Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, December 12, 2010

Dah kawan balik

Hari ini mesti bertegur balik.  Sudah tiga hari semenjak Khamis 9 hb lepas, iaitu hari penuh tragik, sadis, sedih, trauma, pilu hiba apa sahaja la ... buat Hidayat.

Tadi pagi, si abah senyum-senyum, "Meh duduk sini,"  katanya pada Hidayat yang duduk agak jauh darinya.  Waktu itu hanya mereka berdua sahaja di ruang tamu menonton tv (saya mengendap).  Hidayat geleng-geleng.  Malu agaknya.  Sudah beberapa kali dia ajukan pertanyaan pada si abah, macam biasa gelagatnya tu tapi tidak dilayan.  Ini, dia macam jual mahal pulak.

Kemudian Hidayat pula muncul di dapur dan bercakap sesuatu kepada abahnya.  Tiada jawapan.  Abahnya buat selamba je.

"Napa tak jawab dia tanya?"
"Saja je."  jawab si abah.  Dia memasak gulai otak lembu.  Kak Leha beli dan minta dimasakkan.  Bersama hirisan daun kunyit, baunya sungguh menyelerakan.

Akhirnya, tatkala di dapur waktu sarapan pagi, 'perang dingin' abah dan Hidayat pun tamat.  Hidayat bertanya dan abahnya menjawab macam biasa.  Macam tak ada apa-apa dah ... Syukur alhamdulillah.

Sebentar tadi saya mengorek hati si anak, "Abah dah kawan Dayat ke?"  Budak ini senyum lebar dan angguk kepala.  Macam selalu dia memegang remote tv di tangan, walhal abah sudah beri amaran jangan sesiapa pegang remote dan bawa ke hulu ke hilir.  Hmm waktu ini abah sedang berdengkur pulak.  Qailullah, isk.

"Abah cakap apa?"
"Ntah, tak ingat."  La pulak.  Inilah masalah budak yang suka menonton tv.  Hanya ingat cerita yang ditonton dan sudah mula bawa pinggan nasi makan di depan tv.  Memang nak kena benteras ni!

"Mulai hari ini ..."  pengumuman pun dibuat.  "Tak dibenarkan makan di depan tv.  Mesti makan di dapur bersama-sama."  Kalau diorang kata tak nak makan?  "Mesti makan tak boleh tak makan.  Tak ada makan di luar waktu makan.  Jadi tv mesti ditutup."

Hehehe ...

Menurut buku Dr. Danial, ada lapan kesan negatif kesan menonton tv dan antaranya ialah memisahkan seseorang dengan masyarakat sekitar.  Antara permulaannya ialah: "Saya tak nak makan sebab dah kenyang," walau sebenarnya bukan tak nak makan tetapi sayang nak meninggalkan cerita yang sedang disiarkan.

"Hidayat, cerita Superman tu dalam 15 minit aje sudah memaparkan 87 aksi keganasan tau!  Kat Sabah dulu ada 4 orang budak mati sebab terjun bangunan sebab nak tiru Superman terbang.  Mickey and Donald pun ada keganasan."
"Eh mana ada mama.  Mickey main sorok-sorok je."  Bab Superman tu dia tak sentuh pula.
Saya cucuk-cucuk perutnya dan dia ketawa.  Girang nampaknya, abah dah kawan balik!

"Okey, kalau ada kartun panggil mama.  Nanti kita kira sama-sama."  Ni menambah kerja makcik je ni, tapi tak mengapalah, sebab nak beri pengetahuan dan pendidikan pada mereka.  Sebelum membaca fakta ini pun, memang kita boleh lihat sendiri betapa kadang-kadang ada aksi ganas dan lucah pada kartun-kartun itu.  Moralnya mudah, orang baik lawan orang jahat dan orang baik menang setelah puas kena hempuk dengan si jahat.

Avatar kartun budak lelaki botak yang keluar dari ais tu sebenarnya kartun kegemaran saya.  Sebab?  Dia comel dan ketiga-tiga watak tu lucu juga.  Tetapi tak de la mesti menonton.  Selalunya kalau Hidayat terserempak cerita ini, dia sanggup panggil saya yang sedang berborak dengan Kak Leha kat dapurnya.  Ish ...  dan tak de la sampai berhenti memasak semata-mata nak tonton Avatar, hanya dapatlah saya berhenti berborak pada waktunya. Kak Leha kaki borak, dan terkadang saya pulak terlebih tanya dan Kak Leha akan beri jawapan berangkai dari satu isu ke satu isu lain.

Haa, ada lagi satu kartun yang baru dua tiga kali saya tonton, termenonton sebenarnya, iaitu siri animasi Ibnu Battuta pengembara yang hebat tu.  Ia memang animasi yang hebat.  Saya tak tau sama ada cd animasi ini ada dijual. Kalau ada, saya mesti beli.  Kartunnya hidup dan ada pengajaran.  Jadi walau saya tak kesah sangat bila Hidayat panggil untuk Avatar, tapi siri Ibnu Battuta saya mesti tonton.

Selain itu, Wonder Pet pun ok la.  Comel dan ada moral baik, walaupun ia bukan kartun orang kita.  Budak botak Upin Ipin pun bagus, semoga bertambah maju lagi dengan siri yang lebih baik.  Lain-lain, pening la. 

Anda tonton drama Taubat malam tadi?  Saya termenonton di akhir cerita ketika Zila Bakarin sedang mengomel pada suaminya.  Ingatkan drama Filipina yang suka terjerit-jerit tu.  Malam tadi saya lelap awal sebab terlebih mengantuk.  Tiba-tiba abah Hidayat mengunjukkan telefon bimbit, tertera sms dari Mak Ngah Ani budak-budak ni, "Salam, mak tanya Dayat dah berkhatan ke?"  Ohh terlupa nak memaklumkan tentang budak tu pada bonda saya.  Saya minta bonda mendoakan Hidayat semasa kami di Miri kelmarin.  Dan sesudah membalas sms, saya tidur-tidur ayam di depan tv.

Sapa pelakon perempuan ni, comel betul bertudung iras pelakon Suhana dalam filem Bukit Kepong tu.  "Haa, mesti mak budak pempuan tu sebenarnya Munirah yang dicari tu."  kata abah Hidayat.  "Dah boleh baca dah."

Cerita Melayu ... dah tau dah, katanya lagi.
Abih kalau dah tau, cuba abang tukar jalan cerita tu jadi lain, kata saya pula.
Nantilah ... la bertangguh pulak.  Hampir betul, sebab mak budak lelaki tu yang Munirah sebenarnya.  Markah sikit je la.

Seketika terkenang Ketika Cinta Bertasbih.  Anna tetap bertudung ketika adegan di dalam rumah bersama 'muhrim'nya.

Realitinya, manusia mahu memberi pengajaran kepada masyarakat melalui pengkisahan yang sangat real di kaca tv.  Untuk menjadikan ia sangat berkesan, semuanya mesti REAL walaupun kita tahu itu lakonan semata.  Ketika ilmu semakin jauh, kita digantikan dengan dengan kisah teladan di kaca tv.  Ohh ...

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing