tidak boleh berkahwin sehingga bayi itu dilahirkan.

Soalan 2 : Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah?

Jawapan 2 : Tidak. Mereka tidak boleh bernikah sehingga bayi itu dilahirkan.

Soalan 3 : Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?

Jawapan 3 : Tidak. Pernikahan itu TIDAK SAH. Seorang lelaki tidak boleh mengahwini seorang wanita hamil, walaupun lelaki itu merupakana ayah kepada bayi yang dikandung itu.

Soalan 4 : Sekiranya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk memperbetulkan keadaan?

Jawapan 4 : Mereka mesti berpisah. Perempuan itu mestilah menunggu sehingga melahirkan, atau sehingga sah dia tidak mengandung, barulah mereka boleh bernikah sekali lagi, secara sah.

Soalan 5 : Bagaimana sekiranya keadaan itu tidak diperbetulkan?

Jawapan 5 : Maka mereka akan hidup di dalam zina kerana pernikahan itu tidak sah

Soalan 6 : Apakah hak seorang anak luar nikah?

Jawapan 6 : Kebanyakan pendapat mengatakan bahawa anak itu TIADA HAK untuk menuntut apa-apa daripada ayahnya.

Soalan 7 : Sekiranya hukum mengatakan lelaki itu bukan ayah kepada anak tersebut, adakah itu bermakna dia bukan mahram kepada anak perempuannya sendiri?

Jawapan 7 : Ya. Dia tidak boleh menjadi mahram.>

Soalan 8 : Sekiranya seorang lelaki Muslim Dan seorang wanita Muslim (atau bukan Muslim) ingin bernikah setelah bersekedudukan, apakah tindakan yang sewajarnya?

Jawapan 8 : Mereka mesti tinggal berasingan segera Dan menunggu sehingga perempuan itu haid satu kali sebelum mereka boleh bernikah.>

Soalan 9 : Sekiranya saya kenal/tahu seseorang di dalam keadaan ini, apakah saya perlu memberitahu kepadanya, atau lebih baik menjaga tepi kain sendiri?

Jawapan 9 : Anda wajib memberitahu, kerana itu sebahagian tanggungjawab anda sebagai saudaranya. Mereka harus diberi peluang untuk memperbetulkan keadaan mereka, kalau tidak semua keturunan yang lahir dari pernikahan tidak sah itu adalah anak-anak yang tidak sah taraf.

Kesimpulannya: Ibubapa, saudaramara, org2 kampung, tok2 imam, tok2 kadiDan saksi-saksi yang tahu akan keadaan tersebut tetapi mendiamkan, membiarkan atau membenarkan pernikahan tersebut diteruskan maka mereka juga tidak terlepas daripada menanggung azab Dan seksaan samada didunia atau pun diakhirat... .

Tolong jangan abaikan email ini. Ini merupakan satu perkara yang serious jadi, fahami Dan dalami betul-betul Dan bincanglah dengan Imam/ustaz sekiranya perlu. Mafhumnya:

Katakanlah: 'Sesungguhnya sembahyangku Dan ibadatku, hidupku Dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara Dan mentadbirkan sekalian alam'.

WAHAI PARA SAHABATKU... .INSAFI LAH DIRI.

USTAZ ROSLI AL HAFIZ.

Wednesday, January 20, 2010

WHAT GOES AROUND COMES AROUND

One day a man saw a old lady, stranded on the side of the road, but even in the dim light of day, he could see she needed help.
So he pulled up in front of her Mercedes and got out. His Pontiac was still sputtering when he approached her.

Even with the smile on his face, she was worried. No one had stopped to help for the last hour or so.
Was he going to hurt her? He didn't look safe; he looked poor and hungry.

He could see that she was frightened, stranding out there in the cold. He knew how she felt.
It was that chill which only fear can put in you.

He said, 'I'm here to help you, ma'am. Why don't you wait in the car where it's warm? By the way, my name is Bryan Anderson.'

Well, all she had was a flat tire, but for an old lady, that was bad enough.
Bryan crawled under the car looking for a place to put the jack, skinning his knuckles a time or two.
Soon he was able to change the tire. But he had to get dirty and his hands hurt.

As he was tightening up the lug nuts, she rolled down the window and began to talk to him.
She told him that she was from St. Louis and was only just passing through.
She couldn't thank him enough for coming to her aid.

Bryan just smiled as he closed her trunk. The lady asked how much she owed him.
Any amount would have been all right with her.
She already imagined all the awful things that could have happened had he not stopped.
Bryan never thought twice about being paid.
This was not a job to him. This was helping someone in need,
and God knows there were plenty, who had given him a hand in the past.
He had lived his whole life that way, and it never occurred to him to act any other way.

He told her that if she really wanted to pay him back, the next time she saw someone who needed help,
she could give that person the assistance they needed, and Bryan added, 'And think of me.'

He waited until she started her car and drove off. It had been a cold and depressing day,
but he felt good as he headed for home, disappearing into the twilight.

A few miles down the road the lady saw a small cafe. She went in to grab a bite to eat,
and take the chill off before she made the last leg of her trip home. It was a dingy looking restaurant.
Outside were two old gas pumps. The whole scene was unfamiliar to her.
The waitress came over and brought a clean towel to wipe her wet hair.
She had a sweet smile, one that even being on her feet for the whole day couldn't erase.
The lady noticed the waitress was nearly eight months pregnant, but she never let the strain and
aches change her attitude. The old lady wondered how someone who had so little could be so giving to a stranger.
Then she remembered Bryan .

After the lady finished her meal, she paid with a hundred dollar bill.
The waitress quickly went to get change for her hundred dollar bill,
but the old lady had slipped right out the door. She was gone by the time the waitress came back.
The waitress wondered where the lady could be. Then she noticed something written on the napkin.

There were tears in her eyes when she read what the lady wrote:
'You don't owe me anything. I have been there too. Somebody once helped me out, the way I'm helping you.
If you really want to pay me back, here is what you do: Do not let this chain of love end with you.'

Under the napkin were four more $100 bills.

Well, there were tables to clear, sugar bowls to fill, and people to serve, but the waitress made
it through another day. That night when she got home from work and climbed into bed, she was thinking about the
money and what the lady had written. How could the lady have known how much she and her husband
needed it? With the baby due next month, it was going to be hard....

She knew how worried her husband was, and as he lay sleeping next to her, she gave him a soft kiss
and whispered soft and low, 'Everything's going to be all right. I love you, Bryan Anderson.'


There is an old saying 'What goes around comes around.' Today I sent you this story, and I'm asking you to pass it on.
Let this light shine.

Don't delete it, don't return it. Simply, pass this on to a friend

Good friends are like stars....You don't always see them, but you know they are always there.
JERANTUT: Seorang penternak babi dari Kampung Sungai Lekok, dekat sini, mengambil sikap terbuka dan bersetuju dengan arahan Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) negeri untuk melakukan kerja pembersihan bekas kandang babi seluas 1.6 hektar miliknya menggunakan pendekatan Islam.

Liw Sung, 74, berkata arahan itu bagi memudahkannya menjalankan projek penternakan lembu selepas kerja pembersihan dan baik pulih bekas kandang itu diselesaikan.


Sebagai permulaan, katanya, 50 lembu bernilai hampir RM70,000 akan ditempatkan di kandang itu. Beliau berkata, JPV sudah memaklumkan terlebih dulu untuk menyamak bekas kandang babi itu kerana mengambil kira sensitiviti masyarakat Islam.


"Saya tidak menghalang tugas mereka kerana memahami konsep bersih dan halal dalam Islam," katanya ketika ditemui sewaktu kerja menyamak bekas kandang babi itu oleh 20 kakitangan Pejabat Agama Islam Daerah dengan bantuan anggota bomba daerah di sini, semalam.


Sebelum ini, Liw menerima notis menutup kandang itu pada 2006, tetapi hanya berbuat demikian pada November tahun lalu kerana menghadapi beberapa masalah.

"Saya bersetuju membersihkannya menggunakan kaedah Islam kerana mungkin ada pengguna beragama Islam akan membeli ternakan itu nanti,” katanya. nimum.


Sebelum ditutup, Kampung Sungai Lekok adalah pengeluar dan pembekal daging babi kedua terbesar negara selepas Bukit Pelandok di Port Dickson, Negeri Sembilan.


Sementara itu JPV negeri mengambil inisiatif menyamak bekas kandang babi itu yang belum pernah dilakukan sebelum ini. Pengarahnya, Datuk Dr Azha Idris berkata, pihaknya bekerjasama dengan pejabat agama bagi tujuan itu sebagai jaminan kepada pengguna Islam yang mahu membeli ternakan itu pada masa akan datang.
Salam.
Untuk renungan bersama...bayangkanlaa....astagfirullah... just to refresh...









BACALAH UNTUK DIAMBIL IKHTIBAR DAN MUHASABAH DIRI

Seperti biasa, setelah pulang dari pejabat dan tiba di rumah, aku terus

duduk berehat disofa sambil melepas penat. Sepertinya aku sangat malas
untuk membersihkan diri dan menunaikan solat. Sementara anak2 & isteri
sedang berkumpul diruang tengah.

Dalam keletihan tadi, aku disegarkan dengan adanya angin dingin sepoi2
yang menghembus tepat di muka ku. Selang beberapa lama seorang yang
tak tampak mukanya berjubah putih dengan tongkat ditangannya tiba2
sudah berdiri di depan mata.

Aku sangat terkejut dengan kedatangannya yang tiba2 itu. Sebelum
sempat bertanya...... . siapa dia..... tiba2 aku merasa dada ku
sesak...sukar untuk bernafas.... namun aku berusaha untuk tetap
menghirup udara seperti biasa.Yang aku rasakan waktu itu ada sesuatu
yang berjalan pelan2 dari dadaku....... terus erjalan......
kekerongkongku. . sakittttttttt.. .........sakit. rasanya.

Keluar airmataku menahan rasa sakitnya,.... Oh Tuhan apa yang telah
berlaku pd diriku........Dalam keadaan yang masih sukar bernafas tadi,
benda tadi terus memaksa untuk keluar dari tubuhku...kkhh. ........
khhhh...... kerongkonganku berbunyi. Sakit rasanya, amat teramat
sakit..... Seolah tak mampu aku menahan benda tadi....Badanku
gementar... peluh keringat meluncur deras....mataku terbelalak.. ....
air mataku seolah tak berhenti.Tangan & kakiku kejang2 sedetik setelah
benda itu meninggalkan aku.

Aku melihat benda tadi dibawa oleh lelaki misteri itu... pergi...
berlalu begitu saja.... hilang dari pandangan.

Namun setelah itu.......... aku merasa aku jauh lebih ringan,
sehat,segar, cerah..... tidak seperti biasanya. Aku heran.... isteri &
anak2 ku yang sedari tadi ada diruang tengah, tiba2 terkejut
berhamburan ke arahku.. Di situ aku melihat ada seseorang yang
terbujur kaku ada tepat di atas sofa yang kududuki tadi. Badannya
dingin kulitnya membiru. Siapa dia???????.. Mengapa anak2 & isteriku
memeluknya sambil menangis...mereka menjerit... histeria . terlebih
isteriku seolah tak mau melepaskan orang yang terbujur tadi... Siapa
dia........... ..????? ??? Betapa terkejutnya aku ketika wajahnya
dibalikkan. Dia......... dia....... dia mirip dengan aku.... ada apa
ini Tuhan...???? ????

Aku cuba menarik tangan isteriku tapi tak mampu ..... Aku cuba pula
untuk merangkul anak2 ku tapi tak berjaya. Aku cuba jelaskan kalau itu
bukan aku. Aku cuba jelaskan kalau aku ada di sini.. Aku mulai
berteriak.... tapi mereka seolah tak mendengarkan aku. Seolah mereka
tak melihatku.... Dan mereka terus-menerus menangis.... aku sedar..
aku sedar bahawa lelaki yang misteri tadi telah membawa rohku. Aku
telah mati... aku telah mati..
Aku telah meninggalkan mereka .. tak kuasa aku menangis.... berteriak.
......Aku tak kuat melihat mereka menangisi mayatku.

Aku sangat sedih.. selama hidupku belum banyak yang kulakukan untuk
membahagiakan mereka. Belum banyak yang telah kulakukan untuk
membimbing mereka. Tapi waktuku telah habis......... masaku telah
terlewat..... aku
sudah dikembalikan pada saat aku terduduk di sofa setelah penat
seharian bekerja. Sungguh, bila aku tahu aku akan mati, aku akan
membahagi waktu bila harus bekerja, beribadah, untuk keluarga dll.

Aku menyesal aku terlambat menyedarinya. Aku mati dalam keadaan belum
solat.
Oh Tuhan, JIKA kau inginkan keadaanku masih hidup dan masih biasa
membaca E-mail ini sungguh aku amat sangat bahagia. Kerana aku MASIH
mempunyai waktu untuk bersimpuh, mengakui segala dosa & berbuat
kebaikan sehingga bila maut menjemputku kelak aku telah berada pada
keadaan yang lebih bersedia.
Ingatan bagi pelupa: Sifat malu berpengaruh atur pergaulan hidup

MALU sangat besar pengaruhnya dalam mengatur pergaulan hidup. Perasaan malu membuatkan orang berakal enggan mengerjakan perbuatan jahat. Sebelum wujudnya undang-undang, manusia terlebih dulu dilindungi oleh hukum yang melekat dalam budi pekerti.

Malu menjadi buah mulut orang dan berasa malu apabila orang lain hilang kepercayaan. Rasa malu tidak akan hidup dalam budi pekerti seseorang jika dia tidak mempunyai kehormatan diri.

Daripada malu timbul perasaan mempertahankan diri, bangsa, negeri dan keyakinan. Perasaan itu juga mendorong berkejar-kejar mencari kehormatan dan kemuliaan dalam lapangan perjuangan hidup kerana tidak mahu kalah, malu tertinggal dan malu tercicir.

Malu, menghasilkan kekayaan, ilmu dan fikiran baru. Malu menyebabkan orang tidak mahu mundur dalam perjuangan. Jika suatu kaum tak punya rasa malu, ia akan tertinggal daripada masyarakat lain.

Sifat malu membawa orang mengharungi lautan besar, memasuki rimba belantara, ditimpa susah dan kepayahan untuk mencapai keutamaan. Sifat malu menyebabkan manusia sanggup menahan nafsu, mengekang diri dan menempuh halangan lantaran menghindarkan daripada perangai durjana. Daripada malu juga timbul sifat baik, benar dan lurus.
Assalamualaikum w.b.t….

Brother & sisters..
Just want to share something with you all…
Think carefully for our next future generations…
Remember the quote “to see the future of nation just look at their youth @ youngster…
What their done is the mirror of what will happen in future….”
So what happen now give big implication on our next generation…

It’s a story about using Allah as same word as other God which in Christian they believe Jesus is the son of God.
So, the Malaysian Christian (which I believe only some of them) currently claim that the word Allah not only belong to Muslim but also for them..
For me, it’s really sad they can’t even simplest thing & hurt Malaysian people really bad…
After many decade we Malay Muslim had sacrifice a lot for the others Malaysian (neither race or religion) in the name of unity but right now when it relate to ‘Aqidah’ & purity of Islam religion it’s really too much….
I don’t want our past mistake happen again & again…..
I believe this part of the Jewish plan.
So to all Muslim, please come unite & protect our beloved religion & country….
P/S : Here I attached some interesting photo that may open any Muslim eye regarding this matter….
So, please don’t say in the name of democracy, or whatever…..







What the kids will think after this if Allah can be seen at church like this??
It’ll make them confuse like ‘we can pray Allah at church’ or ‘Allah has more than one’???
What will happen next??







Don’t wait until it happen like in Indonesia which lot of confusion like this….
That time ‘Murtad’ is normal & can’t be stop anymore….
Again, to all my Muslim friend lets unite and face this for sake of our future…
Thanks…..
Allahuakbar!! Allahuakbar!! Allahuakbar!!

Wassalam…

Ziarah Selasa, 19 Jan 2010

Beberapa wanita berdiri mengelilingi sesuatu.  Ramai lagi yang duduk memenuhi setiap ruang yang ada.  Saya terpaksa menyelitkan diri seboleh mungkin untuk melihat apakah yang sedang berlaku.  Ohh, rupa-rupanya jenazah sedang dikafankan di perbaringan.  Saya meneliti wajah jenazah.  Cukup tenang namun ada kehibaan.  Sepasang matanya seolah memandang kejauhan penuh sayu.  Wajah itu cengkung, tidak berisi langsung.  Serta merta bayangan kekanda Liza menjelma di ruang mata.  Al Fatihah terus menerus saya hadiahkan kepada arwah.  Tiga wanita separuh umur saling bekerjasama menyusun helaian kapas dengan teratur di tubuh dan wajah arwah.  Mereka memakai baju kurung bunga kuning bertanah hitam,pakaian seragam untuk membezakan mereka daripada tetamu.  Di kanan jenazah, seorang kanak-kanak perempuan sekitar 8 tahun memerhatikan dengan tekun.  Dia dipangku oleh seseorang.  Wajahnya tenang namun ada riak hiba, sayu dan sedih.  Seorang wanita di sisi saya memberitahu kanak-kanak itu adalah anak arwah.  Agak jauh di hujung kepala jenazah, ada seorang lagi kanak-kanak yang lebih besar mungkin 10 tahun usianya, merah wajahnya menahan sebak dan kadang-kadang ia mengesat-ngesat matanya.  'Mungkin itu juga anak arwah,' duga saya.
Tubuh jenazah mula dibungkus dengan kain putih yang ditaburi kapur barus dan haruman air mawar.  Pekerjaan wanita-wanita itu cermat dan lancar.  Sekadar meninggalkan bahagian wajah untuk dilihat buat kali terakhir, ahli keluarga terdekat arwah menghampiri seorang demi seorang memberikan kucupan terakhir sebelum berpisah buat selama-lamanya, dimulakan oleh kedua orang tua diikuti dengan suami dan anak-anaknya, dan diakhiri oleh adik-adiknya dan kaum keluarga terdekat.  Suara tangisan yang sayu mula kedengaran perlahan, mengusik rasa hati.  Masing-masing cuba seboleh mungkin mengawal tangisan namun airmata tumpah jua dan wajah terbias rasa duka yang dalam.
Pengumuman dibuat untuk jemaah lelaki masuk melaksanakan solat jenazah.  "Beri laluan kepada muslimah untuk keluar terlebih dahulu." Seorang tua memberikan arahan.  Kaum wanita yang memenuhi ruang mula bangun dan keluar dari ruangan itu.  Saya cepat-cepat menuju ke arah Cik Som, ibu arwah dan menyalami tangannya.  Saya cium tangannya dan saya paut tubuh Cik Som. "Sabar, cik.."
Kemudian saya menyusup di celah-celah kaum wanita yang mula berpusu-pusu keluar.  Bertembung pula dengan Cik Bahaman dan Cik Jufri, kedua-duanya bapa saudara suami saya.  Cik Bahaman adalah bapa arwah.  Selepas berbasa-basi, saya dan Naqib mengatur langkah keluar dari kawasan perkarangan rumah.  Di luar ramai orang lelaki berdiri-diri menunggu untuk bersolat jenazah.
Al Fatihah untuk arwah Salmah bt Bahaman yang telah kembali ke rahmatullah pagi ini kerana kanser perut.  Dua tahun lepas adinda arwah telah terlebih dahulu kembali ke hadrat Illahi kerana kanser.  Semoga roh kedua-duanya dilimpahi rahmat Allah dan ditempatkan di dalam kalangan orang yang beriman.  Ameen.

Monday, January 18, 2010

Ada satu offer kerja sambilan melalui internet di shoutbox.  Saya ingin mendapatkan pandangan dari rakan bloggers semua, adakah tawaran ini boleh dipercayai?  Mohon sesiapa pernah terlibat berikan pendapat dan pengalaman untuk dikongsi.  Saya rasa macam nak cuba tetapi tak mahulah kena tipu pulak. Abih, camana tu?

Terima kasih didahului untuk setiap pendapat yang diberikan. 
Naqib membaca blog saya. 
"Visitor blog dah 1000," kata saya, bangga la tu sikit..
"Hah!" Naqib memandang saya dengan wajah terkejut.  "Betul ke?"
"Iyalah! Napa, tak percaya ke?"
"Jadi dah 1000 orang baca pasal Along?"
Saya senyum-senyum, "Tidak semestinya."
"Alaaa..."
"Napa?" saya rasa hairan.  "Kan Naqhuhines memang pasal awak adik-beradik.  Mula-mula kisah awakla, lepas tu Ain, sudah tu Hidayat dan last sekali Hanessa."
Ada riak kurang senang terpamer di wajahnya.  Dahinya berpeluh, dia merenung saya.
"Tak apalah.  Kalau ada dari Johannesburg tu mesti Mukhlis yang tengok tu."  pujuk saya.  Mukhlis ialah senior dia semasa di madrasah lamanya di Shah Alam, Seksyen 13. 

.................................................

"Mama, kenapa baca novel jiwang pulak sekarang?"  Naqib menegur saya yang sedang membaca novel Semusim Rindu oleh Aleya Aneesa.  Saya sedang menunggu dia meletak krim kudis ke wajahnya.  Kemudian saya akan melumurkan ubat MBB ke seluruh tubuhnya.
"Saja je.  Nak menulis novel, mestilah baca novel."  Sekian lama saya selalu memulangkan novel tanpa dibaca, kerana tidak dapat menikmati keindahan ceritanya.  Hanya sekali pernah saya baca dengan susah payah menahan ngantuk dan ini kali kedua.
Saya sedang mempraktikkan buat sekian kali kaedah membaca cepat.  Agak berkesan kerana mata kurang penat dan sekejap sudah banyak helaian yang mampu saya baca.  Setakat novel ni  kira orait la.  Kalau tak faham tak masuk periksa pun... cuma tercari-cari semula di muka surat awal sekiranya terputus idea tentang cerita yang dibaca.
"Mama, Along suka cerita yang mama tulis tu."
Saya terkejut dan rasa teruja.  "Cerita mana?"
"Alaa, yang ada bintang tu."
"Cerpen Cinta Bintang Jernih tu ke?"
"Haah, Along rasa cerita tu menarik.  Along rasa berdebar dan surprise."
Tidak pernah komen cerpen saya, tiba-tiba Naqib buka cerita pasal Cinta Bintang Jernih pula.  Kami terus berbincang tentang watak Anyss dan Syed Mahadi.  Naqib memberi pelbagai idea menarik untuk memanjang cerita itu yang terlalu kontot.  Sambil memberitahu saya tentang Ain Maisarah yang menulis cerpen Aku Mahu Popular, sehingga akhirnya menjadi sebuah novel kegemaran remaja.  Naqib sungguh cepat membaca.  Dia mampu menghabiskan dua novel sederhana tebal dalam 2 jam. 
Seronok, kami terus berbicara untuk mewujudkan satu watak lagi yang gila-gila sebagai sahabat baik Syed Mahadi.  Terus merangka cerita hingga ke akhirnya.  Satu gambaran sudah terbayang di fikiran untuk dilakarkan.  Terima kasih Naqib.  Nanti kita bincang-bincang lagi story lain pula.
Sabtu ini saya sudah merancang dengan mak untuk membawa Naqib ke Seremban bagi mendapatkan rawatan dari bapa mertua kakak saya.  Diharapkan beberapa hari lagi kudis buta yang menjalar di kulit Naqib akan benar-benar sembuh.  Jadi usaha selanjutnya hanya untuk memastikan ia tidak berulang lagi ,secara tradisional pula.  Tidak sanggup rasanya hendak membayangkan sekiranya penyakit ini berulang lagi apabila Naqib pulang ke madrasah nanti.  Kata kakak, mungkin juga ada gangguan sambil dia merujuk kisah Nabi Ayob a.s.  Saya fikir tidak salah mencuba, bukan rawatan yang membawa kepada syirik tetapi menggunakan ayat-ayat Quran dan doa.  Bukankah setiap penyakit ada ubatnya melainkan maut sahaja?
Kulit Naqib memang sensitif.  Semasa dia kecil, nyamuk suka hinggap di kelopak matanya.  Kelopak mata akan bengkak sehingga menutupi matanya.  Entah mengapa, di situ pula tempat kegemaran nyamuk hinggap.  Mungkin kerana itu penyakit kulit ini terpaksa mengambil masa untuk sembuh.  Sementelah pula, menu harian asrama yang kurang seimbang dengan sayur-mayur yang penting untuk kulit.  Di rumah pun agak sukar mengambil sayur melainkan salad pelbagai ulam yang dihiasi dressing sos salad.
Ya Allah, sembuhkanlah penyakit kami dan masukkan kami dalam golongan yang bersyukur kepadaMu.  Ameen.
"Okay, tarik nafas macam biasa ya." kata dresser sambil menekapkan stetoskop ke belakang badan Hidayat.  "Bernafas macam biasa saja.." katanya lagi.  Saya perhatikan Hidayat tidak bernafas dengan teratur, seolah-olah menahan nafas dan melepaskannya lama.
"Hidayat, buat macam biasa sahaja," kata saya pula.  Anak ini membuatkan saya rasa lucu kerana saya rasakan dia agak kekok untuk bernafas.
"Dayat, macam biasalah!" dengus Naqib pula sambil bertinggung di hadapan Hidayat.  Hidayat ketawa kecil.
"Hmm tak dapat dengar sangat."  Dresser bangun lalu menyiapkan alat untuk menyedut gas.  "Tidak mengapa, ambil gas sedikit ya."
Hidayat berpindah ke kerusi lain berdekatan dengan kabinet yang menempakan peralatan dan mula mengambil gas.  Matanya mula terpejam sambil asap keluar dari lubang-lubang topeng jernih di bahagian hidungnya.

"Ini kad abang dia."  Saya menunjuk dengan jari kepada kad rawatan milik Naqib yang terletak di atas meja.  Belum pun sempat dresser itu bertanya apa-apa, saya terus bercakap lagi.  "Nampaknya masih belum baik sepenuhnya.  Yang bernanah sudah tiada tetapi gelembung baru muncul lagi."
"Oh ya, tidak mengapa, saya akan berikan ubat pencuci."
Demikian belum sempat dia mencapai apa-apa kertas, saya berkata lagi, "Saya nak berjumpa doktor."
Saya tidak pasti bila doktor datang ke klinik kampung ini tetapi pagi tadi kami yang menunggu untuk mengambil nombor giliran telah melihat kelibat doktor.  Bermakna hari ini saya boleh berjumpa doktor lagi.
"Baiklah, akak tunggu di luar dan lihat nombor giliran di bahagian belakang."  Ringkas sahaja berurusan dengan dresser ini.  Nampaknya dia memang cekap dan mudah memahami permintaan saya.  Saya keluar dari bilik itu sambil Hidayat terus khayal menyedut gas.  Tidak sampai seminit saya duduk, nombor giliran Naqib tertera di atas pintu.  Kami terus ke bilik doktor.
"Assalamualaikum."
Doktor menjawab salam, namun belum sempat doktor berbicara, saya terus berkata, sama seperti aksi dengan dresser tadi.  Terasa pula gopohnya saya, tetapi saya hanya tidak mahu membuang masa.  Doktor membelek-belek lagi tangan Naqib.  "Sebenarnya jarang orang kudis buta sehingga bernanah.  Ini sudah teruk di mana kuman sudah masuk ke bawah kulit."  Jelas doktor dengan tenang.  Dia tidak memakai tanda nama, jadi saya tidak dapat mengetahui namanya.  Nak bertanya, tidak wajar pula rasanya.
"Mengapa lama sangat?" saya rasa tidak berpuashati.  "Antibodinya lemah ke doktor?" tanya saya dengan rasa ingin tahu yang membuak-buak.
"Hmm, tidak mengapa.  Saya nak buat test kencing manis."
"Bagus tu doktor.  Arwah bapa saya pun ada kencing manis."  Abang dan kakak saya juga penghidap penyakit ini namun masih di dalam kawalan.  Mereka sentiasa membuat pemantauan kesihatan yang sebaik mungkin.  Saya... sendiri tidak pasti.  Harap-harap tidak.
"Kadang-kadang orang tidak faham.  Sebenarnya zaman sekarang ni penyakit tidak mengira usia.  Ada semuda 12 tahun telah menghidap kencing manis," ujar doktor berhati-hati bimbang saya berkecil hati.  Tetapi saya tidak terasa hati langsung.  Saya maklum hal ini.  Encik Hamidi yang selalu membaiki komputer saya telah mengabarkan tentang ini. Dia terlibat dengan persatuan hemodialisis negeri Selangor.  Katanya, ramai yang telah menghidap penyakit kegagalan buah pinggang seawal usia bayi.  Ada juga yang bukan keturunan.  Lagi pula saya juga telah terdedah dengan info sebegini semasa mengambil diploma pendidikan awal kanak-kanak tempohari. 
Doktor mengangguk-angguk lalu bangun.  "Doktor lihatlah badannya," lancang pula rasanya mulut saya.  Betapa tidak, badan doktor itu pun gempal berisi seperti badan Naqib.
"Tidak mengapa..." kata doktor senyum-senyum sambil mengerling ke arah Naqib.  Alamak, jangan terasa pulak doktor ya.
Selesai test darah dilakukan, doktor membawa kami ke biliknya semula.  Alhamdulillah kerana Naqib tidak mengidap penyakit kencing manis. 
"Ada sesiapa  yang dah kena macam ni di rumah?"
"Dah, adiknya darjah 6 dah mengadu pada saya ada beberapa bekas kudis."
"Ya, kudis ini memang berjangkit."
"Doktor, adakah kudis ini memang bermula dengan gelembung air terlebih dahulu?"
"Ya, memang ada gelembung dan apabila pecah ia mengandungi air dan meninggalkan kesan kawah."
"Doktor, bagi ubat lebih untuk kami sekeluarga gunakan juga."
Doktor mengangguk-angguk.
"Saya minta mc juga untuk seminggu."
Kami mengambil ubat di farmasi.  Staf yang bertugas menghulurkan sebotol ubat MBB.
"Saya nak dua botol," pinta saya bersahaja.  Minggu lepas pun demikian juga.  Doktor sudah mengabarkan akan memberi dua botol tetapi staf yang sama memberi sebotol sahaja.  Bila diminta baru dicapai sebotol lagi.  Agaknya nak kena mintak-mintak kot.. Juga sepeket penuh ubat antibiotik untuk ditelan oleh Naqib sebelum makan. 
"Ha ha ha banyaknya macam peluru," kata Naqib sambil ketawa apabila saya tayangkan peket ubat itu di hadapannya.

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing